Att börja rida. Miniålder?

Sv: Att börja rida. Miniålder?

Jag tycker inte att man ska ifråga sätta någons intresse. Man kan vara intresserade på olika sätt också, det kan vara värt att tänka på. En del rider för att de ser det som en utmaning, en del gör det för att komma ut i skogen, en del gör de för att de är intresserade och vill lära sig mer. Somliga nöjer sig med turridning, andra på ridskolorna och sedan finns det de riktiga entusiasterna som vill mer som blir skötare, halvfodervärdar, medryttare, som skaffar egen häst etc. men alla är olika. Tycker det låter hårt att gå på någon och ifråga sätta.

Sedan så kanske en del tycker att det är jätteskoj men de kanske är blyga och inte brukar yttra sig så mycket i vanliga fall heller. Låt alla t.ex. få rita en smiley på ett papper efter ridlektionens slut, en ledsen, glad eller neutral. Eller så kan du ge alla ett "ta ställnings kort", dvs. ge alla olika lappar att välja på hur de tycker dagens lektion har varit. En kan det stå på okej på, någon bra på och någon dåligt (för att göra det enkelt ) , sedan får de lägga upp sina kort upp och ner i en hög och alla ska visa sina kort samtidigt så att man är tvungen att ta ställning och visa vad man tycker.

Till äldre elever kan man ge ut någon enkät eller dyl. för att fråga vad de tycker t.ex. om hästmaterial, instruktörer, anläggningen, grupper, annat etc.

Man ska väll dessutom sträva efter att förbättra det kunderna tycker är dåligt i den mån det går och hela tiden eftersträva att så många som möjligt ska vara nöjda. Är någonting dåligt gäller det att försöka förbättra, inte byta ut de som har en åsikt .

Man ska väll dessutom sträva efter att förbättra det kunderna tycker är dåligt i den mån det går och hela tiden eftersträva att så många som möjligt ska vara nöjda. Är någonting dåligt gäller det att försöka förbättra, inte byta ut de som har en åsikt .

TACK! You nailed it! :bow::)

Min 17-åriga dotter frågade nog aldrig om hon fick börja rida. Jag satte upp henne i kö till knatteridning när hon var 1 år. Kön var flera år lång. Man fick börja det år man fyllde 5. Hon fick en plats när hon var 4½. Hon red på ridskolan tills hon var 10. Hon pratade nog aldrig om själva ridningen utan det var favvohästen bara. Den var vit. :love:
Vid ett tillfälle såg hon ett TV-program om islandshästar och blev helt frälst. Hon skulle ha en vit islandshäst. Jag blev av olika anledningar tvungen att sälja min dåvarande häst och hängde med på islandsridskolan istället.
Intresset växte och nu har vi varsin. (bruna :angel:) Hon fick sin första islandshäst när hon var 12. Den var vi tvugna att avliva förra året tyvärr. Det var aldrig något prat om att göra uppehåll, så vi köpte ny häst. Hon pratar fortfarande inte så mycket om hästintresset. Men jag vet att det finns där. Trots pojkvän och skola funkar det. Det är visserligen jag som har huvudansvaret, men skötsel, ridning och träning har hon hela tiden fixat själv.

Min dotter började rida lektioner strax innan hon fyllde 4. Men hon fick börja med longering enskilt. Nu rider hon fortfarande enskilt, tror inte att gruppridning skulle passa henne. Små barn har så kort koncentrationsspann.

http://www.youtube.com/watch?v=c1MBfwTcoh8 Första lektionen
http://www.youtube.com/watch?v=dJqD5_FgK1Q Ett år senare

Tack så mycket för filmerna! Ska visa för min son och fråga om han vill att vi gör lika. Hittills har det varit skritturer i skogen men jag tror att han skulle må bra av att göra något lite målinriktat.

Jag satt i sadeln första gången när jag var ett :D Var ute med halvsyster nästintill varje dag och red framför henne i sadeln. När jag var två fick jag börja rida själv med ledare och en som tog emot om balansen svek mej, på ett gammalt russ, och när jag var tre hoppade jag mitt första hinder på typ 15 cm (Mindre stilfullt men endå:D).
Men skulle endå inte säga att jag började rida fören jag var fyra, för det var då kan började få kontroll på vad jag gjorde, istället för att bara göra som någon annan sa.

Jag som förälder skulle nog bli rätt sur om ridläraren ifrågasatte barnets ridning.

Lägg i så fall upp det som att barnet kanske inte är riktigt moget ännu, fast det blir man ju kanske inte så glad över att höra heller.

Ridskolechefen bryr sig väl knappst om att barnet inte vill? Kastar man ut en betalande kund?

Ja det gör man i vissa fall.

Vi har haft barn som varit så rädda för hästar och ridning att de bara gråtit på lektionerna. Då har ridläreren vid ett par tillfällen sagt till föräldrarna att det nog är bäst att barnet tar en paus eller så. Eller går tillbaka till voltigen ett halvår kanske.

Samma sak med vissa elever som inte alls tar instruktion (Pga bristande mognad, rädsla eller whatever.) Helt krasst fördärvar de hästarna, och de par euro som de betalar kompenserar inte det på långa vägar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: Emro
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka