Att börja med distans!

J

johanna_1

Hallå alla distans ryttare och intresserade!
Jag har precis ridit in mitt lilla varmblod och börjat fundera på vad vi ska satsa på. Hennes otroliga konditon tänker jag skulle komma väl till pass i distansritt.
Jag har dock aldrig ridit detta och har noll koll.
Bor i gästrikland och har inte heller hört mycket om distans, finns det något här om kring?
Har läst att det finns clear rounder, hur funkar det?
Har också förståt att man måste ha vacination intyg och är rädd att min häst bara fått alla grundvaciner som man får som liten. Är det kört då?
Hur funkar det med distansritten rent allmänt? vad ska man tänka på?
Min häst är dock inte så miljötränad ännu eftersom hon mest gått på tränigslingorna tidigare.
Behövs det speciell utrustning? kostar det mycket att tävla? vinner man något speciellt eller är det bara ära? =]
Jag vill helt enkelt veta allt! Tips, böcker, träning, tävling, fördelar, nackdelar!

Sv: Att börja med distans!

Prova På är oftast 15-30km. Du får en min.tid (kom tillbaka tidigast) och en max.tid (kom tillbaka senast).
Clear Round är oftast 40-50km, rids med en något kortare min.tid (kom tillbaka tidigast..) än Prova På. För att starta Tävling måste man kvalificera sig genom minst en godkänd CR.

Vad jag sett kostar PP och CR ungefär 100kr/mil att starta :D (alltså 20km = 200kr, 30km = 300kr o.s.v.).

Hästen ska vara vaccinerad mot Hästinfluensa. Vaccinationsintyget finns i passet, har hästen sådant är det inget problem (förutsatt att hon vaccinerats som hon ska).

Det finns distansutrustning, men det är valfritt. En sadel som ligger bra på hästen och ryttaren sitter bra i, träns. Betslingen är fri. Sadling fri men obligatorisk (barbacka är alltså inte ok, inte heller barbackasadel/kameldrivarkudde). Du ska ha godkänd hjälm, skor med klack (eller gympaskor och säkerhetsstigbyglar), tröja med ärm och krage (piké), byxor av ridbyxtyp. Spö/sporrar inte tillåtet.

Miljöträna hästen! Gå i skog, på grusvägar, trafik, lite prasslande påsar m.m.

Sök runt lite i forumet, finns massor med trådar om att börja med distansritt ;) Lycka till!

Håller me föregående, sen är boken: Naturen som ridhus, distans och långritt
Kommer inte ihåg vem som har skrivit den, men det finns många bra tips och sånt man kanske inte tänker på:)

Det är Elisabeth Hjortvid som skrivit den! Tack för tipset, nu ska jag låna den på biblioteket. Och grattis på födelsedagen! :)

Ahaa....ja, ska kolla vidare lite så kansek man hittar mera.
Tack för tipsen ska ta en bibloteksrunda så småningom. Grattis grattis på födelsedagen! :)

Du måste vara medlem i en ridklubb samt ha lokalryttarlicens. Hästen måste inte ha licens i de kortare klasserna men ska ha gula tävlingsboken.
Du hittar mer info på ridsportsförbundets hemsida.
// Linda

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpte en 3-åring i höstas, ett korsningsto (arab/halvblod/varmblod) som ett litet impulsköp. Var egentligen inte behov av en ny häst men...
Svar
9
· Visningar
1 908
Senast: Masse
·
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 583
P
Distans hej alla där ute! Jag är en gammal hoppryttare som nyligen föll för ett trevligt varmblods sto som vart ridhäst så länge hon vart vid...
Svar
8
· Visningar
1 713
Senast: Liten
·
Hoppning Har tagit mig an syrrans varmblods sto som är 10år och ska hoppa in henne. Hästen i fråga har varit ridhäst i ca 3år och tävlas i...
Svar
6
· Visningar
1 881
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka