Att börja rida med hund

Kazaam

Trådstartare
Min hund är van vid hästar, min häst är van vid hundar.... :) Hunden är dock inte van att följa med på ridturer. Jag har relativt god lydnad på henne när jag går, har henne lös och hon håller sig vid mig, kommer när jag ropar osv.
Men hur börjar man ta med henne på ridturer? Ska jag börja gå med henne och hästen? Vara i ridhuset? Jag vet ju inte alls hur hon reagerar när jag plötsligt befinner mig långt upp i luften och ger kommandon.... :confused: :crazy:

Så - hur gjorde ni?? :bow:

Sv: Att börja rida med hund

Jag hade en ädre tik med mig de första gången som höll ordning på min hund. Detta gjorde att hon inte alls fokuserade på hästen utan la energin på hunden istället. Gången därpå red jag ut själv med hunden och det gick jättebra! Hon beter sig likadant som när jag går på marken.
Jag har alltid med mig koppel ifall jag möter någon annan med hund, men hittills har jag aldrig behövt koppla henne.
Lycka till!

När vovvan blivit van vid hästar efter det att jag blivit med medis så tog jag helt enkelt med henne ut på en ridtur och det gick bra och har inte varit några problem heller.
Trots att vi mött joggare, skidåkare och andra hundar, hon vet att när matte pekar med vänsterhanden så ska man totalt fixera den för då trillar det ut en godis tillslut :angel: :angel:
Förutom att jag ibland inte ser henne, hon springer så tight bakom att jag möjligtvis ser svanstippen :p :p :p

min lilla tog jag bara med ut.. första gången fattade hon inte mkt... mamma satt ju jättekonstigt..uppepå hästen:crazy: men hon tyckte det var kul och redan andra gången hade hon pejl på kommandon som framför och bakom
nackdelen är bara att vart jag än rider måste jag gå på hyfsat trafikerade vägar och då har jag valt att ha henne kopplad.. vet inte om mina nerver någonsin kommer att klara av att ha henne lös oavsett lydnadsgrad:o
man kanske kan lära in kommando gå i dike eller nåt..men hua, bilar är inge kul

Jag tog helt enkelt bara med mig hunden. Ridhuset är inte bra tycker jag. Det blir bara tråkigt för dem där. Jag har sällan med min hunden in alls när jag rider, han får sköta sig själv utanför. Men visst kan man träna in kommandon där.

Min hund var inte alls van vid hästar, hade nog aldrig eg sett ngn då jag tog med honoom till stallet som 3-åring. Men det var väl ingenting med det. Han fick väl hänga på helt enkelt. Var noga med att han fortfarande lyssnade på mig och gav mig uppmärksamhet även på hästryggen och sen rullade det på. Jag har aldrig tränat eller haft någon plan på hur han ska lära sig. Det är självklart för mig att han ska följa och lyda oavsätt om jag sitter på en häst, i en bil eller går på marken.

En vännina skaffade sig en omplaceringshund som var väldigt osäker och faktiskt vände under första turen för att springa till bilen - tryggheten. Man fick jobba med att få henne med sig och sen rida samma runda några gånger så att hon lärde sig att vara trygg med omgivningarna, hästarna, situationen och lärde sig hur lång tid det tog ca, och sen kunde man utveckla turerna.

Jag tror att det viktigaste är att vara trygg och konsekvent som alltid. Och sen kan det ju vara bra att ha en del kommandon som att sätta/lägga sig vid vägkanten (för att ge plats för bilar etc), gå fot, gå bakom och gå framför. Sen är det viktigt när man är ute i skog och mark med lös hund att man kan kontrollera dem så att de inte ger sig av efter vilt. Att man är uppmärksam på det och kan få sin hund att vända tillbaka till en. Att de lyssnar på inkallning helt enkelt och inte heller hälsar på mötande människor om de inte fått tillåtelse. Att ha hund lös till häst innebär ju att man kanske inte kan agera lika snabbt om man måste ta tag i dem, hindra dem fysiskt eller liknande, och människor kan vara rädda så man måste ha överseende med mötande trafik. Sen kan en del bönder ogilla att hundar springer i åkerkanterna o liknande så det får man också tänka på.

Men jag tycker inte att det är så mycket eg. Sunt förnufft och respekt för omgivningen samt pli på hunden. Så löser det sig av sig självt. ;) Låt det bli en rolig stund på dagen för din hund.

Min följer ju med överalt, han är med på ridbanan, i stallet, till hagen...

Så det är helt naturligt att han travar efter om jag rider utfrån ridbanan. Nu har kanske jag en ovanligt snäll och lugn hund, trots att han bara är 4 mnd.

min gammla hund gick inte att ha med, det var bara besvärligt. hon var för våldsam, och kunde dessutom dra efter vilt. gav inget.

Min hund är van vid hästar eftersom hon vistas dagligen stallet. Hon har respekt för hästarna och det tycker jag är bra så hon gör inga dumheter.

Första gången jag red och tog med henne var på en äng nära stallet. Om hon skulle sticka så skulle hon lugnt kunna gå till stallet. Men hunden tyckte det var superkul och följde fint med. Och på den vägen är det

Viktigt att du har en bra grundlydnad så att stanna, in till kanten osv. sitter regält. De är inte kul att sitta på ryggen och hunden väljer att total ignorera dig.

:)

Jag lärde mina hundar en del kommandon från marken på hemmaplan. Bla "gå inte så nära" eller att peka åt olika håll och lära dem gå dit man pekar. Och så kunde de ju "stanna", "vänta", "spring", "gå före" innan. Och "gå till kanten" då de går till vägrenen och ställer sig vid sidan av vägen.
Så sen använde jag de kommandona när vi var i stallet och kollade att de fungerade i den miljön. Och sen började jag rida.

Det har fungerat jättebra med båda hundarna. Vi har inte haft några problem med det allas på ridturer. En av dem har inte haft tillräckligt med respekt för hästen förut. Så hon fick vänta länge innan hon fick följa med på ridturer. Hon var tvungen att klära sig att akta sig för hästen först.
Mina små väger bara 3 kg. Så skulle de hamna under hästen blir det inget kvar.

Jag började träna när min hund var liten, genom att min mamma gick med henne i koppel brevid mig när jag red.
Min vovva är väldigt mammig och ville mest kravla sig upp till mig, så det var viktigt att få henne att förstå att jag skulle vara på hästryggen och hon på marken.
Sen har jag lärt henne kommandon för "gå framför" och "gå vänster" (för att jag vill ha henne på vänster sida om oss, precis som när vi går promenader).
Hon har varit med ute några gånger, men sen var min häst inte ridbar ett långt tag och de hästar jag red istället var inte hundvana.
Nu har jag ny häst och funderar på att börja träna igen, så att vovven iaf kan gå med när vi skrittar ut.

Jag är bara så nervös att hästen ska bli rädd och råka sparka till min hund, visst försöker jag få henne att gå brevid eller framför så hon syns hela tiden, men hon måste ju få nosa och kissa och då kommer hon ju efter...

Svårt detta:p
Hur gör ni för att klara av att ha hunden lös med på ridturer utan att sitta med hjärtat i halsgropen konstant?:angel:

I stallet går det bra, för då lägger jag henne någonstans och hon vet att hon inte får vara på skötselplatsen...

Intressant tråd!

Har haft med min hund (labrador...) med på ridturer några ggr, i början funkade det hyfsat, sen verkade han komma på att det inte var lika lätt för mig att korrigera honom från hästryggen :crazy: så han passar gärna på att nosa extra länge på något intressant, springa i förväg etc etc. Trots att jag verkligen försöker vara konsekvent och berömma när han gör rätt.

Ett annat problem är att han är lite rädd för hästen, så det är inte lätt att få honom att gå fot vid sidan om. Tips?

Hmm ska oxå börja rida med min hund nu när jag ska ta hem honom och jag kommer att vare jätte rädd att han inte lyssnar på mig där uppe,han e bara 6 månader... Min häst är van efter min förra hund..

Tog med mig vovven på tur idag ( barbacka skrittur ) och han knatade glatt på bakom och höll sig nära men inte för nära ( farligt nära benen om något skulle hända )
Det gick kanonbra och jag är så stolt över honom ! Han hade inga problem med att jag satt långt uppe och gav komandon, men han trodde nog jag skojade när jag bad honom följa med...:angel: :D

Men han är van vid att jag vänjer honom vid konstiga saker, åka moped är han en höjdare på :D:love:

Kul:rofl: Men de är lite orolig,tänk om något skulle hända eller att han bara drar. Men det ska bli kul att prova;)

det är naturligt för en valp att följa, så det är nog lättare att börja när den är valp.

jag har som sagt inte tränat min alls, han går ju lös ut hela tiden när jag är ute, vare sig jag är i stallet eller på ridbanan. tycker det är jättekul att följa på ridbanan också. :p

men jag anser att man har INTE en lös hund i trafiken samma hur lydig den är. och absolut inte om man har en häst att hålla koll på också.

Antar att du syftar på mopeden ? :D
Ja han är duktig, såfort den rullas ut hoppar han upp på plattan och ska med , men jag har varken kört långt, eller fort med honom, trots att han sitter som ett ljus, inte i trafik heller för den delen.

Första gången så ja, jag hoppade upp på hästen. Hade Focus kopplad med ett 3m koppel sen red vi ;) Efter några minuter hoppade jag av och han fick gå lös.

Stanna, framåt, nej, ligg är kommandon vi använder.

Jag hade också viss grundlydnad, typ att de går på vänster sida även om jag sitter på hästen, sitt, ligg osv. Sen hoppade jag upp och red iväg, inte svårare än så- nån enstaka gång flög de efter vilt i början, men efter att ha jagat dem med hästen så förstod de att det inte var att rekommendera :crazy:

//E

Tack för alla svar!

Igår tog jag helt resolut hästen i ena handen och hunden i den andra och knatade iväg. Så länge jag gick med hästen var det inga problem med vovven. När vi kom till skogen hoppade jag upp på hästen (hunden hade då varit lös ett tag redan) och först följde vovven med glatt. Sedan stannade hon en gång och när jag ropade på henne då så hade hon ingen koll på var jag var, hon blev helt konfunderad och visste inte alls vilket håll hon skulle åt.... :angel:
Men sen hängde hon på igen.

Däremot måste det ha sett lustigt ut, för vi mötte människor ett par gånger och då hoppade jag av hästen eftersom jag inte litade på att hon lydde mig uppe från hästryggen. Så det var ett fasligt hoppande upp och ner från hästen... som passade på att nypa åt sig lite gröna blad och annat gott eftersom matte uppenbarligen hade fokus på annat än honom.... :devil: :crazy: :D

Men överlag gick det bra, hunden var dödstrött efteråt trots att vi inte var ute länge och mest skrittade, bara tog nån liten lugn travsträcka. Hon hade väl fullt sjå att hålla reda på oss så hon blev helt trött av det.... :love:

Det är nog ett tag kvar tills jag känner att jag kan ha henne med och känna mig lugn med att hon lyder mig, men det var i alla fall en början! Och mysigt var det!! :love: :love:

Va roligt att det gick så bra! :)

Det tar såklart ett tag innan man vet att man kan lita på varandra - ni har ju ännu många knasiga situationer att stöta på. :D Men det kommer säkert att gå jättebra.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 029
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 229
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar