Att backa hästen?

C

cafu

Hej!

Jag tränar på att backa min häst med kroppsspråket men ingenting fungerar. Viftningar med hand eller arm bryr hon sig inte om, inte heller om jag "vigglar" med ledrepet framför hennes nos. Inte heller om jag går mot henne så att hon får det på sig, ingenting bryr hon sig om. (Dock backar hon om man lägger tryck på bogen med hjälp av handen). Tips?

Sv: Att backa hästen?

Jag brukar helt enkelt gå bakåt själv mot hästen och på så sätt backa honom men jag tycker att det låter som om hon inte respekterar dig eller repet...

Fortsätt att backa henne/honom med tryck på bogen, tills hon/han kan det.
Om du har henne/honom på en volt runt dej, stanna henne/honom,se om hon har sin uppmärksamnhet mot dej,om inte, gör en hastig rörelse, om inte detta går, gör en till hastig rörelse, om detta inte går ryck till i repet/repgrimman OM detta Inte går, ryck i grimman samtidigt som du gör en hastig rörelse (detta står i "fyra hästar jag lärt känna" av: Peer Werner Vogel) man kan även cirkla runt i volter alltså om du ser att hon/han inte har sin uppmärksamhet mot dej gör en tvärvändning och gå med henne/honom mot motsatthåll.
Aja, när hon/han har sin uppmärksamhet mot dej och du ska backa henne/honom, tryck först med tummarna på bogen så att hon/han backar gör det två-tre gånger sedan gör ni något som hon/han kan, sedan backar du två-tre gånger och sedan gör ni något som kan.
Öka pressen efter ett tag Dvs. backa fler steg osv osv. När hon/han kan det BRA så (Du måste hela tiden ha "blick trycket" på bogen och vara oerhört konsentrerad) försök att titta "igenom" hästen se vad som finns bakom, tryck inte på henne/honom, om du får henne/honom att backa ett/två/osv steg så gör något som hon/han kan. fortsätt så här så kommer det nog att gå jättebra. Och tänk på dick kroppsspråk stå inte ihokrupt för då kommer hon/han inte att bry sej.
LYCKA TILL :D
Ps. Om du vill ha fler tips läs: "från mina händer till dina" av: Monty Roberts

Min häst har dock lätt för att backa men i början när jag inte visste vad jag skulle göra så gjorde jag bara en tydlig signal, jag hade repet mellan händerna, sträckt, och tog ett bestämt steg mot hästen. jag stod ganska långt fram för området precis framför hästen är ju blindt. Jag har även backat hästen med att höja handen och gå mot henne. Jag har backat henne med att gå balänges mot henne, gå baklänges bredvid henne. Det finns massor av sätt, du får hitta ett språk mellan dig och din häst som funkar.

Min sköthäst var ochså svår att backa när jag började träna Nh.
Jag kunde vingla så med repet att det slog henne på mulen och enda reaktionen var att hon höjde huvudet.
Men ge hästen eftergift direkt när den tänkar att backa bakåt, ex: när du ser att den lägger vikten bakåt, så den får beröm redan när den har tänkt tanken på att backa.
När Klaus Hempfling ska backa hästar ställar han dom i en avsmalnande del som har formen som en spets. för då måste hästen backa undan för att du ska komma ut, OBs ! de fungerar bäst om du har ledarrollen .
Prova annars att ta ett spö och tryck den hårda delen mot bogen samtidigt som du ger signal om att backa, se gärna agresiv ut, stirra på hästen höjda axlar mm.

Lycka till !!

Tack för tips.

Som sagt, jag kan backa henne med tryck på bogen, men hon verkar verkligen inte förstå att jag vill att hon ska backa när jag skakar med repet framför henne. Vet inte om det är för att jag tränat mycket toleransträning både med spö och rep och på att hon ska still även om t ex ett spö eller ett rep viner ovanför henne?

Jo, det kan mycket möjligt vara så att hon inte fattar för att du använt vinglande rep som en signal för något annat. En signal får inte betyda olika saker. Jag kan inte backa min häst genom att skaka i repet när det sitter i grimman, hon läser av mej och mina signaler, inte repets. Så oavsett vad du gör med repet måste du ge rätt signal med kropsspråket. Repet skall bara vara din förlängda arm, eller vara till hjälp för att förstärka signalen. Du vill väl även kunna backa hästen utan att den sitter fast i något rep? Det är dit man vill komma, kunna få hästen att förstå genom sitt eget kroppsspråk. Jag började backa min häst när hon var lös, testade olika saker och gav eftergift så fort hon förstod, tryckte aldrig på henne, tog aldrig i henne. Jag tycker du ska försöka backa henne utan några medel förutom ditt kropssspråk, och visst kan du ha ett rep till hjälp att ha sträckt mellan händerna och förstärka signalen men låt inte repet sitta fast i hästen, dit kommer du så småningom. Jag skulle föreslå att du läser "Dansa med hästar".

Som sagt, jag kan backa henne med tryck på bogen, men hon verkar verkligen inte förstå att jag vill att hon ska backa när jag skakar med repet framför henne.

Det är inte repet hon ska flytta sig undan för utan DIG, därför att du ska fram och hon står ivägen. Att du står och viftar med ett rep kommer inte få henne att fatta vinken så länge du inte är tydlig med ditt kroppsspråk.
Gå med bestämda och målmedvetna steg mot henne och visa tydligt att du är på väg nånstans. Om hon inte flyttar sig ur vägen för dig så stanna för guds skull inte utan fortsätt gå, gå rakt in i henne om det behövs och jaga undan henne. Hon dör inte av en smäll med handflatan. Det ska vara obehagligt för henne att hindra ledaren i sin framfart.

Eftersom du så respektfullt (och underlägset) stannat för henne tidigare kommer hon säkert bli förvånad men hon kommer att fatta vinken och välja det trevligare alternativet och därmed flytta på sig nästa gång du vill fram

Tack för alla svar.

Har nu tränat nästan varje dag denna vecka på att få min häst att backa när jag skakar i repet, nu fäst i repgrimma vilket jag trodde skulle förstärka signalen. Men hon står som fastfrusen hur mycket jag än skakar, hoppar runt eller springer mot henne (springer rätt in i henne vill jag inte göra). Tittar bara på mig med öronen framåt men verkar undra vad jag håller på med....så jag får det inte att fungera. Däremot går det hur bra som helst att backa henne med hjälp av tryck mot mule eller bog, så jag får väl nöja mig med det tills vidare.

Men jag gjorde en annan intressant upptäckt. När jag höll en bit av repet sträckt mellan händerna (som jag i efterhand såg att någon här faktiskt hade föreslagit) reagerade hon genom att backa direkt och var otroligt lyhörd, jag provade flera gånger och det fungerade varje gång. Utan att vi tränat detta någonting. Hur kan det komma sig?

Alla sätt är väl bra, huvudsaken är ju att jag kan backa henne eller?

cafu skrev:
Tack för alla svar.

Har nu tränat nästan varje dag denna vecka på att få min häst att backa när jag skakar i repet, nu fäst i repgrimma vilket jag trodde skulle förstärka signalen. Men hon står som fastfrusen hur mycket jag än skakar, hoppar runt eller springer mot henne (springer rätt in i henne vill jag inte göra). Tittar bara på mig med öronen framåt men verkar undra vad jag håller på med....så jag får det inte att fungera. Däremot går det hur bra som helst att backa henne med hjälp av tryck mot mule eller bog, så jag får väl nöja mig med det tills vidare.

Men jag gjorde en annan intressant upptäckt. När jag höll en bit av repet sträckt mellan händerna (som jag i efterhand såg att någon här faktiskt hade föreslagit) reagerade hon genom att backa direkt och var otroligt lyhörd, jag provade flera gånger och det fungerade varje gång. Utan att vi tränat detta någonting. Hur kan det komma sig?

Alla sätt är väl bra, huvudsaken är ju att jag kan backa henne eller?

Nämen gu va skoj att hon reagerade på det iallafall! Med repet mellan händerna. Jag tror att det blir ett störra tryck liksom, på nått sätt... Och sen ser hon nog det som en större signal. Testa att göra så med henne lös, med bara ett rep mellan händerna. Då ska du se att du snart kan backa henne när du skakar med repet också :) Jag kan inte backa mina hästar genom att skaka repet för det använder jag när jag leder dom. När jag känner att dom inte är uppmärksamma på mig när jag går framför dom så skakar jag lite på repet och de är fokuserade på mig igen. Nu har ni ett kroppsspråk, det märks ju, nu vet hon ju va du vill när du har repet mellan händerna :) Det är en bra början.

Har testat att backa henne lös och det fungerade också. Men i dag när jag skulle göra det igen fungerade det inte, det var som att hon kanske blev överrumplad igår eftersom det hände nåt nytt. Så jag fortsatte idag att gå så att jag gick emot mulen med det sträckta repet och då backade hon för det (och fick eftergift direkt genom att jag stod kvar såklart). Men bara små korta steg i taget (jag vet, det är en bra början) och ganska motvilligt. Men det är kanske att bara fortsätta och hoppas på att man minska signalerna efterhand?

zillax89 skrev:
Nämen gu va skoj att hon reagerade på det iallafall! Med repet mellan händerna. Jag tror att det blir ett störra tryck liksom, på nått sätt... Och sen ser hon nog det som en större signal. Testa att göra så med henne lös, med bara ett rep mellan händerna. Då ska du se att du snart kan backa henne när du skakar med repet också :) Jag kan inte backa mina hästar genom att skaka repet för det använder jag när jag leder dom. När jag känner att dom inte är uppmärksamma på mig när jag går framför dom så skakar jag lite på repet och de är fokuserade på mig igen. Nu har ni ett kroppsspråk, det märks ju, nu vet hon ju va du vill när du har repet mellan händerna :) Det är en bra början.

Jo men desto mer man jobbar med det desto bättre går det. Jag har en kompis som hade svårt i början med att backa hästen, jag hjälpte henne och visade henne några tydliga saker som gjorde hästen överrumplad, typ...oj hon sa nånting! Grejen är väl att man skall kunna skilja på vanligt vardagsprat och riktiga signaler. Jag lärde mig att kommunicera på ett bättre sätt med MP3 spelare, man blir mer rytmisk när man lyssnar på musik och kan skilja mellan vanligt vardagsprat och signaler. Men ni är på god väg :) Och så småningom kommer ni kunna minska signalerna, tro mig, nu räcker det med att jag sträcker ut två fingrar och pekar åt vilket håll jag vill att hon skall gå. Men varje rörelse måste vara impulsiv eller stark på sitt sätt... till exempel, repet mellan händerna blir ju som ett slags "tryck" sen kan man ju göra hastiga tryck, till exempel höja handen och spreta med fingrarna impulsivt och snabbt, och då skall hästen reagera lika snabbt. Jag försöker bara skilja på signaler och vardagsprat och hoppas på det bästa, tar det som det kommer liksom

OK - det är väl bara att kämpa på! Tack för alla råd!

Hej, jag tränar också lite NH med min pålle, är också NSV 2år. Han kan också vara lite seg när det gäller backning för repet. Tryck på bogen funkar utmärkt. Nordisar är ju som sagt inte så "rädda" för viftande och sånt. När jag ska få honom att backa undan, måste jag ibland ta i lite, när jag vigglat med repet utan reaktion brukar jag smälla till med repet på stövlarna, titta på marken framför hans framben och ta ett bestämt steg framåt. Efter det, ibland krävs såklart en del upprepningar, backar han fint med hjälp av små rörelser med repet. Jag tror att man måste vara lite mer bestämd med dessa pållar för att visa att detta är vad jag vill, annars är det lätt att de bara struntar i en.

Intressant poäng. Upplever det också som att många övningar som verkar gå otroligt lätt med många hästar är lite svårare med andra hästar. Det behöver inte bara vara rasen förstås, min häst är förutom att hon är nsv som individ dessutom otroligt orädd och reagerar inte så lätt. Det är säkert så att jag är otydlig också, men jag upplever det som att min häst också kräver en extrem tydlighet för att reagera...

angie82 skrev:
Hej, jag tränar också lite NH med min pålle, är också NSV 2år. Han kan också vara lite seg när det gäller backning för repet. Tryck på bogen funkar utmärkt. Nordisar är ju som sagt inte så "rädda" för viftande och sånt. När jag ska få honom att backa undan, måste jag ibland ta i lite, när jag vigglat med repet utan reaktion brukar jag smälla till med repet på stövlarna, titta på marken framför hans framben och ta ett bestämt steg framåt. Efter det, ibland krävs såklart en del upprepningar, backar han fint med hjälp av små rörelser med repet. Jag tror att man måste vara lite mer bestämd med dessa pållar för att visa att detta är vad jag vill, annars är det lätt att de bara struntar i en.

Det är ju jättebra att de är orädda, man ska ju kunna vifta och stoja runt dem. Men de ska ju veta när man toleranstränar och när man vill att de ska flytta sig. Manfår nog vara övertydlig med kroppsspråket. Ofta blir man, iaf jag, lite slarvig och kanske inte så tydlig och konsekvent som man bör vara...:angel:

Höll på att skratta ihjäl mig första gången jag testade att skaka på repet för att backa. Stoet är väldigt ranghög och vi har pysslat med lite NH men inte just det. Gissa vad hon gjorde???
Hon tittade på mig och började ruska hela kroppen så manen och pannluggen stod åt alla håll. Hon såg ut som min systers 3 åriga pojke när han är i en trotsperiod.

Numera behöver jag oftast bara använda fingret så backar hon. Såg på när CaliforniaSwed hade clinic där jag bor och trots att man bara är publik så lär man sig mkt.

Signalen till att backa ska vara kraftig första gången du utför den. Gå fram mot hästen och se hotfull ut genom att skuta upp axlarna. Stampa lite i marken. Rör dig inte så snabbt framåt, för om hästen inte flyttar sif slutar det med att du står under hästens hals. Därifrån har du inte en chans att flytta hästen. Se till att du har cirka tre meters avstånd till hästen när du ska backa den. I samma ögonblivk som hästen backar ska du låta linan vila genom att sänka handen. Stå stilla. Var nöjd även om hästen bara tagit två steg baklänges, för det visar att den har förstått ditt komando. När hästen backar på din signal ska du kräva fler steg. Kom ihåg att hålla ett öga på hästens kroppsspråk. Om den förstått ditt kommando och backar villigt, ska du komma ihåg till nästa gång att dämpa din signal. Om hästen inte backar hur mycket du än hoppar framför den, bör du använda fysiskt tryck till att flytta den. Om hästen bara lyfter på huvudet istället för att backa ska du också bara använda dig av de fysiska trycket, hästen är ännu inte redo för det psykiska backandet. Hoppas övningarna hjälper, dom funkade kanonbra på min pålle. :)

cafu skrev:
Hej!

Jag tränar på att backa min häst med kroppsspråket men ingenting fungerar. Viftningar med hand eller arm bryr hon sig inte om, inte heller om jag "vigglar" med ledrepet framför hennes nos. Inte heller om jag går mot henne så att hon får det på sig, ingenting bryr hon sig om. (Dock backar hon om man lägger tryck på bogen med hjälp av handen). Tips?
Jag har samma problem med min tinkerhäst.jag har försökt allt men han vägrar.inte ens om jag puttar på honom allt vad jag kan så backar han.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka