Att begära skadestånd av SL

Jag har faktiskt fastnat i dörrarna till de nya pendeltågen, det var precis när de hade kommit. Jag har aldrig varit en sån person som klämt mig på när de håller på att stänga, utan jag såg inte att de höll på att stängas förrän jag var mitt i och då stängdes de så fort så jag varken hann in eller ut. Jag fastnade rejält emellan dem, de öppnade sig INTE. Jag kom varken framåt eller bakåt men tillslut lyckades några hjälpsamma medpassagerare bända upp dörrarna med våld. Ja, det var rejält pinsamt och nu går jag aldrig på tåget om jag tror att det ska gå inom kort. Usch!
Dörrarna i tågen har klämskydd. Om en person fastnar så ska de gå upp igen. Däremot om bara jackan fastnar kan de ses som stängda av tåget ändå.
Jag är ganska säker på att spärrarna har det också?
Däremot kanske de på något sätt är felinställda vad vet jag.
För att förbättra det uppmanar jag alla som upplever det inte fungera att rapportera till SL. Vad de inte vet kan de inte åtgärda.
I ovanstående fall måste det alltså hänt något med klämskyddet.

Om det skulle hända någon i er närhet igen att de fastnar i dörren på pendeltåget.så finns nödöppningshandtaget som ska finnas synligt. På de gamla tågen är det i alla fall i ögonhöjd på ena sidan av dörrparet, exakt var det sitter på det nya har jag inte i huvudet, har inte varit inne i dem mer än någon enstaka gång faktiskt.
Kan vara samma plats. Om jag minns rätt är de märkta nödöppning av dörr också.

Föraren får också upp en indikation på att dörrarna inte är korrekt stängda och ska inte åka förrän den försvinner.

Dörrarna i tågen har klämskydd. Om en person fastnar så ska de gå upp igen. Däremot om bara jackan fastnar kan de ses som stängda av tåget ändå.
Jag är ganska säker på att spärrarna har det också?
Däremot kanske de på något sätt är felinställda vad vet jag.
För att förbättra det uppmanar jag alla som upplever det inte fungera att rapportera till SL. Vad de inte vet kan de inte åtgärda.
I ovanstående fall måste det alltså hänt något med klämskyddet.

Om det skulle hända någon i er närhet igen att de fastnar i dörren på pendeltåget.så finns nödöppningshandtaget som ska finnas synligt. På de gamla tågen är det i alla fall i ögonhöjd på ena sidan av dörrparet, exakt var det sitter på det nya har jag inte i huvudet, har inte varit inne i dem mer än någon enstaka gång faktiskt.
Kan vara samma plats. Om jag minns rätt är de märkta nödöppning av dörr också.

Föraren får också upp en indikation på att dörrarna inte är korrekt stängda och ska inte åka förrän den försvinner.

Då måste det ha varit något fel på det dörrparet, för det var inte bara jackan som fastnade utan hela jag satt som i ett skruvstäd. Ska absolut anmäla om jag ser det hända igen, för det är lite läskigt när man verkligen sitter fast! Och hålla extra koll så jag inte hamnar i samma situation igen såklart.

Då måste det ha varit något fel på det dörrparet, för det var inte bara jackan som fastnade utan hela jag satt som i ett skruvstäd. Ska absolut anmäla om jag ser det hända igen, för det är lite läskigt när man verkligen sitter fast! Och hålla extra koll så jag inte hamnar i samma situation igen såklart.
Bra. Jag gick nämligen och dubbelkollade med tekniker hos tillverkaren så att det finns ett klämskydd även på de nya vilket för mig vore helt otroligt om det inte gjorde.

pendeltågen klämmer fortfarande fast folk. Igår såg jag en kvinna med barnvagn som klämts få hjälp av väktare som kom rusande för att få loss vagnen. mardröm.
Det är konstigt tycker jag, för dörrarna borde slå ifrån efter en kort stund (handlar om sekund/sekunder) och då ska de gå att skjuta upp med handkraft.

Uppmanar återe alla som är med om det rapportera till SL, även om det bara var obehagligt.
Men kom ihåg att notera var tåget var på väg/linje, vilken tidpunkt och naturligtvis vilken tid ni skulle kliva på. Helst också i vilken del av tåget och på vilken sida I fördriktningen dörren var.
De behöver så mycket information det bara går för att kunna åtgärda felet.

På bussarna så dröjer det en stund innan dörrarna går upp igen när klämskyddet aktiveras, är väl samma på tåg och ibland hakar mekanismen så de fastnar. Eftersom få vet hur dörrarna och nödöppning fungerar hinner folk få panik.

Det är ett problem.

På bussarna så dröjer det en stund innan dörrarna går upp igen när klämskyddet aktiveras, är väl samma på tåg och ibland hakar mekanismen så de fastnar. Eftersom få vet hur dörrarna och nödöppning fungerar hinner folk få panik.

Det är ett problem.
Ja, verkligen.

Jag blev rejält klämd en gång i spärrarna på centralen. De öppnade som de skulle men sen måste något varit fel för de stängdes direkt. Och då klämde det till ordentligt på mina armar. Jag kommer ihåg att jag skrek till men slingrade mig loss.
Tänkte dock aldrig på att anmäla till sl.

Det sker ideligen på centralen. Jag skulle aldrig våga gå på med vagnen numer om det är nära stängningen.
Okej.
Det är nog klokt att undvika att försöka skynda in när dörren är mitt i en stängningsprocess.
Måste ändå vara något i elektroniken så som slutar fungera om folk fastnar och inte kommer loss.. Systemet är så att de ska göra tre stängningsförsök, men mellan försöken så går dörrarna för en kort stund att skjuta åt sidan med handkraft. Och även efter tredje gången.
De stannar alltså i läget de var tills man drar de åt sidan (vilket man kommer göra automatiskt om man försöker komma loss).
Som Lil-sis sade så måste det vara något som går fel i mekanik/elektronik då när det sker.
Men tåget kan åtminstone inte åka väg med någon fast i dörren eftersom säkerhetsytemet förhindrar det.

Kan det ha varit så att det var efter det där tredje stängningsförsöket jag beskriver i ovanstående inlägg de fick upp dörren?
Men det bör alltså handla om sekunder innan de tre stängingsförsöken är utförda. Om som jag förstått det så ska det gå att skjuta upp dörrarna även mellan försöken (men man kanske inte lyckas tima det).

Men jag förstår absolut att det är obehagligt!
Dörrarna måste ju stängas på något sätt, så när signalen att de stängs ljuder ska man undvika att slänga sig in precis som du säger.

Kan det ha varit så att det var efter det där tredje stängningsförsöket jag beskriver i ovanstående inlägg de fick upp dörren?
Men det bör alltså handla om sekunder innan de tre stängingsförsöken är utförda. Om som jag förstått det så ska det gå att skjuta upp dörrarna även mellan försöken (men man kanske inte lyckas tima det).

Men jag förstår absolut att det är obehagligt!
Dörrarna måste ju stängas på något sätt, så när signalen att de stängs ljuder ska man undvika att slänga sig in precis som du säger.

Hur lång tid tar de där tre stängningsförsöken? Jag uppskattar det till att ha jag satt fast i kanske 30 sekunder, men det känns ju som mycket längre! Jag hann sitta fast en stund innan någon kom och hjälpte mig, först satt alla bara och stirrade på mig :o Och som sagt, hade jag sett att dörrarna skulle stängas skulle jag aldrig ha gått på, jag hade inte direkt bråttom och hade inte haft några problem med att vänta på nästa tåg.

Edit: Jag försökte själv skjuta upp dem efter att jag fastnat men det gick verkligen inte. Kanske tajmade jag bara fel, men jag är en lugn person så jag fick ingen panik utan försökte bara ta mig loss helt enkelt :p Jag har för mig att jag hade ena handen fri så jag kunde försöka pressa upp dörrarna så, men det gick somsagt inte.

Hur lång tid tar de där tre stängningsförsöken? Jag uppskattar det till att ha jag satt fast i kanske 30 sekunder, men det känns ju som mycket längre! Jag hann sitta fast en stund innan någon kom och hjälpte mig, först satt alla bara och stirrade på mig :o Och som sagt, hade jag sett att dörrarna skulle stängas skulle jag aldrig ha gått på, jag hade inte direkt bråttom och hade inte haft några problem med att vänta på nästa tåg.

Edit: Jag försökte själv skjuta upp dem efter att jag fastnat men det gick verkligen inte. Kanske tajmade jag bara fel, men jag är en lugn person så jag fick ingen panik utan försökte bara ta mig loss helt enkelt :p Jag har för mig att jag hade ena handen fri så jag kunde försöka pressa upp dörrarna så, men det gick somsagt inte.

Då var det absolut något fel med klämskyddet.
30 Sekunder ska det inte ta, och nej det låter inte som att du bara tajmade fel.

Nu hoppas vi ju det aldrig händer igen, men gör det så får du be någon dra i nödöppningshandtaget..

Tack för all information! Det är svårt att veta hur man ska reagera när man inte vet hur det är tänkt att funka. Jag ska definitivt se till att anmäla om jag ser det hända igen (förhoppningsvis inte för mig den gången) när det verkar vara fel på dörrarna. Att folk klämmer sig lite när de kastar sig in genom halvstängda dörrar är ju en helt annan sak, och då brukar ju dörrarna öppnas snabbt igen.

PS. Jag fick extremt dåligt samvete efter händelsen eftersom jag vet att dörrarna kan förstöras om någon klämmer sig igenom. Jag var helt inställd på att bli anmäld för skadegörelse och behöva betala skadestånd. Jag är en extremt laglydig person som hatar att göra fel :o

Tack för all information! Det är svårt att veta hur man ska reagera när man inte vet hur det är tänkt att funka. Jag ska definitivt se till att anmäla om jag ser det hända igen (förhoppningsvis inte för mig den gången) när det verkar vara fel på dörrarna. Att folk klämmer sig lite när de kastar sig in genom halvstängda dörrar är ju en helt annan sak, och då brukar ju dörrarna öppnas snabbt igen.

PS. Jag fick extremt dåligt samvete efter händelsen eftersom jag vet att dörrarna kan förstöras om någon klämmer sig igenom. Jag var helt inställd på att bli anmäld för skadegörelse och behöva betala skadestånd. Jag är en extremt laglydig person som hatar att göra fel :o

Kul att kunna bidra med information.

Jo, antingen så är det då föraren som frilägger eller klämskyddet som öppnar dem kvickt. Men man kan inte räkna med att klämskyddet får de "att stutsa upp" Vanligare att de bara stannar och går att putta upp. Men något av det borde som sagt skett när du fastnade.

Förstöras var att ta i, däremot kan tåget bli försenat för de måste stanna och återställa eller eventuellt stänga dörren vilket kan ta lite tid om den inte kan bli "mekaniskt" låst.
Men om någon ska ha dåligt samvete så är det absolut inte du!
Om någon så ska väl tillverkare/underhållare och trafikansvariga som borde skämmas lite för att ett sådant tillbud skett.

Det är en svår balansgång med dörrarna. De ska ju inte gå upp för minsta lilla heller för då kommer man aldrig iväg.

Det viktigaste är ju att det inte går att köra vidare med något fast i dörrarna (vansinnigt irriterande ibland när datorn tror att något är fast men bussen/tåget är tomt... ) Trycket får ju däremot inte vara så hårt att man kan skadas.

När jag fortfarande körde blev det ibland knas på ffa framdörrarna så de öppnades kanske 3dm för att sedan smällas igen med rejäl fart :crazy: Så själv väntar jag alltid till dörren är helt öppen innan men hur ska allmänheten veta det?

Liksom att nödöppnaren inte öppnar dörrarna utan släpper låsmekanismen (tryckluften om det är sådana dörrar) så att man ändå måste skjuta upp de med handkraft. Eller genomsnittlig skitunge vet det ;)

Ja det ska jag göra.

Mamma blev intervjuad av Radio Stockholm - direkt efter henne gick SLs presschef i svaromål och enligt de som hörde intervjun så utlovades nån form av ersättning. Vi hörde inte själva eftersom det var direktsändning

Det brukar inte vara problem med någon form av kompensation, det är väl möjligen nivån som kan vara tveksam.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka