Att bli med orm.

YlvaG

Trådstartare
Pojkvännen och jag är ju båda sugna på att bli med orm. Ingen av oss har haft orm förut och jag är ju om jag ska vara ärlig lite rädd för ormar :o

Eller alltså, STORA ormar tycker jag är okej, för dom kan inte gömma sig i blomkrukor osv och skrämma vettet ur en som en liten orm kan.

Anledningen till att jag är rädd för ormar (förutom att min mamma är fobiskt rädd för dom) biler på tv med ormgropar och så. Små smala ormar som alla kravlar och krälar omkring varandra *ryser*. Men en stor orm skulle gå bra. Alltså itne hiskeligt stor, men ni förstår kanske vad jag menar? Majsormar ska väl tydligen vara bra förstaormar men jag tycker att dom är lite för små faktiskt :crazy: Det skulle ju antagligen bli bättre med ormskräcken om jag hittae en snäll och trygg orm som jag lärde känna, men det är ju lite svårt om man inte skaffar någon egen. Känner bara en som har orm och den ormen gillar att skrämma folk som han märker är räd (majsorm).

Hm... Vet kanske inte vad jag vill få ut av den här tråden. Tips och råd kanske? Avrådan om det är en dum idé?

Sv: Att bli med orm.

Om varken du eller din pojkvän har ngn erfarenhet av ormar, så vet jag inte om det är en bra idé. Men du kan ju alltid läsa om ormar och lära dig lite mer på t.ex repti.net
En fråga som kan vara bra att ställa sig är: Klarar jag av att mata ormen med döda möss/råttor beroende på storleken på ormen?

Jag har själv 1.1 fläckpyton, som jag inte hade klarat av att ha om min pojkvän inte hade varit så duktig på ormar..

Mvh Amanda

Alltså jag skulle ju inte ha problem med att mata den me möss/råttor. Skillna på matdjur och sällskapsdjur.

Men om ingen av oss har någon erfarenhet av orm hur ska vi då få det? Självklart så skulle vi ju läsa på ordentligt innan, det ser jag som standars oavsett vilket djur man skaffar.

Hmm jadu... Finns det ingen "bekant" som har orm som ni kan få känna på? heh..

Jag tror nog att om man läser på ordentligt, och har ett sunt förnuft så kan det nog gå bra. Men man får ju då se till att skaffa en lätt orm... Du skrev att du inte tyckte om majsorm, så kanske en kungspyton?. Förutom att dem kan matvägra ibland så är dem lätta att hålla =)

Hoppas du får svar på lite frågor iaf.

Neej, känner ju bara en med orm, och den är ganska elak då den tycker om att skrämmas om man är osäker. Och jag skulle ju isf behöva en "snäll" orm.
Ska iaf fortsätta läsa vidare och höra lite mer med annat ormfolk också. Kanske blir det orm i framtiden, kanske inte.

att tänka på innan du skaffar

*en orm lever länge, och vill du inte ha en liten orm (snok) så lever den längre ;) en pyton kan lätt bli över 25 år om den sköts rätt. Är 25 år den "husdjurslängden" du är ute efter??

*en orm tycker inte om dig, den vill inte kela, den lär aldrig känna dig.

*en orm är ofta inaktiv i längre perioder.

*en orm kräver en del som andra djur inte gör, den ska ha rätt värme och rätt luftfuktighet. Den ska dvalas, matas med andra djur osv

Om du trots detta är intresserad, tycker jag du ska kolla upp kungspyton (python regius) blir inte så stora, men lite att ta i iaf :D

max 160 men oftast runt 120. Hanarna är lite mindre. En vuxen hane ligger över ett kilo iaf, en hon runt två beroende på mat/storlek/ålder

jämför det med en majsorm på 120 längd ¨där honorna kan väga en 300-600 gram kanske så förstår du att de är mer rejäla

Jo och då är den nog mer en kp som skulle passa mig. Ska läsa på massor nu och höra mig för så får vi ser. Jag återkommer säkert med fler frågor :)

ja gör du så. Kolla på flera olika ställen, vissa som skrivit skötselblad och sådant verkar inte ha alla hönsen hemma :smirk:

Men du, kom ut till mig och "testa":idea:
Jag har ju flertalet boor i olika storlekar.
Kom hit vid matning eller nå´t och vid flera tillfällen och prova hantera och mata.

Knutby!

35minuter med bil eller en knapp timme med bussen

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 669
Senast: qitis
·
Övr. Hund Det är väldigt gott om huggorm i mina hemtrakter, har alltid varit, men nu i sommar var det vääääldigt gott om dem... Antagligen är det...
Svar
15
· Visningar
1 248
Kropp & Själ Okej.. just nu tusen frågor som cirkulerar i mitt huvud. Varnar för långt inlägg men hoppas att någon som har gått igenom detta orkar...
2
Svar
20
· Visningar
6 902
Träning Jag har en valack f -08, e: Ronaldinho H, ue: Nebraska (uue: Gaspari)) som verkar bli lite mer av en utmaning att rida in, än vad jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 469
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar