Att binda hunden på torget.

Sv: Att binda hunden på torget.

Jag tycker som sagt att det är rimligt att binda upp sin hund utanför affären. Jag gör det själv hyfsat ofta. Men så bor även jag på en ort där det inte stjäls på samma sätt.

Men sen kan du dela upp frågan om ansvar precis hur du vill - du är alltid ansvarig för vad din hund gör. Det spelar ingen roll om så någon medvetet provocerat och angripit din hund. Som jag skrev ovan så har din hund ingen nödvärnsrätt. Så vilka försiktighetsåtgärder du än vidtagit så är du ansvarig för om dina hundar skadar någon. Alltså även om någon passerar din hund med sin egen byracka och den får sig en rispa så hamnar veterinärräkningen hos dig.

Fast det är inte förbjudet att lämna hunden utanför affären. Men risken ligger alltid på dig som ägare till hunden. Nu kan man tycka att det är en anings orättvist naturligtvis.

Fortsätter allmänt!

Kan vi dela upp huvudfrågan i tre (eller fler) delar?

1 Stöldrisk. Något jag som hundägare har att ta ställning till utifrån omständigheterna.

2 Risken att hunden mer eller mindre provocerat angriper människa "som ska hälsa".

3 Övrigt exkluderat 1 och 2. Hund som garanterat inte skulle röra en människa "som hälsar" och där stöldrisken är närmast noll. I vår lilla stad t ex.

Brister jag alltid och oavsett i tillsyn av/ansvar för hunden om jag binder upp den utanför butiken. Enligt 1, 2 och/eller 3?

För det finns väl (än så länge) ingen lag mot att binda sin hund och gå in i en butik?

Tar min hund som exempel. :)
Min vovve ser ut såhär:

Buffy.jpg

1. Att binda upp henne utanför en affär i gbg känns som att be om att någon skall stjäla henne så fort jag försvunnit. Tyvärr. Hade det varit ett litet samhälle eller mindre stad hade det kanske funkat.

2. Hon hade inte gjort en fluga förnär om jag skulle binda upp henne. Jag tror inte hon vet vad agressiv är för nåt. Hon har aldrig visat några sådana tendenser. Förmodligen hade hon haft en dagisklass med ungar runt sig. Mitt problem är att jag inte vill att folk klappar henne utan lov och framförallt inte barn. Fast hon hade nog struntat i folk och undrat vart jag tog vägen iofs. :D

3. Enligt lagen brister du förmodligen i tillsyn när du lämnar hunden bunden. Personligen tycker jag du har visat hänsyn till omgivning och har tillsyn så länge hunden inte kan komma loss, inte är agressiv mot sin omgivning och du inte lämnar den i flera timmar.

Jag hade gärna kunnat binda upp min hund utanför affären, men nu vågar inte ens binda henne utanför en kiosk, där jag ser henne hela tiden, för att gå in och köpa en dricka. Jag har gjort det en gång. Det tog inte en halv minut så stod det två personer och stirrade på henne. Dom försvann väldigt fort när de såg att jag hade koll på henne. :mad:

Däremot har jag svårt att se att någon kan begära ersättning för om de snubblar över en bunden hund (eller välter med mopeden). Hunden har ju inte aktivt vält personen.
.

Om jag ska tro dom som varit på klubben och pratat om detta med strikt ansvar, så blir jag faktiskt ersättningsskydig även om inte hunden är direkt skyldig. Om nu någon bryr sig om att anmäla en sån gång... Enligt samma källa så blir jag tom ersättningsskyldig om min hund biter en inbrottstjuv under pågående "värv". Inte klokt egentligen!

Jag tar aldrig med hunden nar jag handlar. Eventuellt skulle jag knyta honom om jag ser honom hela tiden sa jag vet att ingen snor/el brakar med honom. Om det galler nagot litet, tex kopa tidningen, tar jag med hunden in. Hunden ar mkt valuppfostrad sa jag tycker inte det ar ngt problem. I stader utomlands ser man ofta att folk tar med hunden in i affaren, tycker det ar en smart losning, men gissar pa tt folk i Sverige nog skulle fa allergi-hysteri. Som om det inte finns allergiker i andra lander och dar gar det ju tydligen bra att ta med sina hundar lite var stans..

Jag känner så med.
Alltså klart att jag som ägare har ett ansvar för hunden men jag tycker inte jag ska ansvara för folk som häver sig fram till bundna, främmande hundar.
Att jag sedan ska stå för ersättning för att andra är korkade tycker jag är fel.
Särskilt om hunden är bunden på ett avskilt ställe där folk inte går förbi utan går fram för sakens skull.

Alltså även om någon passerar din hund med sin egen byracka och den får sig en rispa så hamnar veterinärräkningen hos dig.
Hmmm! Varför ska inte "någon" ha full kontroll och fullt ansvar på sin hund då? Alltså, om det bara står mellan 2 hundar så borde skadebedömningen vara neutral och ansvaret hamna där det hör hemma.

LIA

Håller med helt.
Nu är det ju så, att våra lagar inte är omöjliga att ändra på, så kanske kan vi hoppas på lite mer av sunt förnuft framöver.
Skriv till din riksdagsman! :idea:

LIA

Hmmm! Varför ska inte "någon" ha full kontroll och fullt ansvar på sin hund då? Alltså, om det bara står mellan 2 hundar så borde skadebedömningen vara neutral och ansvaret hamna där det hör hemma.

LIA

Som sagt. Det kan tyckas en smula orättvist men så som lagen är skriven så spelar det alltså ingen roll om din hund blir provocerad. Du är alltid ansvarig för de skador som din hund orsakar.

Fast det finns en del bra med det här också. Det bidrar till att folk ser efter sina hundar och inte låter de göra skada på folk och fä.

Eller så struntar man i att med hunden o slipper risken för att den ska bli stulen. Har träffat en kvinna som blev av med sin Schäfer och Pitbull på en och samma gång. Och kan folk våga gå fram och stjäla två sådana hundar så drar de sig nog inte för att sno din hund också!

Ja, min hund kan ett barn stjäla. Hon skulle gladeligen följa med precis vem som helst som tog kopplet. Min hund är inte ett dugg farlig.

Men det är liksom inget problem här där jag bor. Jag ska inte säga att vi saknar kriminalitet helt men det ser inte ut som i storstäderna.

Som jag sagt tidigare: Om ens livssituation i kombination med en hund som inte kan vara ensam gör att man inte har något val då?

Jo, jag kalkylerar med risken att hon blir stulen.
Men sitter hon kvar hemma kommer jag garanterat bli av med lägenheten.

Vad gör man?

*kl*

måste bara tillägga att bara för att lagen ser ut på ett visst sätt behöver den inte tillämpas på det sättet. inbrottstjuven blir t ex normalt inte ersatt.

jag binder allt mer sällan upp mina hundar och nu har nog schäfern bundits upp för sista gången. jag hade väldigt bråttom i går morse, jag skulle hinna göra en hel massa saker på förmiddagen och att träna hundar var en av sakerna. packar träningsväskan och upptäcker att jag inte har något godis kvar. så jag tar med hundarna till affären och binder upp dem. det syns inte till en människa. på mindre än 20 sekunder står jag vid kassan och ska betala när jag hör schäfern skälla och barn skrika och in väller runt 30 lågstadielever med personal. jag blir alldeles kallsvettig och hojtar AKTA! till alla barnen som blockerar ingången och börjar sedan fösa undan ungarna så att jag kan ta mig ut (och får skäll av en lärare för att jag inte kan vänta...). när jag kommer ut har inget hänt, men schäfern ser lite skakis ut. det tog 30 sekunder i affären!

jag tror inte hon skulle bitit, särskilt inte barn, och hon förklarar i god tid (på ett sätt som varje kotte förstår) att hon inte vill ha kontakt, men hon skräms. det får inte hända. kan tillägga att samma hund ÄLSKAR barnen på dagiset härintill. ibland smiter de ut när vi går förbi och vill klappa hundarna. då njuter hon verkligen. detta är första (och sista) gången hon har skällt på barn.

Många på gården har hund och vi har en liten affär här så helt enkelt gick affärsägarn me på att hunden får följa med in i affären om du har den i famnen/väska, kanske inte är lika kul "sak" för de me en Grand Danioa :D hehe :angel:

jag har aldrig bundit min hund ngn stans utan min uppsikt

det kan springa fram barn till den och vara oförsiktiga och då vet man inte hur hunden reagerar, och det är inget jag vill ha på mitt samvete.

men framförallt stöldrisken, hundstölder har ökat otroligt mycket de senaste åren och det är inte bara små hundar de vill åt längre... därför tycker jag nästan att det är lite oansvarigt att binda sin hund utanför en affär etc.

även om jag skulle bo på en liten ort skulle jag aldrig binda den utanför, man vet inte vad för nötter som kan ha vägarna förbi.

Jag vet inte så mycket om det systemet men jag skulle ALDRIG binda min hund utanför en affär. Bryr mer om min hund än att göra nått sånt och riskera att ngon gör något mot honom eller tar honom. Plus jag tycker synd om hundarna som sätts utanför. Nej oansvarigt tycker jag.

Sen är det kanske olika från stad tll stad men där jag bor aldrig.

ensamhetsträna?

be ngn följa med och handla

lämna hunden hos ngn när du handlar

håller med. eller lämna hunden hemma så länge. Hunden har det nog bättr ehemma själv den stunden än ensam utanför en affär där den kan råka ut för vad som helst

Jag binder aldrig mina hunar utanför affären. man vet inte vad det är för människor som går förbi. en gång när jag kom ut hade någon människa tagit min stora hund, gått iväg och bundit honom på ett annat ställe :mad: :confused:..

Jag tänkte lite på det du skrev där......

Jag kan tycka att det ska finnas ett sunt förnuft hos de som "icke är hundägaren", alltså dom som går förbi eller prompt ska klappa hunden.
Jag tycker det är en självklarhet att man inte går fram till uppbundna hundar. Sedan så ska givetivs hundägaren också ha ett sunt förnuft och inte binda upp en hund bland människor om man vet att den kan göra nåt.

Nu bor jag i en mindre ort där vi inte har affärsgator och dyl. och jag har alltid bundit mina hundar vid affären/affärerna (de få som finns här) om jag behövt. Jag har visserligen möjlighet att binda dom en bit ifrån där folk går vilket inte är möjligt inne i stan eller där det finns affärsgator osv. så mina erfarenheter skiljer sig nog ifrån era,,,kanske därav mina tankar.

Jag går aldrig fram till en främmande hund överhuvudtaget, det är för mig en självklarhet men det kanske det inte är för alla :confused:

Visst har jag ett ansvar för hunden och dess uppförande, givetvis, men om min hund är bunden på ett ställe som är lite avsides och folk går fram till honom för att klappa, om han gör nåt så tycker jag att de som gick fram får "skylla sig själva" lite.
Men det är kanske bara jag som tycker det?

Annars så får man ta med sig en skylt och hänga runt halsen på dom "Rör ej hunden, kan bitas" :)
Man kanske skulle "designa" lite :D

Jag och resten av min famlilj bla 2 barn 10 och 11 år. skulle aldrig gå fram till en uppbunden hund. Sedan så undrar jag varför folk binder upp folkilskna hundar utan munkorg. Den lilla stunden som det tar i affären så kan den gott ha munkorg.

Måste bara få berätta om en äldre farbror som kom in på ica. Han kom fram till kassan och bad dom ropa efter hundägaren då hunden hade suttit fast i ca 20 min och farbrorn trodde att hunden frös. Det var ca 1- ute. D åjag lämnar affären så ser jag en stor, vit vacker samojde.:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv