Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Jag suckar mest över hysterin som har utbrutit. Ja många kommer att få corona men är man fullt frisk så är det ju inte någon katastrof, det går över. Förstår inte vad folk ska göra med all handsprit, mat coh diverse annat som de bunkrar. Tillhör man en riskgrupp så kan jag absolut ha full förståelse för att man är försiktigare och behöver tänka efter mer på vilka åtgärder man tar.
Jag antar att folk tänkt sig äta maten och torka sig i ändan med toapappret. Jag antar att flertalet bunkrar saker de kan tänka sig att äta själv.

Att bunkra toapapper mer än vanligt känns ju udda. Det är ju bara att spola rent stjärten med vatten istället och badda torrt med en handduk efteråt. Så har min familj alltid gjort när det varit slut och vanlig metod på exempelvis äldreboenden för att få rent efter toabesök.

Jag kollade i affären och nog sjutton såg det halvtomt ut bland toarullarna. Jag har passat på att bunkra själv, har nu ett oöppnat paket fast jag inte hunnit halvvägs på det gamla så en 10 rullar totalt, ungefär som vanligt.

Gör folk munskydd av dasspappret månde?

Jag kollade i affären och nog sjutton såg det halvtomt ut bland toarullarna. Jag har passat på att bunkra själv, har nu ett oöppnat paket fast jag inte hunnit halvvägs på det gamla så en 10 rullar totalt, ungefär som vanligt.

Gör folk munskydd av dasspappret månde?

Det såg bitvis väldigt utplockat ut ikväll på en stormarknad i Sthlm innerstad

1934007F-3A96-48CC-91FE-F525277B963E.webp

Det som var slut var tex pasta, vissa konserver och toapapper.

Det såg bitvis väldigt utplockat ut ikväll på en stormarknad i Sthlm innerstad

Visa bifogad fil 46850

Det som var slut var tex pasta, vissa konserver och toapapper.
Du får komma till Upplands Väsby och shoppa. Nästan inga hyllor är tomma om man bortser från torrjäst, mjölkpulver och alcogel. Men vissa varor börjar naggas i kanten såsom toalettpapper, pasta och havregryn men de är långt ifrån slut.

Du får komma till Upplands Väsby och shoppa. Nästan inga hyllor är tomma om man bortser från torrjäst, mjölkpulver och alcogel. Men vissa varor börjar naggas i kanten såsom toalettpapper, pasta och havregryn men de är långt ifrån slut.

Jag bunkrade tonfisk och löjrom inför morgondagens middag, samtligt fanns i sortimentet ;) Hyllorna fylls säkert på imorgon. Ser framför mig hur folk käkar pastaskruvar, havregrynsgröt och ba njuter av alla sina toabesök framöver 😅🥳

Mer seriöst angående toapappersbunkrandet, jag tror det kan bero på att Kina inte är den största producenten av papper och de kan ha fått ont om det. På något vis sprider det sig antagligen vidare till ställen det inte alls är relevant såsom Sverige och Canada (läste att folk bunkrade där också).

Hoppas nu att inte någon blir utan för att andra köpt upp hela lagret, just toapapper tror jag inte det blir någon brist på, eller borde bli det.

Var förbi affären idag på kvällen innan jobbet för att bunkra en yoghurt och en flaska mineralvatten. Nyfikenheten fick mig att kasta en blick både på pasta hyllorna och toapapper väggen, tänkte att det kanske bara var otur att de inte hunnit fylla upp härom morgonen. Pastahyllorna var nästan barskrapade och toapappret var ännu mer urplockat än sist men denna gång fanns några storpack av ett annat märke än när jag handlade så de har uppenbarligen fyllt på. Var ovanligt mycket folk också, brukar bara vara nån enstaka som handlar så sent på kvällen men nu kanske folk tänkte att de inte ska handla efter jobbet när det fullpackat 😋.

Råkade få med mig ytterligare 3 paket kaffe i går. Jag nästan skämdes. Men det var 3 för 89 kr av mitt favoritkaffe.
Förra veckan hade jag 6 paket hemma efter att ha trillat dit på 4 för x kr av en annan sort. Nu står det 7 paket i skåpet. :o Nästan en månads förbrukning.

Det var ett par hyllor tomma i butiken.
Glutenfri Barillaspagetti och Bravo äppeljuice. Känns mer som ett sammanträffande. Vem preppar juice liksom? Det fanns gott om andra glutenfria pastasorter.
Men det var soprent på ibuprofen och paracetamol.
Gick in på apotea.se och det var slut där med.
Har inte kollat på andra ställen.
Allergimedicin fanns det gott om, men jag fick besked om att leveranstiden var längre än normalt, så jag misstänker att man handlar rätt så friskt?

Jag suckar mest över hysterin som har utbrutit. Ja många kommer att få corona men är man fullt frisk så är det ju inte någon katastrof, det går över. Förstår inte vad folk ska göra med all handsprit, mat coh diverse annat som de bunkrar. Tillhör man en riskgrupp så kan jag absolut ha full förståelse för att man är försiktigare och behöver tänka efter mer på vilka åtgärder man tar.
Idag på radion sa de att de flesta smittade inte ens kommer att fatta det eftersom de har så milda symptom att de inte fattar att de är sjuka.

En av baskunskaperna gällande prepping är hygien. För dig själv, dina nära och mot omgivning. Vid en samhällskollaps där bugin är valet (isolering) är det kritiskt att hålla hygien på hög nivå. Har du vattenbrist tex pga elavbrott så spolar du inte rumpan så lätt. Givetvis ingår alla hygienprodukter i detta tänk, från handsprit till klorin, tvål till toapapper och våtservetter.
När nu Svensson bunkrar i halv panik så följer de bara gruppagerandet och det sprids fort. Fortare än virus uppenbarligen. Toapapper syns och märks i hyllorna. Tandkräm och tvål inte lika mkt.
Erkänner att stormen igår i Skåne kändes lite otimad för dem som blev av med el och inte har hygienprodukter hemma (Tex pga av slutet på en storhandlingsperiod)

Nu är varken ström eller vattenförsörjningen hotad pga covid19 så det är kanske lite överdrivet.
Men det räcker ju med en storm av gudrunkaliber, eller att främmande makt tar tillfället i akt och saboterar elnätet för att den som tänker torka sig med tyg, tidningspapper nog ska ångra sitt val att inte köpa lite extra toapapper. Lite långvariga magsjukebakterier på detta så är livet inte så kul längre.

Så där är förklaringen till toapapperbunkring :D 👽

Fast vi har svinpest i Europa med. Det var ju en av de stora frågorna vid privatimporten sommaren 2018 om vi skulle få smittor på köpet. Danmark är livrädda för det och skulle ju sätta upp stängsel mot Tyskland och skjuta bort alla vildsvin.
Men hittills har det väl inte i Europa behövts avlivats grisar pga av svinpest?
I kina dog en stor mängd grisar och ännu fler fick avlivas pga svinpest drygt hälften av hela landets grisar därför är det stor brist på gris i Kina vilket nu påverkar tillgången på fläskkött även här

Jag är glad att jag för några veckor sen satt och beställde handsprit till jobbet, och datorn hängde sig precis när jag skickade iväg beställningen, så när den väl gick iväg så blev det det dubbla! Så handsprit finns då rejält på plats!

Sen har jag som sagt dragits med hosta sen förra förkylningen, och i morse när jag klev upp så tyckte jag att jag hostade mer än vanligt. Men nu har jag inte hostat någonting på några timmar så jag gissar och hoppas att det bara var den vanliga hostan som fick ett litet frispel. Kollade tempen för säkerhetsskull och den var då 36,2 som vanligt. Åker strax och gör ett dygn på jobbet så jag hoppas som sagt verkligen inte att det är något... Ett dygn i dag och ett dygn på söndag, sen är jag ledig i 8 dagar och jag planerar att hålla mig hemma och inomhus helt och hållet då, förutom veterinären på Tisdag, och sen såklart stallet då. Hoppas det är ganska folktomt hos veterinären, det var det då sist vi var in där på förmiddagen. Ska handla på mig så jag slipper affären helt och hållet iallafall. Har mycket hemma men måste komplettera med smör, mjölk, korv och lite mer pasta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka