Sv: Att gå mot strömmen...
Om du blir halshuggen? Nej. (Ruinerad? Ja, möjligen
men det är ju inte det diskussionen gäller här.)
Är själv dressyrryttare ut i fingerspetsarna men tycker (till skillnad mot många andra, jag vet) att man "får" ha vad man vill, så länge det är TR-godkänt! Tycker också att det är roligt att det kommer in lite nya intryck och prylar i dressyren och att inte alla måste se exakt likadana ut. När det gäller stigbyglarna (och all utrustning egentligen) tycker jag att man ska välja det som funkar bäst för en själv och hjälper till att få till en så bra prestation som möjligt (för det är ju ändå det som räknas i slutändan). Vissa hävdar att om man kommer med "hopputrustning" så får man automatiskt sämre poäng för att domaren avskriver ekipaget som "hoppryttare på rymmen", men personligen utgår jag faktiskt ifrån att vi har en lite högre kvalitet bland våra domare än så...
När det gäller ryttarens klädsel tycker jag att personligt tycke och smak bör få råda. Du kan aldrig falla alla andra i smaken. Har du en sak (t.ex. kort kavaj) så kommer vissa tycka att det är snyggt/kul/modigt, medan andra kommer att himla med ögonen och tycka usch och fy
. Men kommer du med en lång kavaj är det samma sak, vissa gillar det, andra inte. Mitt bästa tips är alltså: ha det DU vill ha! Och strunta i om vissa tittar lite snett, det spelar ju faktiskt ingen roll, eller hur? (Och det kommer ALLTID att finnas folk med åsikter om allt och du kan ALDRIG göra alla nöjda, så varför ens försöka?
)
Så lycka till på tävlingarna med din korta kavaj och dina blå stigbyglar!