att gå fot

W

Willyroo

har själv inte hund just nu, men andra jag känner använder uttrycket "fot" eller liknande när de vill att hunden ska gå bredvid.

Iaf. det är så att jag är jätte intresserad av att skaffa hund om några/något år och är inne på bland annat en dalmatiner, har läst väldigt mycket om dem och hittade någon stanns att de skulle dra extra mycket i kopplet. Har någon här erfarenhet av dalmatiner eller andra hundar som sägs dra i kopplet. Är det bara en skröna eller är det omöjligt att få vissa raser att gå fot och inte dra?

ursäkta min okunnighet :p

Sv: att gå fot

Alla hundar drar i kopplet innan dom får lära sig hur dom ska gå. Dalmatinern är nog inget undantag. Med tiden lär sig alla hundar kommandon, men det går inte av sig själv. Träning och åter träning. Man kan även lära gamla hundar sitta med tålamod.

Alla hundar drar och testar sina gränser. Det är ägarens uppgift att lära hunden fot om man vill ha en hund som ska kunna det kommandot. En hund som inte springer och sliter i kopplet utan kan gå fint är oftast en hund som mår bra. Kan inte vara skönt att gå och slita hela tiden. Alla hundar går att lära fot. Vissa hundar lär sig fortare än andra men alla går att lära.

Alla hundar drar och testar sina gränser.

Det där håller jag inte med om. Vissa hundar har mer go i sig och kanske också mer drag i kopplet innan de lär sig, men det finns många hundar som inte drar alls. Min schäfertik har aldrig någonsin dragit i kopplet. Att däremot lära in fot=med ögonkontakt osv, detär ju en annan sak.

Det där håller jag inte med om. Vissa hundar har mer go i sig och kanske också mer drag i kopplet innan de lär sig, men det finns många hundar som inte drar alls. Min schäfertik har aldrig någonsin dragit i kopplet. Att däremot lära in fot=med ögonkontakt osv, detär ju en annan sak.

Ok kanske stämmer. Jag har aldrig hört en hund som ALDRIG drar utan att man lärt dem att inte dra. Men det finns kanske. Jag vet inte säkert så motargumenterar inte. Däremot håller jag med om attfot så klart lärs in med ögonkontakt. Hur ska man lära in något utan ögonkontakt?

Jag syftade inte på hur man lär in fot- utan skillnaden på inlärt (fot) och något som hunden kan av sig själv( inte dra).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 124
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: Rugge
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 460
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka