Att byta från lösdrift till stall

stjarnfrugt

Trådstartare
I helgen fattades beslutet att flytta min medryttarhäst från lösdriften till ett stall i samma by. Jag tycker det var ett bra beslut eftersom den lösdriften hon gick på var dålig och bristfällig. Bättre en bra uppstallning än en dålig lösdrift om än tanken med lösdrift var god...

På lösdriften har hon ätit 10 kg hösilage/dag fördelat på 3 givor, inget kraftfoder. Hon har gått utan täcke men min personliga uppfattning är att hon behövt täcke vid blött/blåsigt väder. Hon rids inte just nu men då hon börjar ridas (efter två veckors uppehåll) är det igångsättning efter ETs råd som gäller, till en början skritt endast eftersom hon stått en längre period. Nu ska hon kollas av ET för att utesluta tråkigheter.
Stallet hon flyttat till är ett kallstall med 15-20 hästar. Hon står i box och är i hage ca 8 tim/dag. Det är bra att hon stallas in redan nu för hon har inte hunnit få någon tjock päls utan är bara lite påbörjat ullig. Tanken är ju att hon ska sättas igång och ridas som en hobbyhäst 5-6 dagar i veckan, och dålig kondis + ridhus + björnpäls är ju ingen bra kombination. Enligt ägaren går hästen inte att klippa pga att den är livrädd för maskinen. Därför tycker jag att det är smartare att börja täcka henne innan hon satt päls så att man slipper blöthästproblemet... Eftersom det är ett kallstall har hon stalltäcke inne och ute kommer hon att ha regntäcke/vintertäcke.

Vad ska man tänka på då man stallar in en lösdriftshäst? Hon har gått på lösdriften i 3 månader endast så hon är van att stå på stall.

Sv: Att byta från lösdrift till stall

10kg hösilage till en häst som går på lösdrift? Hoppas det är en liiiiiiiten ponny. Måste hästen ha täcke om den står på stall? Hade den inte täcke i lösdriften behöver den nog inget täcke på stall heller. Ett tunt regntäcke vid dåligt väder kanske?

10kg hösilage till en häst som går på lösdrift? Hoppas det är en liiiiiiiten ponny. Måste hästen ha täcke om den står på stall? Hade den inte täcke i lösdriften behöver den nog inget täcke på stall heller. Ett tunt regntäcke vid dåligt väder kanske?

Fast som jag förstod det så hade inte täcket med själva stallet o göra utan att hästen skulle sättas igång o ridas o att den inte gick o klippa. Mkt päls o hästen blir svettig e inget vidare.

För övrigt håller jag med om att fodret inte lät något vidare.

Mvh Maria

Ja, täcket är för att förhindra björnpäls. Men även för att jag hittat henne med ryggont då det varit dåligt väder och hon är så pass gammal och småstel redan som det är, att jag inte tycker att det är någon bra ide att låta henne gå utan och spänna sig och bli ytterligare stel och ha småont. Eftersom detta är ett kallstall så behöver hon täcke även inne om det ska ha någon effekt mot björnpälsen.
Att hon inte haft täcke på lösdriften beror nog mest på bekvämligheten i att det är jobbigare att täcka de lösa hästarna än de som står på stall :grin:

Ja, visserligen är det en lättfödd ponny som har ganska stor hömage. Men jag tycker också att fodermängden och att bara ge 3 ggr/dygn är snålt för lösdrift. Men det finns ju en anledning till att hon flyttat. Eftersom jag bara är medryttare kan jag heller inte göra så mkt annat än att påtala vad jag tycker:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 079
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka