Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

En undran bara som jag funderat på ett tag. Varför är pasta så vanligt att köpa och/eller bunkra upp med? Just pasta av allt liksom? Är det priset? Hållbarhet? Lätt att laga? Energitätt? Finns ju massor av skäl inser jag men vad är det som gör att den stora majoriteten köper så mycket pasta? Grubblar man över vad som ger mest för minst pengar eller kör man på för att alla andra köper det?

En undran bara som jag funderat på ett tag. Varför är pasta så vanligt att köpa och/eller bunkra upp med? Just pasta av allt liksom? Är det priset? Hållbarhet? Lätt att laga? Energitätt? Finns ju massor av skäl inser jag men vad är det som gör att den stora majoriteten köper så mycket pasta? Grubblar man över vad som ger mest för minst pengar eller kör man på för att alla andra köper det?

Pasta är billigt, håller länge, är lätt att laga och är energitätt, så ja, det är ganska vettigt att ha ett extra paket pasta hemma om man blir sjuk och måste vara hemma i två veckor.

När jag är sjuk och inte orkar laga mat så brukar jag koka lite pasta och ha mjukost på tub att röra ner i pastan.

Men att i dagsläget köpa 50 paket pasta? Orimligt.

Bra fråga.

Antagligen för att det finns på många listor, är hållbart och är "lättätet".

Vill man ha något som håller relativt länge, och kan lagras utanför kylskåp men helst i ca 8-10 grader, och som mättar bra samtidigt som det innehåller många viktiga näringsämnen (t.ex. protein, kolhydrater och c-vitamin), så borde man bunkra potatis...

Potatis som i stort sett det enda man äter, kan man leva rätt väl av under lång tid.

Pasta som ju mest ger kolhydrater, kräver mer tillägg av andra matvaror för att få en mer fullvärdig kost.

En undran bara som jag funderat på ett tag. Varför är pasta så vanligt att köpa och/eller bunkra upp med? Just pasta av allt liksom? Är det priset? Hållbarhet? Lätt att laga? Energitätt? Finns ju massor av skäl inser jag men vad är det som gör att den stora majoriteten köper så mycket pasta?

Dels av själen du räknar upp men också så går det fort att laga. Det är bra om man har annat göra eller att man saknar el och måste laga mat på ex stormkök

Helt vansinnigt bunkrande. Vi har i princip alltid mat hemma för flera veckor men tror folk definierar mat för flera veckor ganska olika. Köper vi ris så blir det en förpackning med 2 kg och det kan räcka länge om det blir kristider. Vi kan ju leva i tre månader utan mat så det skulle definitivt gå att klara sig länge på det vi har. Det blir mat varje dag men inte så jätte exklusivt och ingen paltkoma. Visst kommer man sakna färskvaror som endel grönsaker men det lider vi ingen hungersnöd av. Ravioli på butk och ärtsoppa på burk äter vi inte ändå så varför köpa hem det? Vi har bara sett över att vi har de basvar vi brukar ha hemma så vi inte saknar något. Brukar köpa några paketer krossade tomate på extra erbjudanden om man tar ex 4 eller 5 pkt så då har vi några förpackningar i skafferiet. Så är det normalt hemma hos oss. Tro de som panikhamstrar är väldigt rädda för att känna sig hungriga. Att vara hungrig ibland är inte att svälta. Vi kommer få mat varje dag även om vi får dra ner på det. Det är inte hela världen.
Håller med om att man klarar sig länge på lite mat men tvivlar på att man mår särskilt bra om man inte äter alls på 3 månader, har svårt att tro att man överlever det? Det går kanske men jag tror många av oss inte skulle klara det och om man klarar det lär man vara rejält risig och svag. Och lägg då till om man faktiskt blir sjuk (vilket jag är, dock vet jag ju inte om det är Corona eller ej), hur ska kroppen kunna bli frisk om man inte får mat? Sen vet jag av egen erfarenhet att det går att leva på väldigt lite även om majoriteten av befolkningen nog kommer tycka att det vore skit jobbigt, men omöjligt är det dock inte och man kan kanske inte vara så bortskämd i den situationen om man hamnar i den.

Bra fråga.

Antagligen för att det finns på många listor, är hållbart och är "lättätet".

Vill man ha något som håller relativt länge, och kan lagras utanför kylskåp men helst i ca 8-10 grader, och som mättar bra samtidigt som det innehåller många viktiga näringsämnen (t.ex. protein, kolhydrater och c-vitamin), så borde man bunkra potatis...

Potatis som i stort sett det enda man äter, kan man leva rätt väl av under lång tid.

Pasta som ju mest ger kolhydrater, kräver mer tillägg av andra matvaror för att få en mer fullvärdig kost.
På "mitt" willys var tydlligen potatis en av de första sakerna som tog slut. Kan inte låta bli att glädjas lite. De saluför mest lokal potais.
Grannen odlar potatis så för mig personligen spelar det ingen roll. Riset var också slut och jag äter knappt ett kg om året.

Däremot verkar det vara ont om mjöl så mitt frukostbröd kan ligga i farozonen ;)

Håller med om att man klarar sig länge på lite mat men tvivlar på att man mår särskilt bra om man inte äter alls på 3 månader, har svårt att tro att man överlever det? Det går kanske men jag tror många av oss inte skulle klara det och om man klarar det lär man vara rejält risig och svag. Och lägg då till om man faktiskt blir sjuk (vilket jag är, dock vet jag ju inte om det är Corona eller ej), hur ska kroppen kunna bli frisk om man inte får mat? Sen vet jag av egen erfarenhet att det går att leva på väldigt lite även om majoriteten av befolkningen nog kommer tycka att det vore skit jobbigt, men omöjligt är det dock inte och man kan kanske inte vara så bortskämd i den situationen om man hamnar i den.

Och @Rina
Det är tre veckor man brukar säga att man klarar sig utan mat.
3 minuter utan luft, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat.
(+3h utan skydd mot hög/låg temperatur, 3 månader utan sällskap)

Mitt schampo och balsam är nästan slut, kollade om jag behövde köpa nytt, visade sig att jag har fem schampoflaskor och inget balsam, Eftersom jag alltid köper 1/1 så måste jag ha kletat in mig med en helsikes massa balsam :idea:

Jag bunkrar nog när jag tänker efter, utan att tänka på att jag bunkrar. Kattmat och sand köper jag alltid så det räcker ett par månader på nätet, billigare och bekvämare eftersom de bär upp det till dörren (Halleluja PostNord) och sedan behöver jag aldrig tänka på det i vardagen. Och som sagt handlar inte många gånger per månad så mitt prepp är helt beroende på var jag är i cykeln. Har jag just handlat så kan jag definitivt klara mig några veckor, ska jag just gå och handla så är det för att jag behöver basvaror och annat. Sedan passar jag på när det är nesatt pris, 3 för 2 typ.

Just den här gången behöver jag ris, eftersom en stor del av paketet gått åt till att torka mobil, fjärrkontroll och min Libre insulinläsare. Tokig katt + vattenskål = översvämmat allting på skrivbordet. :meh:

Jag hittade 2 paket pasta som gick ut i februari men jag tänker att i och med att paketen är oöppnade lär dom väl klara sig minst ett par månader eller mer ändå? Vad är det värsta som kan hända om jag äter det liksom?

För tillfället har jag näringsdrycker för 20 dagar och bars som räcker ca 2-3 veckor. Sen om hantering och leverans fortsätter fungera kan jag få nya näringsdrycker inom ett par dagar efter beställning så säger nog till en vecka innan. Dock kanske näringsdryckerna går åt om fler är på sjukhus men jag har så svårt för vanlig mat att jag är ganska beroende av dom. Fördelen är att jag inte behöver gå till affären för att köpa dom.

Barsen måste jag köpa och dom är svårare att få tag på, finns sällan i affären. Utöver det äter jag bara smörgåsrån, apelsiner och kaffe med sojamjölk. Kaffe köpte jag två paket sist, sojamjölken räcker nog en/två veckor/apelsiner får jag be mina föräldrar köpa hem i veckan/smörgåsrån har jag för lite mer än en vecka, kanske två.

Utöver det så är det mest mjöl jag har hemma eftersom jag bakade mycket en period och några små förpackningar med bönor och 2 påsar rågflingor och en del bröd i frysen. Och ja den där pastan jag hittade. Har inte fyllt på skafferi och frys på flera månader, kanske i november/december kommer det senaste ifrån och det är brödet.

Ser ingen som helst anledning till att bunkra upp med mer saker eller det som står på listor och som rekommenderas då jag ändå inte äter dom sakerna till vardags och det kommer krävas mycket för att jag ska äta dom.

Tror jag kommer överleva länge på det jag har men för komfortens skull vill jag ha det jag gillar och klarar av helst, reserverna i frys och skafferi är super bra men jag kommer ändå köpa bars, apelsiner, sojamjölk, smörgåsrån och kaffe och beställa näringsdrycker, tänker inte låta bli att äta det jag vill så länge det finns. Och det jag redan har hemma klarar sig ännu ett bra tag ifall det blir riktig kris framöver, men där är vi ju inte nu.

Jag var förbi en by-affär idag och där fanns allt :up:
Men det kom ett äldre par bakom mig i kassan och nog hade dom tagit 3 större förpackningar med toapapper allt :meh: Maten deras såg däremot ut som ett "vanligt" köp...

Och @Rina
Det är tre veckor man brukar säga att man klarar sig utan mat.
3 minuter utan luft, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat.
(+3h utan skydd mot hög/låg temperatur, 3 månader utan sällskap)
Ja jag tänkte att det var 3 veckor men även det är lång tid. Jag tror inte man mår så bra då heller.

• Gilla
Reactions: MCP
Men det kom ett äldre par bakom mig i kassan och nog hade dom tagit 3 större förpackningar med toapapper allt :meh: Maten deras såg däremot ut som ett "vanligt" köp...
Äldre människor använder ibland väldigt mycket toapapper, överaktiva blåsa kan göra att de måste springa ofta!

😅
76DA85E4-1604-4935-B595-CE3320F67C8A.webp

Såg ett klagomål på fb - "vad gör vi som inte har råd att hamstra?"

Ja jösses - det finns ju ingen större anledning att hamstra, så att inte ha råd ger väl ett utmärkt tillfälle att bete sig förnuftigt. Dvs leva normalt.

Och pappret var kanske på väg att ta slut och de köpte 3 paket som vanligt?

Grannen bad dem köpa eller liknande.....

Jag tänkte köpa hem lite Ipren och Alvedon då det tagit slut senaste veckan. Vilket jag alltså skulle köpt ändå. Mat har vi så vi klarar några veckor som vanligt.
Nu skippar jag dock Ipren och tar bara Alvedon ifall vi skulle ryka på Corona då jag nyss läste att ibuprofen ska du inte ta vid Corona alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka