Att avla på en ovanlig ponnyras....

snow

Trådstartare
Jag har planer på att eventuellt nästa sommar låna ett sto och ta ett föl på henne. Det är en superhärlig individ som fått flera friska och fina avkommor sedan tidigare. Kruxet är bara att hon är av en ovanlig ras (skotsk highland pony) och det finns mig veterligen inga hingstar av denna ras i Sverige. Pappan till hennes tidigare avkommor är kastrerad. Den närmsta hingst jag känner till finns i Polen, och sedan finns såklart flera i Skottland/UK men då genom naturlig betäckning.

Som jag ser det har jag tre alternativ: åka till (närmsta?) hingst, försöka fixa fryst sperma, eller betäcka med hingst av annan ras. Detta skulle bli min första betäckning och det känns lite vanskligt att kuska Europa runt med stoet... Samtidigt som jag verkligen gillar rasen och helst av allt vill ha en renrasig individ eftersom jag tycker att ponnyrasernas särprägel är värd att bevara. Stoet har tagit sig enkelt på naturlig betäckning tidigare, hur mycket sämre är dräktighetschanserna med fryssperma? Och hur svårt/dyrt kan det vara att få en dos från en hingst som normalt står på naturlig betäckning? Är det helt kört tror ni?

Söker helt enkelt lite input i den här frågan. Är det någon som avlar på en lite ovanligare ras? Hur har ni gjort? Jag är än så länge i spekulationsstadiet och försöker komma fram till en realistisk plan A.
 
Jag är också inne på att använda mig av en mkt ovanlig ras.
De hingstar som finns i ladet tilltalar mig inte och min häst så jag måste leta utomlans..Man får googla på utlänska hingststatiner och kontakta dom om de kan skicka fryst alt färsk till din närmaste station i Sverige.

Så kommer ja göra...
 
Det måste väl gå att importera från nåt land?

Att kuska Europa runt med stoet verkar ingen höjdare, och naturlig betäckning innebär ju större risker.
 
Jag tror det är billigare och enklare att importera en hingst än att få någon att ställa sin hingst på semin.
 
Jag har planer på att eventuellt nästa sommar låna ett sto och ta ett föl på henne. Det är en superhärlig individ som fått flera friska och fina avkommor sedan tidigare. Kruxet är bara att hon är av en ovanlig ras (skotsk highland pony) och det finns mig veterligen inga hingstar av denna ras i Sverige. Pappan till hennes tidigare avkommor är kastrerad. Den närmsta hingst jag känner till finns i Polen, och sedan finns såklart flera i Skottland/UK men då genom naturlig betäckning.

Som jag ser det har jag tre alternativ: åka till (närmsta?) hingst, försöka fixa fryst sperma, eller betäcka med hingst av annan ras. Detta skulle bli min första betäckning och det känns lite vanskligt att kuska Europa runt med stoet... Samtidigt som jag verkligen gillar rasen och helst av allt vill ha en renrasig individ eftersom jag tycker att ponnyrasernas särprägel är värd att bevara. Stoet har tagit sig enkelt på naturlig betäckning tidigare, hur mycket sämre är dräktighetschanserna med fryssperma? Och hur svårt/dyrt kan det vara att få en dos från en hingst som normalt står på naturlig betäckning? Är det helt kört tror ni?

Söker helt enkelt lite input i den här frågan. Är det någon som avlar på en lite ovanligare ras? Hur har ni gjort? Jag är än så länge i spekulationsstadiet och försöker komma fram till en realistisk plan A.

Å vad jag tycker den rasen är fin!
Mvh
Pudlan
 
Du får söka utländska hingstar som kan skicka annars finns det väll ingen anledning att låna stoet .

Nja, jag vill ju ha en avkomma efter just detta sto. Alternativet att använda en hingst av annan ras, om jag inte hittar någon av samma på semin, finns ju också.

Jag tror det är billigare och enklare att importera en hingst än att få någon att ställa sin hingst på semin.

Detta är ungefär vad jag misstänker också... Och det var precis så stoets ägare gjorde för 10 år sen då två ston och en hingst importerades från Skottland. Tyvärr har jag inte kunskap eller möjlighet att hålla en hingst, så jag får kanske hoppas på att någon annan får upp ögonen för rasen och importerar en hingst till Sverige innan jag ska betäcka :p.
 
Å vad jag tycker den rasen är fin!
Mvh
Pudlan

Ja, det är jättetrevliga ponnys! Supertemperament med mycket energi och arbetsglädje :). Inga tävlingsindivider för mer än lätt klass men en jättetrevliga som hobbyhästar.
 
Nja, jag vill ju ha en avkomma efter just detta sto. Alternativet att använda en hingst av annan ras, om jag inte hittar någon av samma på semin, finns ju också.
.
Vilken annan ras skulle passa tycker du?

Egentligen tycker jag vi har tillräckligt med raser i Sverige som det är och det är många som aldrig kommer bli någon ordnad avel på, mer förökning.
 
HÄRLIGT att du fastnat för Higländare :love: :love: :love:

Min älsklingsponny på ridskolan på 60talet var en sån.

Har inte sett dom sen dess.

Om det inte fixar sej med fryst hade jag åkt till Polen eller England, på katt och hundsidan åker vi europa runt.
Visst det är mindre djur men kan du få låna en hästbuss blir det inte lika obekvämt som med en trailer.

Du har inga möjligheter att tillsammans med dom som har det andra stoet och leasa en hingst ?

Tycker du ska hur som helst fråga dom som håller på med Kaspisk häst hur dom har gjort.

Eller Dartmoor eller Exmoor folket hur dom gjorde.

Lycka till.
 
Även om det finns fryst på hingsten måste du kolla att det är "tillverkat" på en EU-station. Det ser man ibland på tyska hingstar att deras frysta bara kan skickas inom Tyskland.
 
Vilken annan ras skulle passa tycker du?

Egentligen tycker jag vi har tillräckligt med raser i Sverige som det är och det är många som aldrig kommer bli någon ordnad avel på, mer förökning.

Mitt förstahandsval av ras är nog i så fall Welsh Cob - rätt storlek, lite ädlare än highlandponnyn men fortfarande en brittisk ras avlad för liknande ändamål. Jag har själv en korsning highland/halvblod och han är en trevlig individ men med betydligt mer "halvblodslynne" än de rena highlandponnyerna. Han är dessutom en liten storhäst och jag vill hellre avla fram en avkomma under ponnymåttet.

Ordnad avel är såklart svårt med ett så litet utbud, men eftersom jag själv var med och importerade detta sto till Sverige och uppfödning har skett inom familjen så finns det ett affektionsvärde i att få ett föl efter just henne. Dessutom är hon min annars måttligt hästintresserade sambos favorithäst ;). Allra helst vill jag verkligen ha en renrasig hingst just för att bevara rasen, och såklart en som kompletterar stoet.
 
@KickiH Tack för tipsen! Luskade runt på Highland Pony Societys sida och hittade en lista med "Stallions Licensed for AI", det måste ju betyda artificiell inseminering? Alltså kanske det finns en liten chans :).
 
Jaha, jag som inte ens visste att den här rasen fanns och nu har jag blivit kär.

Hälsningar Springsteen som lite smått letar efter en till ponny att köpa....

Jag hade helt klart försökt hitta en hingst av samma ras som stoet, otroligt vacker ras!

Ja, jag var med och valde ut stoet i Skottland för drygt 10 år sedan så jag hade gärna fortsatt avla renrasig Highland på henne. De är så fantastiskt trygga och självsäkra ponnys men med mycket framåtanda! Kanske blir det en egen hingst i framtiden men inte som första avelsprojekt någonsin :).

Lutar åt antingen fryst (ska redan finnas på vissa hingstar har jag fått veta) eller att åka ner till Tyskland och betäcka, antagligen med ytterligare ett sto. Det äventyret kan ju i sig vara spännande.
 
För några år sedan hade jag en tråd om hästraser som var så lika fjordhästar som möjligt, men som kunde vara skimmel. Då föreslogs highlandponny som det mest lika. Jag hoppas verkligen att du avlar rasrent, så kanske jag kan köpa en ponny om sisådär tio år. ;)

Fast det slutar väl med att jag ändå måste importera... :D
 
För några år sedan hade jag en tråd om hästraser som var så lika fjordhästar som möjligt, men som kunde vara skimmel. Då föreslogs highlandponny som det mest lika. Jag hoppas verkligen att du avlar rasrent, så kanske jag kan köpa en ponny om sisådär tio år. ;)

Fast det slutar väl med att jag ändå måste importera... :D

Jag har bokat in en resa till Skottland nästa år. :angel:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Jag och min faster har långt gångna planer på att betäcka två av hennes ston av rasen Highlandponny i år (jag är engagerad då ett av...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: snow
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Myelin
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 853
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp