Det gjorde jag också, men all min ork försvann inte helt plötsligt vid 50....Jag orkade mer som yngre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det gjorde jag också, men all min ork försvann inte helt plötsligt vid 50....Jag orkade mer som yngre.
Vem har sagt något om att orken försvann plötsligt?Det gjorde jag också, men all min ork försvann inte helt plötsligt vid 50....
Jo, men att du inte orkar jobba heltid har nog att göra med att din egna ork och hälsa. Inte att du kommer att fylla 50. Många som fyllt 50 jobbar heltid eller mer därtill.Men jag är för gammal för att orka jobba heltid vilket gör att jag inte kommer att ha ekonomin att rida.
Exakt! Jag fyller 60 i sommar och har inga problem att jobba heltid. Har dessutom liten gård med 2 egna hästar som kräver sitt jobb.Jo, men att du inte orkar jobba heltid har nog att göra med att din egna ork och hälsa. Inte att du kommer att fylla 50. Många som fyllt 50 jobbar heltid eller mer därtill.
Haha. Känner igen.Jag var övertygad om att jag skulle dö innan jag fyllde tjugofem (fråga inte, det var en märklig upphakning.). Nu sitter jag mest och är lite förvånad över att jag nyss klarat mig till 40 och fortsätter leva varje dag, annars är ålder ingenting jag tänker på. Jag är ju jag oavsett, med allt det innebär.
Jag började träna i våras när jag fyllde 55. Det har gjort underverk med ork och rörlighet vilket i sin tur påverkat måendet. Har en medfödd ryggskada och några förvärvade som gjort mig halvt invalidiserad i perioder. Sen jag började träna är det borta till 90%.Exakt! Jag fyller 60 i sommar och har inga problem att jobba heltid. Har dessutom liten gård med 2 egna hästar som kräver sitt jobb.
Så bara för att man fyller 50 försvinner inte orken. Däremot så måste man investera mer tid i sin hälsa ju äldre man blir. Man kan inte leva på gamla lagrar.
Har man ingen ork så får man skaffa sig det genom träning. Även om det är segt som fan. Jag fick ett diskbråck från helvetet hösten 2021. Gick på kryckor i 7 månader och sliter fortfarande med att styrketräna för att få tillbaka styrkan i benen. Det hjälper ju inte att dra på sig offerkoftan liksom om man vill ha en förändring.
/Lizzie
Men 50 ÄR inte en ålder då man automatiskt blir svagare/får mindre ork. Din fysiska kapacitet hänger ju ihop med ditt dåliga mående. Hade du fått må bättre hade 50 inte betytt nånting.Jag orkade mer som yngre.
Du känner ingen skillnad om du äter ordentligt och nyttigt? Själv blir jag mer och mer påverkad av vad jag äter allt eftersom jag blir äldre.Jag tror min mentala trötthet inte går att träna bort.
Igår var jag till psykologen och sen handlade jag mat. Var trött när jag kom hem och fick lägga mig. Och när jag jobbade i somras fanns ingen ork kvar till matlagning, diskning och sånt. Det är liksom inte fysiskt ansträngande att diska men jag orkade inte.
Så du uppskattade inte applåderna när du vunnit priser?Vad gäller att få uppskattning pga prestationer i tävlingar så tror jag att det inte riktigt funkar så. Jag tävlade själv på ganska hög nivå som ung, och inte fick jag uppskattning av andra för det. Klasskamraterna tyckte mest att mitt hästeri var fånigt, och då det kom någon notis i lokaltidningen om att jag tagit medalj brydde sig ingen, eller kommenterade det i varje fall inte.
Mitt ena barn har tävlat inom en annan idrott med utmärkt framgång, och de reaktioner som kommit har mest varit från mina bekanta. Det har då inte handlat om hur bra det gått, utan hur roligt det är att barnet är aktiv och har hittat sin grej i en lite ovanligare gren.
Kompisarna i skolan har väl mest reagerat med jaha, är du hemma från tävlingsresan nu, vad bra, vi måste fixa det här grupparbetet i veckan.
Ingen aning. Tycker jag är trött oavsett. Och startsvårigheter har jag alltid haft. Och svårigheter att hålla ordning. Känner mig också överväldigad av allt jag behöver hålla reda på. Det är också tröttande.Du känner ingen skillnad om du äter ordentligt och nyttigt? Själv blir jag mer och mer påverkad av vad jag äter allt eftersom jag blir äldre.
Visst, men det är ju något som räcker en minut ungefär, applåder och ett ärevarv. Det känns givetvis trevligt, men mest därför att ritten varit lyckad och hästen och jag sammarbetat bra. Jag tänkte aldrig som så att folk tänkte eller tyckte något annat om mig pga en rosett.Så du uppskattade inte applåderna när du vunnit priser?
Folk applåderar ytterst lite och halvhjärtat på dom flesta tävlingar jag vunnit, så nej, det skulle jag nog inte säga att jag gjorde när jag vann. Folk gör det för att dom ska applådera, inte för att dom uppskattar en.Så du uppskattade inte applåderna när du vunnit priser?
Jag har numera en utmattning i bagaget. Och med den så blir livet nog inte som förut. Och min ångest drar en sjujäkla massa energi hela tiden.50 är ingen ålder, du kan fortfarande plugga, rida, tävla och förverkliga drömmar.
Såg att du funderade på Skåne. Varför inte? Där har du dessutom fler hästar och troligtvis större möjligheter att ta upp ridningen.
Jag har flera kollegor över 50, den som är överlägset piggast och har mest energi är 64, mer drag i honom i han som är 20
Skulle jag utredas skulle jag högst troligt få en diagnos, jag är ett weirdo som aldrig riktigt passat in någonstans. Men jag känner att det inte skulle tillföra något för mig. Med ålder har jag accepterat den jag är och hittat lösningar och valt att leva mitt liv som jag vill och som gör att jag mår bra.
Att du fått en diagnos gör dig inte annorlunda än tidigare, du har klarat att jobba och rida, du kan klara det igen.
Haha. Känner igen.
När jag var ung sas det allmänt band läkare och i förbundets tidning att den förväntade livslängden för en diabetiker var till ca 50. Så det låg i bakhuvudet att jag blir 50 och sen är det över.
Så fyllde jag till min förvåning 50. Och sen 60. Jag har liksom fått ett gäng bonusår
Jag har numera en utmattning i bagaget. Och med den så blir livet nog inte som förut. Och min ångest drar en sjujäkla massa energi hela tiden.