Att följa BVC: s viktkurva

Mynta2

Trådstartare
Hur himla noga är det om barnet ökar i vikt..men mycket mer än vad BVC anser. Våran BVC sköterska sa att våran bebbe inte följer deras kurva alls vad det gäller vikten..MEN tillade hon snabbt, det är ju inget fel med det, men vi vill ju gärna att dom följer typ standard kurvan. Enligt henne öka ca 200 g/vecka. Våran hade ökat 590 g på 8 dagar och nu senast 380 g på 7 dagar. Är det inte bra det ? Eller ska dom inte öka så här mycket på så kort tid..varför i så fall ?
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Tyvär ser de inte alltid dessa kurvor som de riktlinjer de är.

Så länge barnet mår bra och ökar i vikt är det ingen fara alls.

Ev överhull kommer trilla av när de börjar gå/springa.

Min dotter som är pinnsmal får alltid höra att hon väger för mycket??
Att hon är längre än genomsnittet har de inte tänkt på...:p
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Ingen av mina barn har följt kurvorna de första månaderna.
Den förstas kurva gick spikrakt uppåt, och den andras kurva gick rakt neråt istället.
Så länge man helammar kan inte barnet bli för tjockt. Man ska ju låta barnet styra amningen.
Med min lilla var det värre, eftersom han gick upp 50g i veckan efter sin nedgång. Trots helamning.
Fast det rättade till sig det med efter 2 månader.

Nu följer båda sina kurvor, den ena två över medel, och den andra en under medel.
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Fast jag helammar inte. Skulle aldrig få sova om jag gjorde det. Sambon tar nattpassena med flaska, likaså om vi är ute med vagnen och det tar ett tag. Då är det inte så lätt alla gånger att hitta lämplig plats att börja amma på..så då kör vi flaska med. Samma om jag har ärende nånstans och bebben bara måste äta när jag inte råkar vara hemma just då. Det funkar med båda delarna än så länge. Men jag är av den åsikt att, huvudsaken hon får den näring hon ska samt går upp i vkt, är nöjd, glad och mätt..så spelar det mindre roll vart man tar maten i från.
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Mitt råd är att strunta i ev BVC-nazister vg viktkurvor hit eller dit. Blir så himla irriterad! Vår son låg lågt på kurvorna när han föddes, 48 cm lång och 3295 gr, och när han var en vecka gammal fick vi höra av BVC-sköterskan (manlig!) att vår son förmodligen skulle bli ganska liten som vuxen. Vid två månaders ålder hade han fördubblat sin vikt (mestadels bröstmjölk, men även ersättning) och samma BVC-idiot började trycka på alarmknappen att sådär fick han inte öka i vikt, nu skulle han bli fet istället! :eek: Visst, han var vår lilla knubbsäl helt klart. Go och glad och ständigt på gott humör, sov hela nätterna från 2 månader och växte och utvecklades i rasande fart.

Nu är han snart 21 månader gammal, ca 92 cm lång och ca 15 kg tung. Har börjat prata 3-ordsmeningar och är väldigt finurlig och en riktig action-man, klättrar och klänger och snattrar. När han inte sover (fortfarande hela nätterna) eller äter.

Jag bestämde redan från början att det bara är HAN som vet hur hungrig eller mätt han är. Han har alltid fått äta och dricka så mycket eller lite han velat, vid varje måltid. Han var ganska liten (med dagens mått mätt) när han föddes, men åt och sov och tog igen med stormsteg.

Han började krypa när han var 8 månader, reste sig en vecka senare och började gå med stöd direkt. Sen tog det tills han var 12 mån + 1 vecka innan han gick själv helt utan stöd. Fullt normal med andra ord! Och han är varken kort/liten eller alternativet fet längre. :love:

Visst finns det pålitliga och bra BVC-personal, men fy fasiken vad många inkomptenta idioter det finns! :mad:
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Jag säger som Lupin..
Saga har ökat 2 kilo sen hon föddes och hon är 10 veckor. Det är mer än 200 gr per vecka. När vi åkte hem från BB låg hon på 4600, födelsevikten var 4880 hon tappade 10% väldigt fort. Nu väger hon 6625.. Våran BVCsköterska tycker att allt följer det normala!

Saga får flaska och ersättning. Ingen amning.
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Det viktigaste är ju att de följer sin egen kurva, om de avviker mycket från den så får man ju börja fundera.

Alla barn väger ju olika vid födseln, hur ska de som väger 2500 gram väga samma som en som väger 5000 gram efter en månad eller två?

När mina barn var små så var regeln att de skulle tredubbla sin födelsevikt till sin ett års dag och på sin ett års dag skulle de väga 10 kilo:angel: hm svårt med matten kanske;)

Det viktiga är att barnet mår bra:love: knubbighet försvinner när de börjar krypa och gå.

När min son (som vägde 4835 gr vid födseln) var fem månader vägde han 9 kilo och hela bvc nojade, när han var ett år vägde han 11,2 kilo och då nojade dem för det:rofl:

Min dotter vägde 2620 gr vid födseln och vägde 9,2 kilo vid ett år:) Alla sa att hon skulle ju bli sååååå liten som vuxen, nu när hon är femton år är hon 173 cm lång:D
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

När mina barn var små så var regeln att de skulle tredubbla sin födelsevikt till sin ett års dag och på sin ett års dag skulle de väga 10 kilo:angel: hm svårt med matten kanske;)

Den "regeln" gäller fortfarande. En nyföding väger i snitt ca 3,5 kg och en lagom viktuppgång på ett "standardbarn" är att trippla vikten och väga ca 10 kg till ettårsdagen. En svensk 3-åring väger i snitt 15 kg.

Men det finns ju barn som blir mindre och större, precis som vuxna. Någon som kommer att bli liten som vuxen är ju knappast stor som barn och förmodligen tvärtom. Vår 21-månaders lillplutt är redan stor som en sk normal 3-åring.
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Vår son väger runt 9 kg skulle jag tro och han blir 16 v imorrn.
Han har då ökat ca 5 kg på 15-16 veckor.
I början var det ett halvt kilo i veckan och sen stannade han av lite grann.
växt har han gjort med en centimeter i veckan.

han ligger över det normala på kurvan, men han följer tydligen sin egna..

tycker man ska skita i den ¨där kurvan, så länge ens bebis mår bra.;)
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Vår son har sina första 5 veckor gått upp ca 450-500 gram per vecka. LÅNGT över normalkurvan alltså. Jag frågade om de kan "gå upp för mycket", men vår sköterska svarade nej och sa att det bara är bra att han går upp. Det är normalt att få en sk "amningspuckel" - kurvan kommer att flacka ut senare när han börjar röra på sig mer.

Så; om jag vore dig skulle jag inte oroa mig. Alls!
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Vår son gick upp 6 kg under sina första fem månader (vägde då 10 kg), idag är han 1,5 år och har bara gått upp 2,8 kg till under 13 månader. Vår BVC-sköterska har aldrig någonsin uttalat ngn oro och sonen sprang av varenda "extragram" när han började gå.
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Inget av mina har följt de där kurvorna.:D Ettan gick rakt upp till den streckade linjen på några månader. Tvåan ligger redan på den streckade linjen, och han är bara en månad!:eek: Han vägde 4 kg när han föddes, och väger nu 5,9 kg.

Vår BVC-sköterska är jättebra!:love: Hon tycker bara det är bra att jag har gott om mjölk och att barnen äter och mår bra. Det är snarare jag som ibland har "klagat" lite över mina jättebebisar och undrat om det verkligen ska vara så...:crazy:
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Tack för alla svar. Ja, jag har väl funderat lite på dessa sk standard kurvor o dyl...vet ju att alla är olika, kanske borde BVC frångå sina mått litegrann. Men å andra sidan, nån måttstock måste dom väl ha antar jag. Bara hon inte blir en överviktig sak. Inte för jag tänkt banta henne ;)..MEN sambons bror har en dotter på 11 månader som är så inni nordens tjock. Fattar inte hur i hela friden hon kan vara så. Enligt BVC låg denna unge på gränsen till fettma. Hon har verkligen maffiga bilringar i alla veck...ser hemskt jobbigt ut för ungen måste jag säga. Fast å andra sidan, hon är ju inte riktigt haj på att gå än så ev hon springer bort alla extra kilon när hon väl börjar gå på allvar.

Sambon när han var lite blev så matad av sina föräldrar och han lyckades inte krypa/springa bort alla kilon vilket resulterade i övervikt under hela barntiden och upp i hela skolåldern..inte förräns i vuxen ålder har han kunnat bemästra vikten. Man kan verkligen se på alla hans barnkort hur enormt knubbig han var och hur det blev värre och värre ju äldre han blev.
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Våran bvc sköterska tycker det är normalt att barnen lägger på sig mkt vikt i början, min son är dock en riktig medelsvensson enligt kurvan så här har jag inga andra erfarenheter.
 
Sv: Att följa BVC: s viktkurva

Det beror väl på....vår tjej har gått upp väldigt lite på sina elva veckor så för vår del känns det bra att väga ofta så vi ser att allt fungerar!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har ju haft en tråd innan om min dotters vikt. Hon är rätt så stor för sin ålder och skenar rakt upp på sin viktkurva. Idag tog den...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 515
Senast: Kamomilla
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 912
Senast: Araminta
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 013
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp