Att binda hunden på torget.

Sv: Att binda hunden på torget.

Det skiljer mycket på var man är. I vår lilla stad har man ganska god koll på varandra. Exempelvis är dom djurvänliga A-lagarna väl bekanta med folks hundar, och våra går dom alltid fram och hälsar på även då vi inte är med.
Det kan kanske låta konstigt för många, men det är så det fungerar här.

LIA

Visst låter det lätt att man ska ensamhetsträna en hund ;) Men det handlar ju om en hund/hundar som redan har problem. Det är inte som att börja om med en valp. En hund som har fått det på hjärnan är inte bara att börja träna... Jag tror desutom att Kanelbulle har försökt med det som hon kan för att få ornding på det. Men ibland kan man kanske inte ta ledigt från jobbet ½ år och bara träna hunden till att kunna vara ensam och en helg eller semester är knappast tillräcklig... En hund som får ångets (ja jag anser att de får det) över att bli lämnade ensamma kan väl få slippa om man kan lösa det på annat sätt. Jag hade också med min hund och band henne utanför affärerna när hon inte ville vara ensam hemma. Jag hade tur och det löste sig med tiden när hon blev tryggare (de hade utfört ventilationskontroll hemma hos oss när hon var 6 mån och livrädd för folk när vi inte var hemma, tro f*n att hon inte ville vara ensam efter det...)

fast om man bor själv och har en hund som inte kan vara ensam hemma borde det bli en ganska ohållbar situation.

Ja det är rätt så tufft... Bara att gå till tvättstugan är problematiskt... Men jag är glad att jag inte gav upp och hedde iväg hunden bara för att det var "bökigt". Tänk så olika man kan vara som hundägare. Det är väl ingen slump att folk börjar sälja bort sina valpar redan när det är 11 veckor pga "allergi".

jag har väl tur, min hund var jättelätt att ensamhetsträna, det gick ju åt ngn sko i början. men sånt händer ju..

lilla valpen jag har nu verkar också ganska självständig..

om man tar över en hund förstår jag att det inte är så lätt att träna bort hundens olater.. men när dom är valpar så är dom ju otroligt formbara.

tro mig jag skulle aldrig lämna bort min hund bara för att det var lite bökigt.

jag skulle aldrig ens skaffa en hund som inte kan vara ensam om jag bodde själv, det kan ju medföra en del svårigheter.

som att man måste binda den utanför affären tex.

bra att det löste sig för dig.

Min sista valp har inte ens bitit sönder en sko. Kanelbulles hund hade redan det problemet när hon fick henne som vunxen hund, så där var det aldrig tal om att träna en valp.

Det skiljer mycket på var man är. I vår lilla stad har man ganska god koll på varandra. Exempelvis är dom djurvänliga A-lagarna väl bekanta med folks hundar, och våra går dom alltid fram och hälsar på även då vi inte är med.
Det kan kanske låta konstigt för många, men det är så det fungerar här.

LIA
Men vart är "här" då? :confused:

Hm.. är det bara en liten kiosk kan man (oftast) muta folket med nån 10 :a så att man alltid får ta me hunden in (funkar för mig!)

Jag tycker inte det borde räknas som hundägarens fel om nån helt plötsligt dyker på ens hund & ska klappa, trots att man säger till att de ska låta bli-- och hunden sen biter. Det är ungefär lika vettigt som att jag skulle råka ut för åtal för dråp om nån idiot slänger sig framför min bil när jag kommer körande.. :mad:

Gör man vad som står i ens makt för att hindra nån att klappa & gå på hunden & de ändå gör det, då borde man verkligen inte åka dit.

Vi var flera gånger med om att behöva närapå brotta omkull ungar som skulle fram till vår chowchow, och han hade mer än gärna ätit lite på dem.. men han va ju såååå söööt :smirk:

Att binda en större hund utanför en affär kan ha sina problem. En hund som sitter uppkopplad i kort koppel och någon går fram till den kan den bita i ren frustration. Den kommer ju ingenstans. Känner sig trängd. Läste i Sydsvenskan igår om en chihuahua som någon bundit en kort stund utanför en affär. När ägaren kom ut var hunden stulen. Det är problemet med småhundar. Stackars ägare, vilken chock det måste ha varit. Bara tanken får en att rysa. Hoppas att den kommit eller kommer tillrätta.

Man har alltid strikt ansvar som det heter för sin hund, även strikt betalningsansvar. Det innebär att det är hundägaren som har allt ansvar, även om hunden blir provocerad utanför en affär. Om en hundägare har sin hund lös och man är ute och rider och hunden rusar på hästen och skrämmer den, vilket får till följd att man ramlar av, hästen skenar hemåt och blir påkörd av en bil, då är det hundägaren som enligt lag får ersätta ev. skadad ryttare och död häst.

JAa du, igenkligen ska man inte binda upp hunden utan uppsikt över huvudtaget.. antingen går man ut med hunden eller så går man och gör sitt ärende (utan hund) . Även fast det låter konstigt såsker det faktiskt många hundstölder på detta sättet så undevik hällst att binda honom utan uppsyn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka