Sv: Att börja rida med hund
Jag tog helt enkelt bara med mig hunden. Ridhuset är inte bra tycker jag. Det blir bara tråkigt för dem där. Jag har sällan med min hunden in alls när jag rider, han får sköta sig själv utanför. Men visst kan man träna in kommandon där.
Min hund var inte alls van vid hästar, hade nog aldrig eg sett ngn då jag tog med honoom till stallet som 3-åring. Men det var väl ingenting med det. Han fick väl hänga på helt enkelt. Var noga med att han fortfarande lyssnade på mig och gav mig uppmärksamhet även på hästryggen och sen rullade det på. Jag har aldrig tränat eller haft någon plan på hur han ska lära sig. Det är självklart för mig att han ska följa och lyda oavsätt om jag sitter på en häst, i en bil eller går på marken.
En vännina skaffade sig en omplaceringshund som var väldigt osäker och faktiskt vände under första turen för att springa till bilen - tryggheten. Man fick jobba med att få henne med sig och sen rida samma runda några gånger så att hon lärde sig att vara trygg med omgivningarna, hästarna, situationen och lärde sig hur lång tid det tog ca, och sen kunde man utveckla turerna.
Jag tror att det viktigaste är att vara trygg och konsekvent som alltid. Och sen kan det ju vara bra att ha en del kommandon som att sätta/lägga sig vid vägkanten (för att ge plats för bilar etc), gå fot, gå bakom och gå framför. Sen är det viktigt när man är ute i skog och mark med lös hund att man kan kontrollera dem så att de inte ger sig av efter vilt. Att man är uppmärksam på det och kan få sin hund att vända tillbaka till en. Att de lyssnar på inkallning helt enkelt och inte heller hälsar på mötande människor om de inte fått tillåtelse. Att ha hund lös till häst innebär ju att man kanske inte kan agera lika snabbt om man måste ta tag i dem, hindra dem fysiskt eller liknande, och människor kan vara rädda så man måste ha överseende med mötande trafik. Sen kan en del bönder ogilla att hundar springer i åkerkanterna o liknande så det får man också tänka på.
Men jag tycker inte att det är så mycket eg. Sunt förnufft och respekt för omgivningen samt pli på hunden. Så löser det sig av sig självt.
Låt det bli en rolig stund på dagen för din hund.