Att binda hunden på torget.

LIA

Trådstartare
Tyvärr försvann en intressant tråd för ett par dagar sedan, så jag tar upp ett av spåren från den. Det gällde ansvar etc om man har sin hund uppbunden utanför en affär och någon går fram osv.
Det vore intressant att tränga djupare in i det här.

Systemet(!) i vår centralort har exempelvis hundkrok + en liten hundskylt bredvid som betyder "sätt hunden här när du handlar hos oss". För att inte peka ut bolaget speciellt, så kan jag berätta att liknande krokar finns lite här och var i stan.
Alltnog, om det faktum att jag binder min hund där skulle innebära att jag inte har någon uppsikt, någon blir biten och jag skulle fällas(?) för detta, har då bolaget gjort sig skyldigt till "tubbande" av brotslighet, är dom medbrottslingar eller rentav anstiftare?

Innebär "uppsikt" att jag ska hindra min hund att begå något fel, eller betyder det egentligen att jag ska hindra andra från att begå något fel som i nästa steg ställer mig till ansvar?

Ett par funderingar jag minns att jag hade men inte hann skriva ner innan tråden försvann. Det fanns fler , men minnet :smirk:

LIA

Sv: Att binda hunden på torget.

Jag är osäker på vad systemet menar med detta. Men jag tycker alltid att man binder upp sin jycke på egen risk. Och det skulle då aldrig falla mig in att binda min hund utanför affären. Dels för att jag inte litar på att hunden håller truten stängd i diverse situationer och först och främst för att jag inte litar på folk som prompt ska fram och störa hunden där den sitter, vilket jag ändå ursäktar då det är mitt ansvar att hunden sitter snällt där den ska.
Nej, jag ha rinte mycket till försvar med de människor som binder sina hundar utanför äffärer och dylikt. Dom får helt enkelt finna sig i att avliva sin hund eller betala skador eller dylikt om det skulle hända ngt. Deras hund, deras ansvar.

Jag kan absolut ingenting om sånt men min första tanke är - Varför inte sätta upp några stora hundburar istället, så undviks allt sånt eller iallafall skylt vid varje uppbindnings"grej" där det står t.ex "Gå ej nära hunden, du känner den inte".

Systemet(!) i vår centralort har exempelvis hundkrok + en liten hundskylt bredvid som betyder "sätt hunden här när du handlar hos oss". För att inte peka ut bolaget speciellt, så kan jag berätta att liknande krokar finns lite här och var i stan.
Alltnog, om det faktum att jag binder min hund där skulle innebära att jag inte har någon uppsikt, någon blir biten och jag skulle fällas(?) för detta, har då bolaget gjort sig skyldigt till "tubbande" av brotslighet, är dom medbrottslingar eller rentav anstiftare?

Innebär "uppsikt" att jag ska hindra min hund att begå något fel, eller betyder det egentligen att jag ska hindra andra från att begå något fel som i nästa steg ställer mig till ansvar?

Jag har svårt att tro att systemet eller någon annan affär kan bli skyldigt till medhjälp eller anstiftan eller något liknande (kan inte de korrekta termerna :crazy: ) om du binder din hund utanför. Vare sig de satt upp skylt och krok eller inte.

Uppsikt och strikt hundägaransvar borde väl rimligast innebära att du som ägare skall hindra hunden att begå något fel. Om detta sedan innebär att du någon gång måste hindra en människa att begå fel mot hunden är det ju en annan sak. Hoppas du förstår min luddiga förklaring. :D kan ju ta som exempel: om någon är på väg att räcka fram handen till din hund för att hälsa på den måste du vara snabb och be denna låta bli, ifall du vet att hunden kan bita t.ex. kanske inte gjorde det hela klarare iofs. :crazy:

Jag skulle personligen aldrig binda upp min hund utanför någon affär. Hon är liten och söt och därför misstänker jag att hon är väldigt
stöldbegärlig.

Men ibland är uppenbarligen hundägare tvungna att binda sin hund utanför en affär. Då hoppas jag att hundägaren har såpass sunt förnuft att den inte binder upp en hund som kan få spel och slita sig och anfalla någon på andra sidan gatan.
Och att folk som går förbi har såpass sunt förnuft att de inte går fram och hälsar på och stör eller skrämmer hunden.

Jag tänkte lite på det du skrev där......

Jag kan tycka att det ska finnas ett sunt förnuft hos de som "icke är hundägaren", alltså dom som går förbi eller prompt ska klappa hunden.
Jag tycker det är en självklarhet att man inte går fram till uppbundna hundar. Sedan så ska givetivs hundägaren också ha ett sunt förnuft och inte binda upp en hund bland människor om man vet att den kan göra nåt.

Nu bor jag i en mindre ort där vi inte har affärsgator och dyl. och jag har alltid bundit mina hundar vid affären/affärerna (de få som finns här) om jag behövt. Jag har visserligen möjlighet att binda dom en bit ifrån där folk går vilket inte är möjligt inne i stan eller där det finns affärsgator osv. så mina erfarenheter skiljer sig nog ifrån era,,,kanske därav mina tankar.

Jag går aldrig fram till en främmande hund överhuvudtaget, det är för mig en självklarhet men det kanske det inte är för alla :confused:

Visst har jag ett ansvar för hunden och dess uppförande, givetvis, men om min hund är bunden på ett ställe som är lite avsides och folk går fram till honom för att klappa, om han gör nåt så tycker jag att de som gick fram får "skylla sig själva" lite.
Men det är kanske bara jag som tycker det?

Annars så får man ta med sig en skylt och hänga runt halsen på dom "Rör ej hunden, kan bitas" :)
Man kanske skulle "designa" lite :D

Senast ändrad:

Så här tolkar jag de lagar som finns:
Strikt hundägaransvar innebär att oavsett om du har uppsikt över din hund eller inte så har du alltid ansvar för alla skador som din hund orsakar.
Detta gäller så vitt jag vet oavsett vem som är vållande till olyckan (dvs om någon provocerar din hund så att den biter är du skyldig att ersätta den skadade, även om din hund bara försvarade sig).
Det innebär alltså att om du binder hunden utanför en butik och hunden biter en människa är det du som är ansvarig för detta och butiken har inget med det att göra.
Så ja, för att skydda dig själv ska du inte bara hindra hunden från att göra dumma saker utan du kan också bli tvungen att hindra andra från att göra saker mot hunden.
Det är intressant det här med lagar, allt beror ju på hur dom tolkas.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Senast ändrad:

Jag spär på med fiktiva undringar.

A/
Jag har satt min hund på krok utanför butiken på torget på ett ställe där det inte är en naturlig passage. Fram dammar ett par mopedister (förbjudet på torget) och tuffa som dom är ska dom dra "strykare" på hunden. Tyvärr klantar sig den ene, kör på hunden, vurpar och slår sig illa. Hunden bryter ett ben.

Ansvarsfördelning?
Varianter-
1 Hunden rör sig inte ur fläcken innan den blir påkörd.
2 Hunden rör sig efter att den första moppen nästan kört på den, men bara den halvmeter kopplet tillät och kom på så sätt i vägen för den andra moppen.

B/
Mina båda schäfrar, stora och respektingivande men helsnälla mot folk, står vid samma krok- bundna med mindre än 1 m koppel vardera.
Fram knallar den något påverkade "traktens buse" och ska visa vilken tuffing han är. Med en käpp sätter han igång att dunka på hundarna, och efter att dom mottagit 3-4 slag vardera (utan att dittills visat aggresivitet) reagerar en av dom genom att hoppa upp mot busen, vilken ramlar bakåt.

Ansvarsfördelning?
1 Busen slår i skallen och vill ha ersättning.
2 Ena/båda hundarna får skador som behöver åtgärdas av vet.
3 Ena/båda hundarna kommer loss i tumultet och åstadkommer skada för tredje part, t ex i trafiken, någon som blir omkullsprungen etc.

LIA

Jag har skrivit ett par scenarior till i ett inlägg för att visa på det tveksamma/felaktiga i kravet på totalt ansvar. Svara gärna!

Allmänt:
Uppsikt- vad är det? Om jag
- har hunden bunden och befinner mig i en affär 100 meter längre bort, med fri sikt till hunden, har jag uppsikt då?
-om jag har en något lättskrämd/lättretad hund i kopplel och någon smyger upp bakom mig, klappar hunden på rumpan och som tack får ett nafs, har jag uppsikt då?

Kort sagt, var går den osynliga gränsen mellan att ha en hund på rätt resp fel sätt enligt hundansvarsreglerna?

LIA

Du har ju ett strikt ansvar för allt vad dina hundar hittar på. Och det oavsett om du har uppsikt över dem eller ej. De kan vara ute med din hundvakt och du själv befinna dig på en sandstrand på Mallis, du är likväl ansvarig. Om jag binder min hund utanför affären är jag ansvarig för allt vad den hittar på. Även om den blir provocerad vill säga. En hund har inte någon nödvärnsrätt.

Däremot har jag svårt att se att någon kan begära ersättning för om de snubblar över en bunden hund (eller välter med mopeden). Hunden har ju inte aktivt vält personen.

Om någon skadar din hund gör de sig skyldiga till skadegörelse (och djurplågeri så klart) och kan anmälas för det. Därigenom kan man också få ersättning för kostnader.

En sak till.
Uppsikt och ansvar är ju inte riktigt samma sak. Det räcker inte med att ha uppsikt över sin hund. Man måste också kunna hindra den från att hitta på dumheter.

Personligen så tycker jag faktiskt inte att man skall binda sin hund utanför affären.

Har själv bott mitt i staden med hund och kan väl tänka att det kan vara smidigt att smita in och handla lite när man änndå är ute med hunden.

Dock så hade jag ICA som granne så ofta satt jag och observerade folk utan hund och folk med hundar på torget och utanför ICAs ingång.

Många hundar sitter/satt bundna där utanför dagligen i långa stunder.:mad:

Såg ofta hur hundar låg/satt där och lydigt väntade på sin "förare".
Tyvärr så sker det att folk med mindre fungerande hjärnor och ingen som helst koll på sina hundar går så pass nära och t,o,m låter sin hund stanna och "hälsa" på den bundna hunden.

Vad händer om denna hund med hjärnlös "förare" är aggresiv, gör utfall och den bundna hunden känner sig såpass trängd att den måste försvara sig?

Barn springer i från sina föräldrar och rakt på hunden ( bakifrån, framifrån...)

Den fast bunda hunden kanske blir så överaskad att den råkar buffa/pötta om kull barnet.??
Barnet slår sig illa i huvudet (blodoch grejer) och föräldrarna skyller heltoch hållet på den fast bundna hunden. Trotts att det var dom som inte hade koll på sitt barn??!!

Vad händer om något pucko släpper lös den fast bundna hunden??

Det händer oxå titt som tätt att hundar som sitter bundna utanför affärer blir stulna.. Vad gör man då????
Usch skulle dö av det dåliga samvetet jag hade fått bara för att jag ärlatoch inte orkar gå ner till/åka till affären senare när hunden är hemma..

Nej, jag har och kommer alltid skilja på mina promenader med hund och shopping rundor...

Som boende i en större stad har jag sett mycket när det gäller bundna hundar utanför affärer. Barn som varit framme och lyft upp småhundar. Vuxna människor som står å pratar med hundar om "hur synd det är om den stackars lilla hunden som får stå där alldeles ensam", varpå hunden i fråga skäller som en tok. Och så alla dessa hundar som blir stulna utanför affärer varje år.
Sedan har vi dom ägare som sätter fast sin schäfer mitt framför ingången till Konsum. Jag undrar hur många som inte vågade gå in pga att hunden satt där?
Det värsta jag sett var en hund som stod bunden i ösregn medans ägaren satt och drack öl på krogen jämte. :eek: Den hade förmodligen suttit där ett bra tag och gjorde dessutom regelrätta utfall mot folk som gick förbi. Kan bara tänka mig vad som hade hänt om den kommit loss.

Har själv råkat ut för konstiga människor på promenaden. Folk som bara går rätt fram och slänger sig över hunden för att hälsa. Föräldrar med små barn som pekar på hunden och frågar barnet om den vill hälsa på hunden, utan att fråga mig om det är ok. Folk som lyfter upp hunden. jag har skällt ut barn som kastat sig över hunden. (jag vet, man ska inte göra det egentligen)
Jag har numera utvecklat en väldigt bra radar för dessa människor och brukar kunna hålla mig på avstånd från dom. :D
personligen kan jag tycka att de kan skylla sig själva om hunden biter om de kastar sig fram och överraskar henne. Men är det fel person så kan det bli ett j-a liv med polisanmälningar osv. Och jag har sagt det förut. Jag tänker inte ta bort min hund för att nån är korkad och skrämmer henne.

jag har ett ansvar att ha uppsikt över min hund. Men det skall väl inte betyda att jag samtidigt har ansvar för vad alla andra runt omkring mig gör när vi är på promenad, eller är ute å tränar?

Vad jag vill ha sagt med detta inlägg är att jag håller med dig. ;)
Som hundägare borde man kunna binda upp sin hund utan problem, men iaf i Göteborg får man tänka både en och två gånger innan man gör det.
Det borde finnas anvisade, lite avsides hunduppbindningsplatser vid affärer där man skall kunna lämna sin hund utan problem.

Det där med skylt har jag oxå funderat på. Om man sätter en skylt vid hunden, eller skriver på ett täcke vid promenader, med texten:

Varning!
Kan bitas!
Klappning sker på egen risk!

Borde inte det avskräcka folk lite iaf. :D

*kl*

Men hur gör vi som har hundar som inte kan lämnas själva???
Jag binder inte min hund utanför ica för att det är kul, utan för at jag inte har något val.
Hon ylar/skäller i lägenheten, men är tyst om hon får vänta utanför
min lilla lokala ica. Jag har ingen bil, så jag kan inte lämna henne i den även om vädret medger det.
Jag känner ingen i området som kan vara hundvakt, och jag kan bara inte åka tvärs igenom stockholm för att lämna hos hundvakten för att handla lite mat och cigg.
Med ett heltidsjobb och en dryg timmes resväg till jobbet i varje riktning är det en omöjlighet.

*kl*

Men hur gör vi som har hundar som inte kan lämnas själva???
Jag binder inte min hund utanför ica för att det är kul, utan för at jag inte har något val.
Hon ylar/skäller i lägenheten, men är tyst om hon får vänta utanför
min lilla lokala ica. Jag har ingen bil, så jag kan inte lämna henne i den även om vädret medger det.
Jag känner ingen i området som kan vara hundvakt, och jag kan bara inte åka tvärs igenom stockholm för att lämna hos hundvakten för att handla lite mat och cigg.
Med ett heltidsjobb och en dryg timmes resväg till jobbet i varje riktning är det en omöjlighet.

Jag tycker att det är helt ok att lämna hunden utanför affären. Man får förstås ta risken att någon snor hunden.

Fast lagen om ägaransvar gör ju inte undantag för folk utan bilar och hundvakter. Binder man sin hund utanför affären får man vara väldigt säker på sin hund så att ingen oförsiktig människa blir skadad.

Jag har ju suttit i samma sits. Ibland har man inget val... Jag brukade sätta henne en bit bort. T.ex. bakom ett lågt staket eller en hög kant eller så. Så att folk inte bara kan rusa utan måste stanna till lite, det ögonblicket ger min hund chans att visa att hon inte vill ha "sällskap". Då går ingen fram. De möjligheterna fanns nämligen vid min matbutik. Men det var ju inte för att det var roligt eller för att jag var lat som jag tog till den lösningen...

Nej precis. Sen tycker jag att omgivningen ska lära sig att visa lite hänsyn. Jag har givetvis ansvaret, men folk borde ha nån form av självbevarelsedrift också.

.....menar med detta. Men jag tycker alltid att man binder upp sin jycke på egen risk.....

Nånstans i mig sitter en liten, arg och oresonlig typ som just nu skriker: Men går man fram till en hund gör man det på egen risk också.

Jag inser att det inte håller fullt ut.

Men jag blir ledsen av att andra hundägare ser mig som nonchalant och oansvarig.

självklart har du inget val, men du gör det ju fortfarande på egen risk. Och jo, folk går fram till hunden på egen risk också. Men tyvärr är det ju du som får stå för hur hunden handlar och inte vice verca.

Fortsätter allmänt!

Kan vi dela upp huvudfrågan i tre (eller fler) delar?

1 Stöldrisk. Något jag som hundägare har att ta ställning till utifrån omständigheterna.

2 Risken att hunden mer eller mindre provocerat angriper människa "som ska hälsa".

3 Övrigt exkluderat 1 och 2. Hund som garanterat inte skulle röra en människa "som hälsar" och där stöldrisken är närmast noll. I vår lilla stad t ex.

Brister jag alltid och oavsett i tillsyn av/ansvar för hunden om jag binder upp den utanför butiken. Enligt 1, 2 och/eller 3?

För det finns väl (än så länge) ingen lag mot att binda sin hund och gå in i en butik?

Jag har alltid hundarna med mig, nästan. Dom vill det och jag vill det. Binder dom alltid utanför (om dom inte får följa med) när jag går in för att handla, käka lunch etc. Vår stad är en liten en där dom flesta känner varandra eller morsar och där våra hundar är "dom där jättesnälla schäfrarna". Risken för 1 är alltså liten, men jag håller ändå en någorlunda koll.
Risken för 2 finns inte. Undantaget skulle då vara en hårt pressad försvarssituation iscensatt av vuxen, men i det fallet anser jag att vederbörande har skulden. För om jag har uppfostrat hundar till att acceptera och tycka om folk och att inte ha någon aggression till människor, då måste man väl säga att man tagit sitt ansvar?
Kan tänka mig att en uppkäftig (dum) jycke som kommer fram får på pälsen, men det borde väl vara vederbörandes ägare som har ansvaret då?

Så frågan är om man under 3 kan bedömas ha följt lagar och bestämmelser och visat den aktsamhet och ansvar som är rimligt?

Kort sagt, är det alltid uppåt väggarna att binda en hund utanför en affär, är det acceptabelt under vissa förutsättningar eller flyttar man över ansvaret (enl 3) enligt devisen "jag har gjort som man ska, så skyll dig själv skitstövel"?

Jag minns den ljuva tiden, jag minns den som igår,
då ditt var ditt, mitt var mitt, men nu ingen det förstår?
Dé ni! :)

LIA

Nånstans i mig sitter en liten, arg och oresonlig typ som just nu skriker: Men går man fram till en hund gör man det på egen risk också.
I mig med. ;)
Tycker faktiskt den här mentaliteten "jag ska inte behöva ta något ansvar" som spridit sig i samhället är åt h-lv-t- och skrämmande.

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen