att få hästen tycka att det är roligt

M

mala

Med min häst har jag bara ett stort problem och det är träningen. Han är supergo annars och vi har en bra relation men han vill inte bli tränad. Inte att han är dum eller lat eller tjurig utan han försöker inte. Som om det finns en spärr att han inte kan försöka förstå. När man lär in nya saker alltså och eftersom han mest är en skogsluffningshäst så finns det en hel del att lära han. Och vi har itne längre möjliget att rida ut varje gång.

Min kompis hade Hefling (??? dansa med hästar gubben) bok om olika sorters hästpersonligheter. Jag fick låna fast jag tyckte att det verkade lite fjantigt. Slog upp sidan med alla bilder på och såg min häst direkt. Läste om den (Minister) och precis allt passade in både exteriös och mentalitet. Som om han bara beskrivit just min häst. Något som också stod om Minister-personligheten var att de kan gömma sig bakom en mur av att "inte förstå". Det var ännu mer som om han beskrivit bara min häst för så har jag kännt hela tiden. Ibland har han sina ljusa sidor och då utför han det som jag försökt lära honom hur länge som helst. Inte att han försöker en ny och svår uppgift utan att han bara gör det som om han alltid kunnat. Men för det mesta står han bara där och ser oförstående ut. Det är svårt att få han att tycka att något är roligt. Få gånger har han vart sådär superpå bara för att han tyckte att det var kul. Stigfinnare tycker han är en rolig lek i skogen fast där vi står nu finns inte så många nya stigar att utforska. Han vill ha utmaningar bara att det är så svårt att hitta nåt som han verkligen gillar. Har provat många olika sorters övningar från alla möjliga grenar och det har hittills inte funnits nåt som gör att han öppnar sig och vill.

Nån som haft en häst som betett sig så här? Kunde ni lösa det?
Nån som har idéer om någon sorts träning där man kan hitta en lämplig utmaning och få hästen att börja gilla träningen? Han är inte jätteförtjust i högt tempo i träningen utan vill ta det lugnt. Han gillar kluriga uppifter och använder hellre hjärnan än snabbhet.

NH har vi tränat i en massa år så 7-games, ledövningar och annat basics är inget nytt och utmanande för oss.

/Mala
 
Sv: att få hästen tycka att det är roligt

*putar på din tråd, för detta vill jag också veta mer om*
 
Sv: att få hästen tycka att det är roligt

Jag har en likadan här hemma men bara för en månad sen när vi började tömköra hittade vi hennes grej - tömkörning - den hästen brinner verkligen för det. För första gången på ett år har hon öronen framåt och skuttar fram när vi tränar någonting och hon lyssnar otroligt bra och är pigg och framåt. Men viktigt är nog att man varierar träningen och själv visar, det här tycker jag är kul! För då brukar det liksom smitta av sig lite på hästen.
Du kanske skall göra helt udda grejer? bara bestämma dig för att träna med en pressening över en dag, bara göra någon spontan grej som får din häst att tänka till lite och undra "nej vad har hon nu hittat på så säg?"
Man vill ju uppmärksamma hästen, det gäller att vara påhittig bara.. Lite oförutsägbar. Min är också - hellre tänka med huvudet än att springa runt i en cirkel i 180.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: att få hästen tycka att det är roligt

Jag har en likadan här hemma men bara för en månad sen när vi började tömköra hittade vi hennes grej - tömkörning - den hästen brinner verkligen för det. För första gången på ett år har hon öronen framåt och skuttar fram när vi tränar någonting och hon lyssnar otroligt bra och är pigg och framåt. Men viktigt är nog att man varierar träningen och själv visar, det här tycker jag är kul! För då brukar det liksom smitta av sig lite på hästen.
Du kanske skall göra helt udda grejer? bara bestämma dig för att träna med en pressening över en dag, bara göra någon spontan grej som får din häst att tänka till lite och undra "nej vad har hon nu hittat på så säg?"
Man vill ju uppmärksamma hästen, det gäller att vara påhittig bara.. Lite oförutsägbar. Min är också - hellre tänka med huvudet än att springa runt i en cirkel i 180.


Vi gör sällan samma sak mer än en gång i veckan. Förutom uteritter då fast då tar vi inte samma väg mer än en gång. Tror att vi kanske gör för många "udda grejer" för att jag ska överraska han. Kliva på presenningar och plast eller lastpallar eller i systerdotterns barnpool är tråkigt för han. Han bara kliver på. Ingen utmaning för ha är inte orolig för var han sätter fötterna annars heller.
Att gå i labyrinter av bommar och genom smala korridorer tyckte han var skitkul i början men nu när han kan det har det också blitt tråkigt och jag har svårt att utveckla det vidare. Har försökt göra labyrinterna trängre och korridorerna smalare eller med flaxande täcken som hänger på sidorna men för han är det samma trist övning ändå.
För att variera oss har vi börjat med dressyr. Vanlig ridskoledressyr när man går runt i olika banor. Försökt lite skänkelvikningar och sånt. Det var nytt i början och när det började bli trist varierade jag med att rida barbacka eller i grimma. Löshoppning över små hinder har vi också testat och det var som sagt kul i början men inte mer. Han vågade inte när vi höjde hindrena och när jag sen sänkte dom igen så ville han ändå inte. Hoppar över infångaren även om den är högre än hindret. Plastband går han rakt igenom om man gör en gata.

Jag måste få han att känna sig duktig och inspirerad och det går inte. Samtidigt som kraven oftast är för låga så blir det tvärstopp om jag går ut med höga krav.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp