Att byta bete eller att inte byta bete?!

Iliaca

Trådstartare
Hej!

Önskar svar från er som är hemma bland fång, IR mm och som har satt er in i metabolism mm och på så vis kunnat undvika/stävja/lindra dessa sjukdomar.

Jag försöker jobba förebyggande för att försöka undvika fång, IR, EMs mm mm. Min häst är en d-ponnysto som är åt det lättfödda hållet.

Kan inte bestämma mig för vad som är bäst:
att hon fortsätter att gå dygnet runt i nuvarande hage: typ gammal vall som är alldeles för nerbetad = hon äter "godisgräs" dygnet runt för det växer ju upp nytt hela tiden. Hon får även hö, men sätter inte i sig mer än knappt 3 kg.

eller

att hon får gå dygnet runt i en hage med uppvuxet gräs med en hel del örter alltså inte bara gräs. Har heller inte betats på länge och är ogödslad.

Det som jag tycker talar för den andra hagen är att då äter hon inte bara "primörgräs" (= förhoppningsvis lägre risk för fång av själva gräset) och får också i sig mer fibrer, vilket hon behöver för sin mages skull. Å andra sidan kommer hon att ha tillgång dygnet runt och lägga på sig även om jag skulle motionera henne med risken att hon lägger på sig och att det triggar igång fång eller nått.

Så som hon går nu så upplever jag att hon mår bra så länge hon får i sig hö. Hon har inte gått upp särskilt mycket i vikt och är pigg och glad. Utan det är jag som är helnojjig för att det där färska gräset kanske ändå i slutändan ska leda till att hon blir sjuk. Jag vill som sagt var försöka förebygga och tänka efter före så gott det nu går.

Blir jätteglad om jag får lite input utifrån för jag inser att jag håller på att "trassla" in mig i mina tankar och blir osäker på vad som är vettigast :)

Sv: Att byta bete eller att inte byta bete?!

Det beror på hur tjock din ponny är , hur hagen ser ut, vilket väder det är, om hon är IR, har anlag för att bli det osv... och ändå kan man inte veta.

En insulinresistent som ofta är fet, med fettnacke och andra fettansamlingar måste bantas så att dessa fettdepåer försvinner. Det kan vara ursvårt att banta dem. Det blir en ständig balansgång mellan tillräckligt med proteiner och fibrer, mat med jämna mellanrum, minsta möjliga energigiva, så lite socker som möjligt. Min ponny gick inte ner i vikt förrän jag pressade foderstaten så mkt jag vågade. En sådan häst ska inte gå på bete alls.

Men innan den hamnar i insulinresistens eller efter att ha varit IR så kan man säkert tänka annorlunda. Jag inbillar mig att jag kan märka på min ponny om hon fått för mkt socker. Hon blir svullen i benen, kan få förstärkt puls i benen och fettdepåerna ökar. Då drar jag ner på betet till nästan ingenting.

Jag tror tyvärr inte att det finns ngt bra svar på din fråga. Man får prova sig fram till vad just ens egen häst klarar av. Sedan kan man naturligtvis diskutera hur man ska tänka.

Jo, det är just det där med hur man ska tänka. Att ingen kan veta hur just min häst reagerar är jag fullt på det klara med, men det vore skönt att bolla med andra för att kunna göra en kvalificerad gissning. I mitt stall så har jag ingen som riktigt vill fundera kring sånt här. De tycker att hästarna ska gå på bete dygnet runt, punkt slut. Så där blir det inte så mycket bollande.

Det var intressant att läsa om din iakttagelse att benen är lite svullna. Det känner jag igen från min häst. Har så varit sen betet blev extremt nerbetat.

Måste din häst gå dygnet runt i den hage med längre uppvuxet gräs? Före midsommar är det som kraftigast och ogödslade beten ska vara sämre. Så en del av dagen är att föredra.

I den andra hagen där hästen gått längre (vad jag förstår) torde vara bättre eftersom den är invand på den, men nerbetat kan också vara farligt.
Det bästa vore om du kan växla mellan hagarna. Svårt är det för man måste vara steget före och försöka känna igen symtom på hästen. Man blir nästintill idiotförklarad av en del, men jag stödjer mig på de forskningsresultat som finns. De som inte vet vad det handlar om kan också råka ut för "fång" på sina hästar. Jag tycker det är varje hästägares ansvar att ha vetskap om om fångproblematiken. Men har din häst inte haft fång så var bara uppmärksam, skaffa kunskap, lagom bete är bäst och massor med motion!

En bra sida jag rekommenderat i en annan tråd är denna,

Så upptäcker du fång innan det är försent
http://www.hastfolk.se/index.php?option=com_content&task=view&id=351&Itemid=173

En bra sida att läsa om vallfoder och grässorter är här,
http://vallfoder.se/index.html

*Inte menat till noak, utan ts*

Flytta hästen några timmar till det mer växta betet?

Vår lättfödda storhäst var på överväxt bete ifjol högst 2h per dag. Det var från juli. Nu äter han 1,5h. Anser honom vara i bättre hull i år. Resten går de i vinterhagen som är typ torr lerhage med ngt strå. Får hö som vanligt, förutom ett mål då han istället flyttas över i beteshagen. Ska öka upp men kommer aldrig ha honom på "helbete". Nu har vi hästarna på gården så jag gör som jag vill, men inte mår hästen dåligt för att inte få gå och äta 24/7. Han vet när kl är slagen och står och väntar vid porten, betestiden är den bästa stunden på dagen;)

Andra hästägare här runtomkring har feta hästar dygnet runt på bete, har varit redan 1mån.:crazy: Tycker nog säkert att jag är för noga, men ingen vågar säga ngt.

Förklara för dom andra att det INTE är nyttigt med feta djur. Samma som med människor, men det finns så många som vägrar inse sanningen....

Senast ändrad:

Tack för reflektioner! Det som är knivigt är att de andra i stallet inte är så intresserade av att lägga ner tid på att flytta hästarna fram och tillbaka eller vidta andra sjukdomsförebyggande åtgärder. Känner igen mig helt i att jag upplevs som väldigt petig och jag når liksom inte fram med den information jag har skaffat mig genom åren.

Tycker att jag har ganska bra källor såsom forskning och andras beprövade erfarenheter. Läser mycket på Buke och har ett par vänner som har fått lära sig den hårda vägen om vad som funkar och inte... Fast det hjälper inte när folk inte tid och intresse. Ändå har en av hästarna i stallet haft fång så den damen trodde jag skulle vara lite mer om sig och kring sig.

Nåja, hur frustrerande det än är så får jag lov att inse att just nu så får jag leva med de förutsättningarna som finns (under tiden blir det till att börja vinna på lotto och skaffa en egen gård och/eller gå en retorikkurs ;)).

Jag lutar mer och mer åt att det är bättre (minst dåligt ;)) att de går kvar i den hage som de är invanda på. Tror att det är större risk att byta till hage med massa mat och dels göra ett så snabbt foderbyte och dels att de dessutom kommer lägga på sig (bra påpekande att gräset är som näringsrikast nu!).

Hade absolut valt att låta hästen gå kvar på det korta betet och låta det vara som det är. Om de måste gå över i ny hage så hade jag satt på munkorg i början för att vänja hästen sakta med nya floran.

Ser risken mycket större att låta dem gå på uppvuxet gräs och den stress och ny flora det innebär med ny hage än att låta dem gå kvar i den invanda hagen.

Min IR klarar nedbetat och klöverbete mycket bättre än uppvuxet gräs så här långt...

Om betet är så dåligt att den behöver fodras extra skulle jag släppa den i den riktiga beteshagen typ ngn timme efter ridning. antar att den rids?

Jag skulle inte kalla det för bete om det inte räcker.

Vänj in den o samtidigt äts betet upp. 3 kg hö motsvarar mångdubblet i gräs

Går det andra hästar i beteshagen eller är det enbart din?

Håller med om att det inte är riktigt bete, det som hon går på nu. Kallar det väl så av gammal vana eftersom det är skillnad mot hur det är på vintern då det inte växer något alls. Nu däremot så har de hela tiden något att plocka med och de inte är så jättesugna på hö. :)

Hon går tillsammans med en annan häst i nuvarande hage.

Normalt så rids hon, men hon har sträckt sig så vi får hålla oss lite på mattan med ridningen just i detta nu. Fast det är ju tack och lov övergående!

Sen har det tillkommit ytterligare en faktor:
de kan inte gå i den andra hagen mer än några veckor för markägaren vill släppa in sina hästar där istället. Han vill bara få det lite nerbetat först. Då måste min häst ändå tillbaka till gamla hagen så den slipper jag inte ifrån.

Funderar på att åka till den andra hagen och slå gräs och ge dem i nuvarande hagen. Då får de lite mer mat i magen och lite, lite mindre "primörgräs" :)

markägaren vill släppa in sina hästar där istället. Han vill bara få det lite nerbetat först.
Hmmm...
Det är precis vad du skulle behöva.

om hästen inte får äta massor så skulle jag nog strunta i att "hjälpa" markägaren.

det ska vara en symbios- att båda vinner på tanken.

Jo, så känner jag själv också. Har inte så stor nytta av att byta förutsättningar fram och tillbaka för min häst. Egoist som jag är ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 252
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: MayGrace
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka