Att begära skadestånd av SL

Jag undrar om någon vet hur man går till väga för att begära skadestånd av SL.

Det handlar om min lilla mamma 83 år gammal som har blivit klämd i dörrarna till spårvagnen så illa att hon har brutit lårbenshals och krossat höftkulan.

Hon och min pappa kommer på perrongen och spårvagnen står inne på startstationen- den ska inte gå förrän om en kvart så de har gott om tid. Dörrarna är öppna så mamma börjar att kliva på - då helt utan förvarning så stängs dörrarna automatisk (det var inte en förare som stängde). PANG - rakt på min mamma som visserligen är pigg men ändå rätt så skör inte minst pga sin aktningsvärda ålder. Hon är helt säker på att smäll/klämning är så hårt att höften går sönder redan där och inte när hon faller på golvet. Den här spårvagnen har uppenbarligen inget klämskydd som gör att dörrarna inte går igen om någon/något är ivägen - det har heller inte på något vis förvarnats om att dörrarna ska stängas (varken med ljud eller ljus).

Så medan mamma ligger på sjukhuset med ny fin höft och återhämtar sig funderar jag på hur i hela friden man ska närma sig SL med sina klagomål och begäran om nån form av ersättning för sveda och värk. Förstås vill jag mest av alllt (förutom att mamma ska bli frisk) att detta aldrig kan hända igen och att de helt enkelt måste se till att dörrar inte kan klämma någon så illa.

Pliiiiis help!

Ett första steg kan väl vara att maila in till någon kontaktadress, eller ringa till kundtjänst, och berätta.

Nu har jag pratat med SL och blivit vidarekopplad till Arriva som är ansvariga - de har redan skickat en blankett till min mamma eftersom de fått in en skadeanmälan från depån. Sen att mamma ligger på sjukhus kan ju inte dom veta - nu är bollen i rullning i allafall.

@Görel - ja det var en sån idiotisk där man ska beskriva sitt ärende - det blir ju komik på hög nivå. "Menade du försening?" När jag sagt att det varit en olycka...

trycket har ökat betydligt. hade inte vågat köra vagnen i vanlig utan alltid i de bredare, gjorda för det. Såg en vagn som klämdes, tack o lov att barnet inte hade en arm utanför eller liknande.

För det första låter det nästan som ett tekniskt fel på spårvagnen tycker jag, det där borde inte kunna hända. Tragiskt att det hände ändå :(
Förr om åren (sent 00-tal) och visserligen med pendeltåg stod de ofta och väntade på den hållplatsen jag skulle på från skolan, med dörrarna öppna, och något sådant hände aldrig, trots att jag hoppade på typ 10-15 min innan det gick så gott som dagligen.
Du har så rätt, pendeltågen har ett klämskydd som ska göra att dörrarna går upp igen när de möter motstånd av en viss kraft. de är inställda så att det kan var alite obehagligt men man ska inte skadas av dem.
Spårvagnen bör ha detsamma men något måste gjort att det var ur funktion.

Tyvärr missbrukas ju klämskydden en hel del, på tågen. Man håller upp dörren för att kompisarna ska hinna in fast det är avgångstid.
Ingen aning om det gör att klämskydd blir sämre eller slutar fungera, och jag har ingen aning om det görs i samma utsträckning på spårvagnarna.

Du har så rätt, pendeltågen har ett klämskydd som ska göra att dörrarna går upp igen när de möter motstånd av en viss kraft. de är inställda så att det kan var alite obehagligt men man ska inte skadas av dem.
Spårvagnen bör ha detsamma men något måste gjort att det var ur funktion.

Tyvärr missbrukas ju klämskydden en hel del, på tågen. Man håller upp dörren för att kompisarna ska hinna in fast det är avgångstid.
Ingen aning om det gör att klämskydd blir sämre eller slutar fungera, och jag har ingen aning om det görs i samma utsträckning på spårvagnarna.
En irriterad tunnelbanechaffis meddelande även att dörrarna går sönder så de inte går att öppna. Respektlöst mot andra. Så himla långt mellan tågen är det ju inte.

En irriterad tunnelbanechaffis meddelande även att dörrarna går sönder så de inte går att öppna. Respektlöst mot andra. Så himla långt mellan tågen är det ju inte.
Jopp, eller stänga ibland. Så tåget blir försenat för de måste gå och "nollställa" dörren och/eller fotsteget manuellt.

Nu har jag pratat med SL och blivit vidarekopplad till Arriva som är ansvariga - de har redan skickat en blankett till min mamma eftersom de fått in en skadeanmälan från depån. Sen att mamma ligger på sjukhus kan ju inte dom veta - nu är bollen i rullning i allafall.

@Görel - ja det var en sån idiotisk där man ska beskriva sitt ärende - det blir ju komik på hög nivå. "Menade du försening?" När jag sagt att det varit en olycka...

Som de ska då, så bra när händelserapportering fungerar som den är tänkt!

fast det är inget nytt att dörrarna hålls upp. har alltid skett under min levnadstid i sthlm.
Däremot är påfundet smälla ihop spärrarna nytt sen nåt år.

fast det är inget nytt att dörrarna hålls upp. har alltid skett under min levnadstid i sthlm.
Däremot är påfundet smälla ihop spärrarna nytt sen nåt år.
Men nu var det en dörr tråden handlade om?
Och vad menar du med att det inte är nytt, att det ska fortsätta göras?
Ja, det med spärrarna är nytt och verkar synnerligen idiotiskt, men vi får väl hoppas alla som skadas anmäler det till SL så det kan ske en förändring.

Jag har faktiskt fastnat i dörrarna till de nya pendeltågen, det var precis när de hade kommit. Jag har aldrig varit en sån person som klämt mig på när de håller på att stänga, utan jag såg inte att de höll på att stängas förrän jag var mitt i och då stängdes de så fort så jag varken hann in eller ut. Jag fastnade rejält emellan dem, de öppnade sig INTE. Jag kom varken framåt eller bakåt men tillslut lyckades några hjälpsamma medpassagerare bända upp dörrarna med våld. Ja, det var rejält pinsamt och nu går jag aldrig på tåget om jag tror att det ska gå inom kort. Usch!

Det återstår att se om dörrarna var trasiga eller om de verkligen fungerar såhär. Om de gör det så är det ju rejält illa.

Blev förresten kontaktad av Radio Stockholms trafikreporter nyss och de vill göra ett nyhetsinslag om olyckan

Senast ändrad:
pendeltågen klämmer fortfarande fast folk. Igår såg jag en kvinna med barnvagn som klämts få hjälp av väktare som kom rusande för att få loss vagnen. mardröm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka