att böja eller inte..

LadySara

Trådstartare
hur ser ni på att böja hästen på vet. besikning innan köp??

skillnad ung häst gammal häst??

är väl bara vi i sverige som böjer vid besikning av häst va??

är väl bara vi i sverige som böjer vid besikning av häst va??

Nej- Böjprov utförs generellt vid alla typer av ortopediska undersökningar inkluderande handels undersökningar.

Vad finns det för motiv till att INTE utföra böjprov? -myten om att just böjprovet i sig skulle vara skadligt är inte särskillt väl underbyggd om böjprovet utförs korrekt.

En äldre häst kan däremot ha acceptabla svaga böjprovsreaktioner utan att för den skull vara initiellt halt, böjprovet kan dock säga något om detta är en generell reaktion på alla ben, eller om det kommer av en eventuell ömhet/skada i ett specifikt ben.

Jag har också hört att det bara är i sverige man gör "obligatoriskt" böjprov vid hästköp och häst försäljning.

Ska du ha böjprov vid köp av häst från annat land måste du specifikt be om detta.
Longering med vikter brukar vara det "normala" sättet att kolla tex ridhästar.

Detta är iaf vad jag hört...

Givet vis "måste" man göra böjprov vid hältutredningar... men det är ju en undersökning av en skada så det är en helt annan grej än att böja ihop en frisk häst.
-----------------------------------------------------

Testa själv ett "böjprov" på dig själv och se hur intressant det är att springa.

Böj knäleden i 1 min och spring...
Inte så lätt... även om man inte har knäskada. Har du en knäskada blir det ännu svårare

Ja jag känner mig kluven till böjprovet, eftersom bevisligen sjuka hästar kan ta sig igenom detta utan problem. :(

Att man inte kan upptäcka alla problemhästar men ett böjprov är ju knappast någon anledning att låta bli att böja. En böjprovreaktion visar att något KAN vara fel, har man ingen initialhälta måste det tolkas med stor försiktighet. Böjprov är dock ett bra hjälpmedel att sålla ut problemhästar.
PL

Har haft några knepiga reaktioner på böjprov, bla en häst som var kraftigt halt på båda frambenen efter böjprov vilket både jag som säljare och köparen reagerade på då hästen fungerade till hundra procent, nu var det en mkt intresserad köpare (som tur var) bokade hältutredning (hade tur och fick en avbokad tid redan dagen efter. Kommer dit börjar med böjprov 100% ren ingen reaktion alls. För säkerhets skull röntgades även alla lederna i frambenen kanonfina. Då börjar man undra var kom reaktionen ifrån ?? Som tur var så var köparen mkt förtjust i hästen annars är det ju mkt möjligt att man tappat henne efter det första böjprovet. Kan även tillägga att detta är nu 5 år sedan hästen tävlar höga klasser hoppning aldrig varit halt, böjd senare (vid försäkringsändring helt ua även då). Tilläggas skall att det inte var en liten reaktion vid det första böjprovet utan rejäl hälta.
Sedan har jag varit med vid besiktning av häst som helt galant gick igenom böjprov ua som vid röntgen uppvisade rejäla fula förändringar i lederna och som vet sa absolut inte borde gå felfritt igenom böjprov. Så man börjar ju undra lite hur utslagsgivande det är egentligen. :confused: :confused:

Hästen kan ha en sån liten skada att den inte visar hälta utan att man böjer först! Därför tycker jag de är bra!

Vid vilken ålder anser ni

att man böjer som tidigast?
Har en oriden treåring, och det känns lite olustigt att tänka sig att böja honom redan. Han är ju inte färdigvuxen.
Vet att någon frågade om detta vid en försäljning av vederbörandes treåring, men såg inte svaren.

Jag har varit med och handelsundersökt hästar med veterinärer från Sverige, Danmark, Holland, Tyskland, USA och England, ALLA har haft böjprov sm en obligatorisk del av undersökningen.

Som någon nämnde så är böjprovet aldrig tillräckligt för att ställa en diagnos angående halthet, det ska ses som en indikation på en ömhet som kan kräva vidare utredning.

Jag skulle för min del inte överväga att köpa en häst som inte hade blivit otrdentligt undersökt vid handel.

Till den som jämförde böjprov på hästar och människor så kan det ju vara en idé att tänka över att alla människor nog heller inte passar som topatleter, men det är just det du kräver av en sporthäst.

Re: Vid vilken ålder anser ni

Tror faktiskt inte du behöver oroa dig. En korrekt utförd böjning skadar inte hästen, den tillfogar möjligtvis lite obehag för stunden.

Ja jag känner mig kluven till böjprovet, eftersom bevisligen sjuka hästar kan ta sig igenom detta utan problem. :(

Förstår inte... Menar du att ett argument mot böjprov är att det inte avslöjar alla upptänkliga skador och sjukdomar hästen kan ha? Vilken metod gör det? Man måste ju i de allra flesta fall använda flera olika metoder för att utesluta eller diagnostisera ett problem, och böjprov är en av dessa metoder som dessutom är mkt effektiv för att ta fram ledbesvär i ljuset. Tror inte det finns någon universalmetod som fixar allt... :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
660
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix