Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Gjorde just en matbeställning. Men i stället för att handla för en vecka tog jag för två och en halv. Plus lite extra frys och torrvaror som vi annars använder. Vår frys gick sönder för två veckor sedan så vi var tvugna att slänga allt i den. Skulle snabbt handla lite på fredag och de var rena hysterin i affären. Känns bättre då att inte behöva handla på ett tag. Frukt och grönt kan vi handla från vår lilla kvartersbutik.

Gjorde just en matbeställning. Men i stället för att handla för en vecka tog jag för två och en halv. Plus lite extra frys och torrvaror som vi annars använder. Vår frys gick sönder för två veckor sedan så vi var tvugna att slänga allt i den. Skulle snabbt handla lite på fredag och de var rena hysterin i affären. Känns bättre då att inte behöva handla på ett tag. Frukt och grönt kan vi handla från vår lilla kvartersbutik.
Det är bra det i flera bemärkelser, en av dem är ju ni inte behöver handla så ofta och därigenom ta en mindre risk att bli smittad. Eller smitta om någon skulle vara sjuk.

Är det samma pris hos ICA Maxi om man handlar via nätet som i butik? Jag gick in på den butiks hemsida där jag brukar handla och det var betydligt dyrare än de priser som brukar gälla i butik.

Absolut det håller jag med om. Om man bara bunkrar som nu inför en kris. Det är något som bör göras hela tiden men i mindre skala. Tex ett extra pastapaket under veckohandlingen eller någon konserv extra när man ändå köper.

Det jag tycker är dock är att det är lika själviskt av dem som blir utan att de inte sett till sin egen beredskap innan! Det lilla som finns kvar av Sveriges beredskap ska gå till de som verkligen behöver. Inte de som är friska och starka som helt enkelt prioriterade utekvällar på krogen framför att lägga se kronorna på sin egen beredskap. Då kan de gott vara utan anser jag. Är man så självisk så får man stå sitt kasst. Då stjäl man ju resurser från våra gamla, fattiga, sjuka och barn.
Men nu känner jag att du hittar på nåt scenario om folk som festar (!) istället för att bunkra? Jag lägger skulden helt och totalt på de som rusat iväg och köpt mat för flera veckor på en gång.

Är det samma pris hos ICA Maxi om man handlar via nätet som i butik? Jag gick in på den butiks hemsida där jag brukar handla och det var betydligt dyrare än de priser som brukar gälla i butik.

Jag har förstått det som att det är ett påslag. Några 3-5 procent har jag uppfattat det som. Blev också konfunderad första gången jag såg det (Kattmaten för 50,95 istället för 48,95). Men jag vet inte om det är så överallt.

Det är i alla fall inte tydligt i den massiva marknadsföring av att köpa på nätet som körs.

Men nu känner jag att du hittar på nåt scenario om folk som festar (!) istället för att bunkra? Jag lägger skulden helt och totalt på de som rusat iväg och köpt mat för flera veckor på en gång.

Det behöver inte vara just festar utan det kan vara som helst. Helt enkelt att man väljer att prioritera något annat. Jag håller med om att det är tokigt att folk rusar och köper mat för flera veckor på en gång. Mest pga smittorisken. Att folk blir utan ska inte vara av betydelse då får man vara ute i bättre i tid. Inte i uppstarten av pandemi! Dock tycker jag att man som frisk stark människa ska ha så man klarar sig några veckor ändå.

Är handla för flera veckor framöver är det normala för mig, tycker det finns roligare saker att göra än att springa och handla flera gånger i veckan eller ens 1 gång i veckan.

Är handla för flera veckor framöver är det normala för mig, tycker det finns roligare saker att göra än att springa och handla flera gånger i veckan eller ens 1 gång i veckan.

Det ser jag som en bra grej, det är ju många som faktiskt gör det helt normalt och oavsett om det är en kris. Vissa månadshandlar också och bara handlar vissa produkter däremellan.

Jo det förstår jag och det vet jag. Men så funkar det ju inte vanligtvis, om du ser på affärernas hyllor just nu. Massvis med folk som vanligtvis inte gör det har nu fyllt skåp och förråd med mat. Jag tänkte att det var underförstått.

• Gilla
Reactions: Sel
Det behöver inte vara just festar utan det kan vara som helst. Helt enkelt att man väljer att prioritera något annat. Jag håller med om att det är tokigt att folk rusar och köper mat för flera veckor på en gång. Mest pga smittorisken. Att folk blir utan ska inte vara av betydelse då får man vara ute i bättre i tid. Inte i uppstarten av pandemi! Dock tycker jag att man som frisk stark människa ska ha så man klarar sig några veckor ändå.
Men tanke på att vi inte har brist på mat så är det ingen större fara att folk ändrar sitt mönster och köper hem så de har för ett tag (vilket är rekommendationerna i vilket fall som helst). Jag tror en del av det som folk kallar panik är just det + att många faktiskt handlar sällan eller har stora familjer och det ser ut som att de bunkrar var gång de handlar. Att handla mycket och sällan gör att det blir mindre folk i affärerna. Affärerna verkar dessutom att ha varor att sälja även om det kan vara tillfälligt tomt och extraarbete med att fylla på.

Många här beskriver att de köpt lite extra och det har nog alla förståelse för, det räcker att många gör så för att det ska bli mindre på hyllorna. Köper "alla" ett eller två paket pasta för att det är bra att ha hemma så ger det effekt på hyllorna bara det.

Ja det finns de som i panik köper på sig massor som de inte behöver och för många månader framåt, de flesta är dock rimligare skulle jag tro, kanske är problemet paniken över folk som man tror har panik som är problemet ;). Den dagen det verkligen blir tomt på hyllorna (och inget tyder på att det ska bli det), då börjar vi få problem.

Hur ironiskt är det att toapapperfabriken brinner 😲

Screenshot_20200315-120955.webp

Men tanke på att vi inte har brist på mat så är det ingen större fara att folk ändrar sitt mönster och köper hem så de har för ett tag (vilket är rekommendationerna i vilket fall som helst). Jag tror en del av det som folk kallar panik är just det + att många faktiskt handlar sällan eller har stora familjer och det ser ut som att de bunkrar var gång de handlar. Att handla mycket och sällan gör att det blir mindre folk i affärerna. Affärerna verkar dessutom att ha varor att sälja även om det kan vara tillfälligt tomt och extraarbete med att fylla på.

Många här beskriver att de köpt lite extra och det har nog alla förståelse för, det räcker att många gör så för att det ska bli mindre på hyllorna. Köper "alla" ett eller två paket pasta för att det är bra att ha hemma så ger det effekt på hyllorna bara det.

Ja det finns de som i panik köper på sig massor som de inte behöver och för många månader framåt, de flesta är dock rimligare skulle jag tro, kanske är problemet paniken över folk som man tror har panik som är problemet ;). Den dagen det verkligen blir tomt på hyllorna (och inget tyder på att det ska bli det), då börjar vi få problem.
Jo det ligger nog något i det. Vi handlar tex åt mina föräldrar, min sjuka syster samt svärföräldrar så skulle vi köpa ett paket pasta så blir det ju fyra paket pasta. Vill vi ha ett i reserv (Ett paket pasta räcker inte långt i en familj) så blir det åtta paket. Det gör ju en visuell skillnad helt klart.

Anledningen till att vi handlar åt övriga familjen är ju för att de ligger i riskgruppen. Har även handlat åt några äldre i byn så de ska inte ska behöva ut och trängas bland allt folk och riskera att smittas. Jag tror att många gör så och då blir det ju en större skillnad dels i kundvagnen men också på hyllan i butiken.

Jag har köpt på mig mamma Scans köttbullar, livet med barn med selektiv ätstörning. Räknade med ett halvt kilo köttbullar per dag, i 14 dagar. Så har 10 kg hemma, utifall man skulle få vara i hemmakarantän. I övrigt har jag köpt det jag brukar köpa, men något paket extra eller två så det finns om det skulle vara så. Men med 5 i familjen plus husdjur så behöver man planera.

Var på apoteket för att fylla på medicinskåpet. Tre olika sorters värktabletter för att alla ska ha "sin sort", men det var väldigt utplockat. Även där räknade jag med att man ska kunna ta maxdos en vecka var, plus att jag såklart har någon låda sen innan.

Jag vill bara veta att vi klarar oss i två/tre veckor utan att behöva gå till en affär, sen får jag väl fylla på allt eftersom det tar slut. Precis som vanligt alltså.

Apropå skitsticka, så var vi på en guidad tur på Glimmingehus för några år sedan. Guiden berättade då att en riktig bra bajsskrapa som hon kallade det, var man mycket rädd om och den kunde även gå i arv. Nu snackar vi återvinning :D

Jag håller med att det är väldigt dumt att kasta mat och köpa mat man inte äter. Dock tycker jag inte är dåligt att "bunkra" till viss del. Vi lever i ett väldigt skört just in time samhälle utan någon form av beredskap från statens sida. Vi kommer att få klara oss till största mån själva om det händer något.

Det som finns bör gå till de som behöver det som mest, sjuka, gamla, barn etc etc.

Sen vet vi ju ännu inte om de som bunkrat ravioli inte kommer att behöva dem. Jag hoppas och tror inte det men jag skulle inte svära på det. Mycket kan hända de närmaste åren, inte bara att man blir sjuk i corona.
Eftersom Ravioli på burk fortfarande görs så måste ju någon äta det. Jag har ju slutat äta det eftersom barnen inte gör det, men tycker själv inte att det är äckligt egentligen. Jag hoppas att folk äter det de köper och inte slänger det. Även burkravioli. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka