Att atarta Firma...

Q

queenie

Jag har funderat ett tag på att starta en firma, och bollat lite med min tränare som tycker att det är en bra idé...

Men, det är ju rätt mycke jobb med det hela och jag är rädd att det när allt kommer omkring kostar mer än det smakar.

Tanken var att ta emot hästar för in- och tillridning... och då ha ett sammarbete med min tränare. Det kommer att vara mycket småskaligt, och vid sidan av studier. Jag har arbetat som unghästryttare i flera stall, och har stor erfarenhet av häst öht.

Någon som har något att komma med? tankar, uppmaningar, varningar, erfarenheter.... allt uppskattas!

Sv: Att atarta Firma...

Jag har gått i exakt samma tankar som du ett bra tag. Jag hänger gärna med i disskusionen. Jag tvekar också och vet inte riktigt hur det funkar. Jag har en nära vän som har enskild firma ( inget med hästnäring att göra). Hon säger att man kan välja att sätta inkomst= 0kr första året om man är lite tveksam om hur mycket jobb man kommer att ha.

Jag har också tänkt att ha firman "vid sidan av" mitt andra jobb. Har man inte så mycket jobb så blir väl pappersarbetet mindre också kan jag tänka. Det viktiga är väl att spara alla kvitton och skriva upp noga för resp. jobb. Man kan väl gå en lättare bokföringskurs om man vill vara på den säkra sidan. Jag tvekar och är lite rädd att jag inte skulle klara det, men så tänker jag "alla andra vågar och kan- så varför inte jag?!"

Jag startade eget för ca 1 år sen. Jag har inackorderingsstall, uppfödning, utbildning och försäljning av hästar.

Jag tycker inte att det är så jättemycket jobb. Visst är det en hel del papper, jag har även haft hjälp med bokföringen av min mamma och har ett bokföringsprogram på datorn som underlättar.

Jag har också haft hjälp av LRF Konsult med bokslut m.m.

LRF Konsult har gratis rådgivning för nystartare. Kontakta dom så kan ni få lite hjälp därifrån.

Ska ni satsa pengar som ni har eller ska ni låna? Lite pengar måste man nog räkna med att ha i reserv, inte många företag som går med vinst från dag ett.

Jag har inte lånat några pengar och hade jag varit tvungen att göra det så hade jag nog tvekat mer.

Lycka till!

Det som gör att jag tvekar är väll just att jag inte har något direkt kapital att satsa, pluss att jag inte har eget stall utan hyr in mig.

Men det lutar väll åt att det blir ett försök iaf, om man provar med en häst åt gången så kan det ju inte bli så värst fel...

Men så som det kommer att se ut så har jag ett par boxar i stallet där jag står med min häst, så jag kan ta emot 1-2 hästar samtidigt. Hyran i detta stallet är mycket förmånlig, det finns ridbana och bra vägar ute där man vågar ge sig ut med unghäst. Det är dessutom ridavstånd till min tränares anläggning.

Tack ska du ha!!
jo det är ju just pengarna som gör att man funderar... och givetvis om det finns kundunderlag!

Jag ska bara ta emot hästar för inridning tänkte jag, till en början så man ser att det flyter på lite, så jag hoppas att kostnaden inte ska bli så stor.

En annan fundering är ju typ, hur mycke kan man ta för att ha en häst? ex i månaden? ja menar, jag har ju inga papper att visa upp, förutom ref. från arbetsgivare.

Bra och användbara svar har man fått här. Det där med gratis rådgivning från LRF var inte dumt alls. Jag ska nog kontakta dom. Jag skulle inte låna några pengar för att starta upp ett företag. Ett litet startkapital har jag. Försäkring är som sagt mycket viktigt.

Tack ska du ha!!
jo det är ju just pengarna som gör att man funderar... och givetvis om det finns kundunderlag!

Jag ska bara ta emot hästar för inridning tänkte jag, till en början så man ser att det flyter på lite, så jag hoppas att kostnaden inte ska bli så stor.

En annan fundering är ju typ, hur mycke kan man ta för att ha en häst? ex i månaden? ja menar, jag har ju inga papper att visa upp, förutom ref. från arbetsgivare.

Du kan väl fråga runt lite hur mycket en inridning brukar kosta hos andra personer. Har du bra referenser från andra så är ju det ett plus! Här i Småland har jag hört priser från 4000kr/månad + 1500kr/månad för stallplats och allt foder, alltså 5500kr/månad. Detta var UTAN kvitto!
Personer som har hästnäring har haft priser på 7000kr/månad + moms. Det här med inridning kan ju tolkas lite olika. Man får väl disskutera med kunden, hur mycket hästen ska utbildas.
1500kr i månaden för foder, skötsel och uppstallning är ju inte för mycket begärt. Under 4000kr för själva ridningen ska man nog inte lägga sig. Det är ju trots allt många timmar du lägger på hästen varje vecka. Sen beror det väl på som du säger hur kundunderlaget är.

Skatteverket har också kurser för nyföretgare. En bra o bilig bokföringsbok kan man köpa hos de flesta bokhandlare. Gör en plan över kostnaderna du kommer att ha o se över hur mycket du behöver för att gå med plus. Kolla lite kundunderlag o gör ev intresseanmälningar. Se om du har nån kompis som kan göra en fin hemsida billigt eller kolla om man kan använda gratisprogram på nätet. Vi har gjort många av dessa saker o driver idag ett litet företag vid sidan om var sitt heltidsjobb o att ta hand om vår underbara dotter. Det går bara man vill men det är kämpigt.
LYCKA TILL!
Christina ( Haga Gård )

Tack!

Försäkring ska jag kolla upp!! har jag faktiskt inte tänkt på, men gud va tokigt det kan bli annars!!

Den uppsattsen var ju jätte bra, tackar o bockar! mycke tänkvärt!

mm, ska kolla runt lite i dagarna här och se hur priserna ligger.
jag har tidigare hjälpt andra i mitt stall med deras hästar, sådär enstaka gånger, och har då tagit 200 kr/ tillfälle, oavsett om det var uppsuttet eller från marken.

Har satt upp för dagen att jag ska börja skissa på en affärsplan och en prislista, måste ju vara på det klara med vad som ingår för villka pengar. Slänger ut det här sen ;)

smart, in och surfa på skv.se då ;) en syssla till att bita i!

tack för svar och kul att det fungerar för er!

Ska bli kul att se din plan lite närmare. Jag har legat på ca 200kr/tillfälle när jag hjälpt personer med sina hästar. När det gäller inridningar så har jag varit alldeles för mesig med mina priser. Eftersom jag aldrig haft mer än en häst per gång så lägger jag ner väldigt mycket timmar på hästen. Antagligen betydligt mer än de som har många hästar. För mig är det A och O att hästen är helt säker både från marken som på ryggen. Vem som helst ska kunna rida hästen när jag är färdig- inte bara jag eller någon duktig ryttare.

exakt vad jag varit rädd för! håller helt med dig om att hästen ska kännas "klar".

håller på o knåpar ihopp lite "paket" så att jag och "kunden" vet vad det handlar om för priser, så att det inte drar iväg med tid och aktivitet som man inte kan med att ta betalt för sen....

ska slänga in den i kväll!!

Ja, man får väl försöka vara rak och tydlig från början med hur många timmar man kommer lägga ner på just "deras" häst. Svårt det där. Förutsättningarna är ju väldigt olika för olika individer. Man får helt enkelt försöka göra en snabb bedömning utifrån vad ägarna har för information.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad