Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt
Problemet var att min sambo inte lyssnade på mig i en viktig fråga gällande vårt barn, inte vem som hatar den andres hund mest.
Jag tror (såklart bara helt baserat på hur jag har tolkat det du skrivit i tråden så jag kan lika gärna vara ute och cykla) att det har blivit en konflikt mellan dig och den stora hunden, mellan den stora och den lilla och då också även mellan dig och din sambo. Lite som mina barn och andras ung
r.
Jag tror att din sambo är lite blind för att hans hund kan vara potentiellt farlig för barnet och han blir ännu mer obenägen att lyssna på dig eftersom du inte längre tycker om hans hund. Du litar inte på hunden och tycker att han är farlig för dig, din lille hund och även för din son. Jag tror att det i de lägena blir lätt att man bara vill att hunden ska bort, bort, bort. Den är inte din och du vill inte ha den hemma.
Även om du inte säger så rakt ut till din sambo så tror jag att han känner av din inställning till hunden och hamnar då i försvars-ställning. Du har inte samma fina relation till hans hund så du förstår inte hur fin hunden är. Det är bara när den lilla elaka ettriga byrackan är med som den stackars store vovven blir irriterad. (tror att hans inställning kanske är något liknande)
Så jag tror att om du ska kunna prata med din sambo om hunden och sonen så måste du börja i en ände som gör honom mindre defensiv och mer emottaglig för något konstruktivt. Be att ni sätter er ned och pratar (gärna någonstans utan någon av hundarna i närheten) och börja med att förklara att du förstår vad han känner för sin hund. Att du förstår och uppskattar uppoffringen att ni nu har hunden i hundgården. Berätta att du saknar hunden som den var innan den började bli aggressiv mot dig. Att du hemskt gärna skulle vilja förstå varför han blev aggressiv mot dig när du var gravid - undra om det är något du har gjort eller kan göra annorlunda för att du och den stora hunden kan fungera ihop igen. Att du ska kunna lita på den stora igen men att just nu så morrar han när du kommer nära och du är rädd för att han kanske reagerar på om sonen luktar som du eller som den lilla hunden.
- Om du visar att du har någon välvilja kvar till den stora hunden - att du är beredd på att försöka arbeta på att hitta en lösning och att du kanske till och med visar att det kanske inte är hunden det är fel på men att du inte vet varför den gör som den gör mot dig - då tror jag att han lättare kan lyssna på att du faktiskt är orolig, för då är han inte lika mycket i försvarsställning. Om du sedan kan, utan att lägga ned någon värdering i den stora hundens reaktioner, bara lugnt konstatera att han är superfin mot sambon men att när du eller lilla hunden kommer nära så reagerar han genom att göra si och så. Att det finns en liten liten risk att det händer när er son kanske luktar som du eller hunden och att den risken hur liten den än är är tillräcklig för att sonen inte ska vara med stora hunden nu och fram tills dess att ni har kommit fram till en lösning.
Jag tror att ni båda känner att den andre inte förstår. och då blir det lätt att man själv har svårt att lyssna och förstå den andre förrän man själv har blivit förstådd. Om du verkligen visar din sambo att du förstår honom och hur han ser på sin hund så kanske han lättare kan förstå dig.