Att begära skadestånd av SL

cirkus

Trådstartare
Jag undrar om någon vet hur man går till väga för att begära skadestånd av SL.

Det handlar om min lilla mamma 83 år gammal som har blivit klämd i dörrarna till spårvagnen så illa att hon har brutit lårbenshals och krossat höftkulan.

Hon och min pappa kommer på perrongen och spårvagnen står inne på startstationen- den ska inte gå förrän om en kvart så de har gott om tid. Dörrarna är öppna så mamma börjar att kliva på - då helt utan förvarning så stängs dörrarna automatisk (det var inte en förare som stängde). PANG - rakt på min mamma som visserligen är pigg men ändå rätt så skör inte minst pga sin aktningsvärda ålder. Hon är helt säker på att smäll/klämning är så hårt att höften går sönder redan där och inte när hon faller på golvet. Den här spårvagnen har uppenbarligen inget klämskydd som gör att dörrarna inte går igen om någon/något är ivägen - det har heller inte på något vis förvarnats om att dörrarna ska stängas (varken med ljud eller ljus).

Så medan mamma ligger på sjukhuset med ny fin höft och återhämtar sig funderar jag på hur i hela friden man ska närma sig SL med sina klagomål och begäran om nån form av ersättning för sveda och värk. Förstås vill jag mest av alllt (förutom att mamma ska bli frisk) att detta aldrig kan hända igen och att de helt enkelt måste se till att dörrar inte kan klämma någon så illa.

Pliiiiis help!

Ingen aning men stackars mamman :( konstigt system att de automatiskt slår igen utan förvarning.

Helt gräsligt - både att det slår igen utan förvarning och att det inte finns någon sensor som känner att där står en person.

Jag måste ju säga att jag tycker min mamma är en stålkvinna - hon opererades i lördags igår var hon på benen och tog sig till toan....

För det första låter det nästan som ett tekniskt fel på spårvagnen tycker jag, det där borde inte kunna hända. Tragiskt att det hände ändå :(
Förr om åren (sent 00-tal) och visserligen med pendeltåg stod de ofta och väntade på den hållplatsen jag skulle på från skolan, med dörrarna öppna, och något sådant hände aldrig, trots att jag hoppade på typ 10-15 min innan det gick så gott som dagligen.

Sen säger jag också jurist. Kolla i hemförsäkringen, brukar finnas rättsskydd med där, upp till någon viss summa/år.

nej men oj !!!:crazy:
Stackars din mamma!
Och såklart att sådär ska det inte ens finnas en chans att det ska gå till!
Kundtjänst antingen via webb eller telefon och /personskador/ klagomål ? kanske kan funka? Plus som några skrivit kolla med jurist och försäkringar !

Ju längre tid som går från olycka tills de får höra talas om den, desto svårare tror jag det blir.
Alltså; ring dit, förklara läget för vem som än svarar så blir du säkerligen kopplad till rätt person eller får namnet på vem du ska be att få bli kopplad till.

Helt gräsligt - både att det slår igen utan förvarning och att det inte finns någon sensor som känner att där står en person.

Jag måste ju säga att jag tycker min mamma är en stålkvinna - hon opererades i lördags igår var hon på benen och tog sig till toan....

Dörrarna på våra tåg går också igen utan signal, dock långsamt och de har klämskydd. Vid avgång piper de innan de stängs.

Hoppas din mamma blir bra och att du får hjälp från SL, ingen ska behöva riskerna att skada sig.

Självklart har SL en kundtjänst ;) De är garanterat vana vid att hantera sånt här så börja med att kontakta kundtjänst så hjälper dom dig.

Hoppas mamma blir bra :heart

Det är likadant med spärrarna i sthlm. De stannar visserligen ca 1 dm ifrån varandra så man blir inte helt klämd men smällen när de drämmer igen om man råkar befinna sig emellan är brutal. och 1 dm får inte jag plats på utan det känns i höften. allt för att hindra tjyvåkare.

Det är likadant med spärrarna i sthlm. De stannar visserligen ca 1 dm ifrån varandra så man blir inte helt klämd men smällen när de drämmer igen om man råkar befinna sig emellan är brutal. och 1 dm får inte jag plats på utan det känns i höften. allt för att hindra tjyvåkare.
Har de ökat på trycket på dem? Jag har för mig att de var ganska "snälla" förut. Klart att det skulle kännas men inte orsaka skador.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka