Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Det verkar inte helt rimligt att bunkra överdrivet mycket. Inget tyder väl på att det blir brist på dagligvaror eller att matbutiker skall stänga. Är man rädd för att gå på affären kan man ju beställa mat hem om man bor i en större stad iallafall.

I Norge har hamstringspaniken börjat visa sig i hyllorna, men det fylls också på så fort personalen hinner med.

Det är helt orimligt och skapar samhällsproblem med bunkringspaniken som råder från alltför många utifrån Corona. Det är därför myndigheter går ut med vädjan till folk att sansa sig utifrån sammanhanget.

Paniken för att livsmedel ska ta slut är i samma paritet som att folk tror att elnätet kommer släckas pga Corona . Det är ingen Apokalyps om än en pandemi .

Senast ändrad:
Det är helt orimligt och skapar samhällsproblem med bunkringspaniken som rådet från alltför många utifrån Corona. Det är därför myndigheter går ut med vädjan till folk att sansa sig utifrån sammanhanget.

Paniken för att livsmedel ska ta slut är i samma paritet som att folk tror att elnätet kommer släckas pga Corona . Det är ingen Apokalyps om än en pandemi .
Precis. Medierna sänder ut dubbla budskap med artiklar om ”detta bör du ha hemma om krisen kommer” och så andra artiklar om att man inte ska bunkra. Och stora skrämmande rubriker om smittan. Så jag förstår ju att folk bunkrar. Och att de bunkrar exakt det som det skrivits att det blivit brist på pga bunkring.

Precis. Medierna sänder ut dubbla budskap med artiklar om ”detta bör du ha hemma om krisen kommer” och så andra artiklar om att man inte ska bunkra. Och stora skrämmande rubriker om smittan. Så jag förstår ju att folk bunkrar. Och att de bunkrar exakt det som det skrivits att det blivit brist på pga bunkring.

Ja tyvärr har det blivit så att folk är helt besatta av sociala media . Det är ju allmänt ett problem oavsett ämne. Jag kan dock tycka att rimligen utifrån att folk ändå rent allmänt i industriländer har en grundutbildning så borde någonstans det ändå finnas lite rim och reson som kickar in ang källkritik och sans innan man låter sig dras med eller trycker på dela knappar osv 😳

ang att dras med i bunkring dock... så toapapper verkar vara helt egenuppfunnet och frikopplat från alla tänkbara källor som likväl helt eskalerat på många håll .

Ja tyvärr har det blivit så att folk är helt besatta av sociala media . Det är ju allmänt ett problem oavsett ämne. Jag kan dock tycka att rimligen utifrån att folk ändå rent allmänt i industriländer har en grundutbildning så borde någonstans det ändå finnas lite rim och reson som kickar in ang källkritik och sans innan man låter sig dras med eller trycker på dela knappar osv 😳

ang att dras med i bunkring dock... så toapapper verkar vara helt egenuppfunnet och frikopplat från alla tänkbara källor som likväl helt eskalerat på många håll .

Nä. Sunt förnuft och kritiskt tänkande har bevisligen kastats ut med badvattnet.

Nä, den riktning som bland annat Facebook tagit med prioriteringen av grupper och bristande förmåga att hålla efter troll/botkonton tror jag bidrar till hysterin. När svininfluensan gick så var det "gamla" Facebook som gällde, vi postade mest sånt som "har feber :-(" eller "försöker vaccinera mig". Det var inte samma kommentarsfältshysteri eller fejkade nyheter som spreds.

Nä, den riktning som bland annat Facebook tagit med prioriteringen av grupper och bristande förmåga att hålla efter troll/botkonton tror jag bidrar till hysterin. När svininfluensan gick så var det "gamla" Facebook som gällde, vi postade mest sånt som "har feber :-(" eller "försöker vaccinera mig". Det var inte samma kommentarsfältshysteri eller fejkade nyheter som spreds.

Fast nä- det handlar inte om Fb som ansvarig . FB har aldrig någonsin varit en plattform som tar hänsyn till sådant. Det handlar om hur folk hanterar och ser på sociala media och hur många som allmänt delar grejer på sociala media utan någon som helst källkritik. Rent allmänt .

Det verkar inte helt rimligt att bunkra överdrivet mycket. Inget tyder väl på att det blir brist på dagligvaror eller att matbutiker skall stänga. Är man rädd för att gå på affären kan man ju beställa mat hem om man bor i en större stad iallafall.

I Norge har hamstringspaniken börjat visa sig i hyllorna, men det fylls också på så fort personalen hinner med.

Här i min lilla förort (lilla på riktigt men förort till stor studentstad) har allt bröd och bacon(?) tagit slut.

Här hemma har vi inte bunkrat någonting. Har inte märkt av tomma hyllor i affärerna heller.

Dock måste vi handla i morgon. Förskolan kräver mer blöjor, jag vill ha mina ägg till frukost. Dessutom har vi slut på det mesta förutom korv. Har fått en himla massa korv av morsan som ligger i frysen. Perfekt för att grilla en solig marsdag.

Besökte dollarstore och köpte då en flaska handsprit och en flaska med något liknande gelaktigt. Jag upplever många i min stad ganska lugna än så länge faktiskt.

Jobbar i butik.... Så här såg det ut mitt på dagen idag...

FB_IMG_1584044943036.webp

Jag suckar mest över hysterin som har utbrutit. Ja många kommer att få corona men är man fullt frisk så är det ju inte någon katastrof, det går över. Förstår inte vad folk ska göra med all handsprit, mat coh diverse annat som de bunkrar. Tillhör man en riskgrupp så kan jag absolut ha full förståelse för att man är försiktigare och behöver tänka efter mer på vilka åtgärder man tar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka