Jag har inte flyttat som i flyttat både mig själv och hästen/hästarna, men jag har bytt stall flera gånger. Totalt har jag stått med hästarna i fem stall, och som någorlunda vuxen är det här det tredje stallet jag står i. Första gången flyttade vi enbart för att det bara fanns tre boxar i stallet, och ägarna behövde plötsligt den tredje boxen själva, annars hade vi nog stått kvar där längre, för där trivdes både jag och ponnyn. Tyvärr hamnade vi i ett stall efter det där varken jag eller hästarna (vi skaffade en ponny till under tiden i det stallet) trivdes riktigt mer än precis i början, men så länge jag gick i grundskolan var det i princip omöjligt att flytta därifrån, så vi fick stå kvar tills jag började gymnasiet, och helt plötsligt kunde välja ett stall som inte låg på min bostadsort.
Sen har det blivit två flyttar till efter det, den sista för att vi skulle få bättre tränings- och ridmöjligheter än vad vi hade i det förra stallet, och efter att jag flyttade in i mitt nuvarande stall så har jag känt mer och mer hur viktigt det är att man trivs i stallet, och gör man inte det ska man inte vara rädd för att flytta. Innan dess var jag rädd att potentiella stallägare skulle se mig som ett problem och en bråkmakare om jag flyttade ofta, men sen har jag insett att jag nog inte har flyttat så ofta som jag själv trodde (vi stod två år på första stället, tre år på nästa, sen fem år på ett stall och slutligen två och ett halvt på sista, här där jag är nu har jag varit sen mars -13), en del flyttar betydligt mer.
Jag kan ärligt säga att jag är lite kluven själv gällande att flytta i framtiden. Skulle jag komma på att jag vill ha ännu bättre ridmöjligheter än de jag har nu (vilket i princip innebär att ställa sig på anläggning med ridhus och tränare, för det är det enda jag saknar i det här stallet), då skulle jag flytta, absolut. Är det vad jag och min häst behöver för att utvecklas ser jag inga problem med det. Men samtidigt trivs jag väldigt bra i mitt stall och med stallägaren, och hästen trivs också (min häst är lite knepig med andra hästar, här får hon en möjlighet att stå lite för sig själv eftersom stallet är mindre och indelat i små sektioner), så jag skulle nog vara väldigt avogt inställd till att flytta "bara" för att jag skulle få närmare till stallet, för att jag skulle få närmare från jobbet eller för att det är billigare någon annanstans. Det trivs jag helt enkelt för bra för. Men jag vill poängtera att jag resonerar så just eftersom jag trivs väldigt bra här, jag vet vad jag har men inte vad jag får på ett ungefär. De bitarna jag saknar är helt enkelt såna bitar man kan lösa ändå, genom att åka till ridhus och träna för tränare där. Men jag vet också hur det känns att inte trivas i stallet, och om man faktiskt kan göra det, då är det värt "omaket" att flytta bara för att få trivas.