Att föda barn - dödsångest?

Sv: Att föda barn - dödsångest?

Nä inte direkt. Jag tyckte att själva öpningsvärkarna va fruktansvärda. Själva utdrivningen sved som satan, men jag kände snarare en befrielse för att smärtan va över och att jag snart skulle ha min lilla bebis hos mig.
Den där föreläsaren måste vara virrig
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

Man vet ju att man inte kommer att dö - i alla fall inte av smärtan eller av att barnet passerar slidan, så att smärtan skulle framkalla dödsångest låter lite överdrivet, tycker jag.

De dödsfall som sker i samband med förlossning beror i de flesta fall på att kvinnan fortsätter blöda efter förlossningen, och det gör ju inte ens ont. (Och det händer ju främst i u-länder.) Så rädslan för att dö kopplar jag inte ihop med smärtan.

Jag känner igen det pmm skriver - att man stirrar upp sig för att det kanske kommer att göra ännu ondare snart. Typ "om det gör så här ont redan, hur ont kommer det då inte att göra mot slutet!?" Men det funkar inte så. Vissa värkar gör superont, andra gör bara ont.
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

Absolut inte.

Den känsla jag kommer ihåg mest var.... beslutsamhet. Dödsångest? De flesta? Var har de hittat på det?

Vore det sant skulle det inte vara många barn som hade syskon.
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

Absolut inte det var ju en jättehäftig känsla:banana:

Det var det jag verkligen saknade när mitt andra barn fick tas ut med akut kjejsarsnitt.
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

Dom sista öppningsvärkarna, mellan 5-10 cm var ett helvete, satan så oooont det gjorde. :eek: Då var jag nära döden.. :rofl:

Men sedan, att få lägga sig ner & krysta, det var ju rena himmelriket, så "skönt" det var och det var över på max ½ timme. Det tycker jag inte inte gjorde minsta ont.
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

Nej någon dödsångest kände jag aldrig, jag bad någon vända om att någon skulle skjuta mig så det slutade göra ont, men då har jag haft långa och svåra förlossningar... Elin slutade med kejsarsnitt och Fredrik så var det otroligt skönt när det äntligen började hända något så jag skulle försöka krysta, han fick även hjälp med sugklocka och när de satte den gjorde fruktansvärt ont men dödsångest nej det kände jag aldrig...
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

En av mina kompisar hade dödsångest med båda sina barns födslar, jag har även hört att hon pratat med detta om en kompis som oxå upplevde det.

Ugh
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

*kl*

Ont? Jodå, att föda barn gör ont. Men det är en positiv smärta, inget som framkallar dödsångest. Om mannen ser in i kvinnans ögon så ser han nog snarare trötthet, beslutsamhet och en otrolig fokusering. :cool:

Jag tycker inte det är en bra liknelse det där med att bajsa ut en vattenmelon, det är ju inte *där* det känns, eller *där* bebisen kommer ut. Man känner ju hur vaginan blir uttänjd och hur det pressar på, men allt släpper i samma sekund som huvudet är ute. :)
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

*kl*

Allt så så nice att höra. Varför sitter jag ens och läser detta? :D

*BF om 8 dagar* :rofl:
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

Nej, det stämmer inte på mig i alla fall.

Skulle vilja säga att det är rent bs :angel:
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

Jag tycker inte det är en bra liknelse det där med att bajsa ut en vattenmelon, det är ju inte *där* det känns, eller *där* bebisen kommer ut. Man känner ju hur vaginan blir uttänjd och hur det pressar på, men allt släpper i samma sekund som huvudet är ute. :)

Äntligen någon som tycker som mig... :D

Nu sedan jag själv gått igenom en förlossning så kan jag inte för allt i världen förstå hur man kan likna det med att skita ut en melon, bowlingklot, soffgrupp eller vad det nu må vara alla kör med. Jag håller inte med där...
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

BM brukar inte heller hålla med om de där populära liknelserna. :D Det är inte ens samma teknik som att bajsa och nån soffgrupp har aldrig hamnat i toan hemma hos oss. :rofl:

Visste inte ens om jag skulle våga säga emot, det är en väldigt populär liknelse. :o :p
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

kl

Nej jag hade ingen som helst dödsångest! Däremot var jag väldigt rädd för att barnen skulle må dåligt.
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

Nej precis inte är det lättare att föreställa sig hur det är att skita ut ett bowlingklot än det är att föreställa sig hur det är att föda ett barn. Har man inte gjort det så är det ju fortfarande en föreställning.
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

Visst är det så, för den som inte fött barn kan det ju vara strunt samma. Endera är nog lika abstrakt och absurt. Men att de som fött barn själva liknar det vid att bajsa ut *valfritt objekt* är kanske lite märkligt. :D Men men, alla är vi olika. För vissa kanske det kändes som att skita ut ett bowlingklot när de födde barn, vad vet jag. :)
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

*knapp*

Jag hade dödsångest när jag födde barn.. Men långt innan utdrivningsfasen..

Jag hotade med att hoppa ut genom fönstret om de inte skar upp mig och plockade ut ungen!! Till svar fick jag "Fönstren är säkrade"..

Sen fick jag epidural och dödsångesten försvann tillsammans med all smärta.. (Det gjorde så fruktansvärt ont!!!!!!)

Med är med både glädje och förtvivlan som jag aldrig kommer kunna föda vaginalt. Jag kommer aldrig behöva gå igenom värkarbetet, men å andra sidan kommer jag aldrig kunna vara "normal" heller..

Bara jag slipper smärtan så :p
 
Sv: Att föda barn - dödsångest?

En kompis till mig pluggar till sjuksköterska och hon hade en föreläsning häromdagen som handlade om barn och barnafödande. Enligt hennes föreläsare så känns det för de flesta kvinnor som att de ska dö, splittas i bitar, just när barnet kommer ut ur dem. Detta gör att de, den sekunden (?) tror att de ska dö. Enligt henne så kan kvinnans man, om han står och tittar in i hennes ögon, se sin frus dödsångest.

Stämmer detta? Eller ja, var det så för er när ni födde barn?

Nej,men jag snittades, annars skulle jag hellre dött faktiskt.
 

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 135
Senast: pimy
·
Relationer Detta är en tråd som lika gärna kunde hamna på förälder, hund eller ÄU så blev här:p Jag och sambon har precis som många andra våra...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 786
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 536
Senast: zabby
·
C
  • Låst
Övr. Barn ...när det gäller alla "regler" när man är gravid? (detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 508
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp