Dörrarna i tågen har klämskydd. Om en person fastnar så ska de gå upp igen. Däremot om bara jackan fastnar kan de ses som stängda av tåget ändå.Jag har faktiskt fastnat i dörrarna till de nya pendeltågen, det var precis när de hade kommit. Jag har aldrig varit en sån person som klämt mig på när de håller på att stänga, utan jag såg inte att de höll på att stängas förrän jag var mitt i och då stängdes de så fort så jag varken hann in eller ut. Jag fastnade rejält emellan dem, de öppnade sig INTE. Jag kom varken framåt eller bakåt men tillslut lyckades några hjälpsamma medpassagerare bända upp dörrarna med våld. Ja, det var rejält pinsamt och nu går jag aldrig på tåget om jag tror att det ska gå inom kort. Usch!
Jag är ganska säker på att spärrarna har det också?
Däremot kanske de på något sätt är felinställda vad vet jag.
För att förbättra det uppmanar jag alla som upplever det inte fungera att rapportera till SL. Vad de inte vet kan de inte åtgärda.
I ovanstående fall måste det alltså hänt något med klämskyddet.
Om det skulle hända någon i er närhet igen att de fastnar i dörren på pendeltåget.så finns nödöppningshandtaget som ska finnas synligt. På de gamla tågen är det i alla fall i ögonhöjd på ena sidan av dörrparet, exakt var det sitter på det nya har jag inte i huvudet, har inte varit inne i dem mer än någon enstaka gång faktiskt.
Kan vara samma plats. Om jag minns rätt är de märkta nödöppning av dörr också.
Föraren får också upp en indikation på att dörrarna inte är korrekt stängda och ska inte åka förrän den försvinner.