Att flytta utomlands med häst..

annie_

Trådstartare
Hur många har gjort det?
Vart har ni flyttat?
Hur går man tillväga?

Har de senaste dagarna börjat fundera lite, för skojs skull, hur det går till och vad det skulle kosta..

Har exvis funderat på Australien.. Är det ens möjligt, någon som har tagit med sej hästen/-arna dit? Hur är Australien för hästmänniskor?

Har försökt att googla, men verkar inte vara värst många som gett sej in på idioti-idén att ta med häst till Australien.... :angel:

(moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel!)

Sv: Att flytta utomlands med häst..

Hej!
Har varit i samma tankar, och det var just Australien som var aktuellt. Dock la jag ner det efter att ha fått veta vad det kostar att över häst dit: ca 15 000 Euro. :eek: (Kollade med två olika speditörer.)

I de pengarna ingick transport från anläggning nere på kontinenten (du står för transport dit = några tusenlappar, beroende på var i Sverige du bor), karantän i några veckor innan flyget går till Sydney. Väl i Sydney väntar ytterligare några veckor i karantän innan du får hämta ut din pålle och köra den dit du ska. Dock är det ganska stora avstånd i Australien, som du säkert känner till, så man kanske inte vill utsätta hästen för hur lång resa som helst. Har för mig att det ingick lite sprutor och veterinärcheckar i pengarna samt motion under karantäntiden och naturligtvis det jobbiga pappersarbetet. Och det vet ju alla som har varit i Australien utan häst, att de är jättepetiga med att allt är rätt med visum, pass och till och med vad du har för saker med dig. Det går inte direkt att komma med jordiga stallskori tullen. Då får de frispel. ;)

Sen är det ju ens egna papper, som sagt, för man kan inte stanna i landet mer än tre månader på turistvisum och man får heller inte söka jobb om man är där på turistvisum (men det gör många ändå). För att få ett visum för att kunna bo och jobba i Australien är det en fördel om man har något av deras bristyrken.
Här kan du läsa mer om vad man behöver veta för att bosätta sig i Australien (utan häst): http://www.immi.gov.au/

Lycka till!

Åh herregud.. Inte lite pengar heller!! :eek:

Det är de ju inte värt känner jag spontant, skulle inte få ihop till den summan om jag sålde alla tre hästarna ens en gång.

Tusen tack för svar! :bow:

Twistar tråden lite nu när jag fått svar redan, hur är det att dra ut i Europa med häst? Jag är väldigt sugen på att skita i allt, säga upp mej från mitt jobb och börja jobba någonstans i Europa och ta med hästen/-arna. Utvecklas som person och min egen ridning, kanske hästreleterat jobb? Nej, jag vet inte inte.. Tankarna snurrar då jag känner att här vill jag inte vara värst länge till!!

Någon som gjort det?

Hej Jag flyttade till tyskland och hade ute en "av jordbruksverket" godkännd veterinär(typ distriktsveterinärerna. Av veterinären får du ett papper som du skall behålla. Det veterinären gjorde vara att ta typ 500-1000 spänn och gick ett varv runt häste för att se att han stod på alla fyra och var fräsch för transport. Sedan körde jag med hästtransport och tog ut och vilade ett par gånger på vägen på lite olika rastplatser. Detta var några år sedan och reglerna kanske har ändrats men kolla på SJV.se

Jag har inte erfarenhet att åka ut i världen med hästarna i bagaget, men är påväg till Norge nästa vår bara studierna är klara (är finländare så Norge är lite längre bort än många här kan tro). Det jag kan säga är att om du är sugen att åka, ÅK! Sverige lär inte försvinna någonstans så du kan ju alltid åka tillbaka dit om det känns så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 880
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Sansko
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar