Att få dispans, är det möjligt?

Sv: Att få dispans, är det möjligt?

suck dessa inkompetenta läkare (iaf vad det gäller vissa saker). Går själv hos sjukgymnastik pga knäledsfraktur och kommer så att göra minst ett år framåt, men ibland känner man sig gammal, de har skolungdomar (gymnasium) som går där, nu vet jag inte hur gammal du är, men du bör ju inte vara avsevärt mkt yngre än så iaf.

Hur gammal är du?

Jag var 16 när jag blev skickad till sjukgymnast första gången...

Jag anser att läkaren gjort ett tjänstefel!!! Uruselt! Ta själv kontakt med en sjukgymnast och berätta att du vill kunna rida igen så fort som möjligt så skräddarsyr hon/han ett program som stärker och ökar rörligheten.

Lycka till!

Tack så mycket
Jag är strax över 30.
Har tagit kontakt med ortopeden och väntar svar därifrån.
Ju längre tiden går desto bättre blir ju foten.

Jag genomförde tävlingen och red med stigbyglar.
Det går bättre för varje dag men jag har fortfarande svårt att rida lätt.
Kan även gå längre promenader nu, men det gör ont vid minsta lilla överansträngning.

Hej!

Du behöver inte vänta på ortopeden.

En "enkel" fraktur ska de flesta sjukgymnaster klara att rehabilitera. Ring direkt till sjg istället för att vänta.

Jag gick hos sjukgymnast första gången när jag var16 och fick en träffa med sjg när jag brutit handleden. Fick ett papper med övningar vi gick igenom och så satte hon gipset i handen på mej och krävde att jag bar hem det i den nyss avgipsade handen.. Och det gjorde jag, men det var riktigt jobbigt!

/ Lavinia, som brukar försöka låta bli att bryta saker:-)

Hej Vimsan!

Jag har ett litet tips till dig, och det är att prova stigbyglar för distansritt. De har dels ett brett blad för foten, och dels fjädrar de en del, vilket för att folk som har problem med knän och fotleder brukar gilla dem. Det finns minst två märken att få tag på i Sverige, EZ-ride och Flexride. De ser lite annorlunda ut än vanliga stigbyglar, men det står inte i TR hur stigbygeln ska se ut, så det är nog bara att tävla på med dem. Om du väljer en stigbygel med tåkappa kan du dessutom köra in foten så långt du vill utan att riskera att fastna. Då får du mer stöd för foten och behöver inte trampa ner hälen så mycket, utan kan hålla den mer rak.

Funktionshindrade ryttare som har lätt för att tappa stigbyglarna brukar ibland använda en resår som går bakom hälen för att hålla fast stigbygeln. Resåren är tillräckligt klen för att gå sönder om man trillar av. Det går säkert också att få dispens för, om du fortfarande har problem att hålla kvar stigbygeln.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka