Att arbeta för stallhyran

Sv: Att arbeta för stallhyran

I det här fallet: För att stallhyran är sjukt låg.
Och för att de uppenbarligen har kommit överens om det.

Och för att om man tar för givet att man ska ha "normal" timlön, så ska man givetvis också betala stallägaren för normal timlön (PLUS slitage på anläggning) i stallhya.
Det räcker knappast några 750:- i månaden till.

Det verkar ju som om TS börjar ifrågasätta dealen och känner sig utnyttjad. Och du svarar, det är okej att bli utnyttjad. Det är väl inte TS som ska vara den som betalar för att hyran är för låg? (jag antar det är fler inackorderingar) Stallägaren har full frihet att sätta vilken hyra denne vill elelr lägga ner uthyrningsverksamheten om det inte går ihop.

Utnyttjad blir man om man får jobba hur mkt som helst men inte får någonting tillbaka.
Ts får någonting tillbaka = gratis stallhyra.
Det är ju inte som att hon skule jobba gratis 8 timmar om dagen för att få klappa en häst liksom.

Givetvis är det inte bara ts som ska betala lagom summa men OM hon ska klaga på den dealen hon har, så kan hon inte komma och tycka att 750 kr är okej att betala. Rätt ska vara rätt.

Utnyttjad blir man om man får jobba hur mkt som helst men inte får någonting tillbaka.
Ts får någonting tillbaka = gratis stallhyra.
Det är ju inte som att hon skule jobba gratis 8 timmar om dagen för att få klappa en häst liksom.

Givetvis är det inte bara ts som ska betala lagom summa men OM hon ska klaga på den dealen hon har, så kan hon inte komma och tycka att 750 kr är okej att betala. Rätt ska vara rätt.

Jaha, så får du gratis stallhyra och jobbar 40h i veckan för det så är det okej, du får ju något tillbaks eller hur?

Nog måste man väl sätta arbetet i relation till vad man får ut eller hur?

Jaha, så får du gratis stallhyra och jobbar 40h i veckan för det så är det okej, du får ju något tillbaks eller hur?
Formulerade mig väl lite dåligt.
Utnyttja är det om man får jobba massor. Det får inte ts.
Det är ju en jävla skillnad på att jobba heltid och att hjälpa till ett par timmar i veckan.¨

Hur många har inte stalltjänst OCH betalar. Är inte det heller okej?

Nog måste man väl sätta arbetet i relation till vad man får ut eller hur?
Precis. Och ett par "pass" i veckan mot gratis stallhyra är en alldeles perfekt deal.

Hur lite tycker du hon ska göra egentligen?

Men nu är det inte ett par pass i veckan utan 4-6 timmar och hästen står i lösdrift så på den tiden hinner du en stor del av den totala skötslen om det inte är allt för många hästar.

Jag får rabatt (600 kr/mån ) för i snitt 7 insläpp i månaden. Det handlar om 18 hästar varav ungefär hälften redan blivit intagna av sina ägare. Jag tycker att det är en rättvis deal för min del. Stallhyran utan rabatt är 2000 kr/mån.

4-6 timmar blir ett par pass.
Det är ca 10 hästar som står inne ibland, enligt ursprungsinlägget ;)

Huruvida det är mkt jobb eller inte beror ju på många saker. Arbetstempo, arbetsupplägg osv.

Ja du, du får krypa fram då, jag fodrar 20 på en halvtimme inklusive utsläpp och kolla vattnet.

Senast ändrad:

Jag har fått en riktigt billig stallhyra i mitt stall.

de andra betalar i snitt 2000 kr för stallplats, in och utsläpp och alla fodringar inklusive strö och foder.

jag betalar betydligt mindre i gengäld mot att jag tar utsläpp varannan helg, tar insläpp ett par kvällar i veckan, vissa luncher på helger, motionerar en av hans hästar 4-6 dagar i veckan.

Jag köper även lite eget strö: ett par spånbalar/månad.

Av egen erfarenhet så vet jag att detta med att det ingår jobb i en stallhyra, det kan dra iväg och bli åtskilliga timmar! :crazy:
Det som från början var en arbetsinsats på runt 1-2 timmar/vecka, blev till slut en arbetsinsats som var runt 3-5 timmar varje helg plus någon timme till en till två vardagskvällar också! Lite mycket när man jobbar heltid och har häst som hobby kände jag!

Så mitt råd är att om du ska jobba av stallhyran, se då till att det är nedskrivet hur mycket och vad som ska göras! Och nöj dig inte med typ "utsläpp varje lördag", för i mitt fall så gick ett utsläpp/insläpp från att vara runt 15 hästar till att vara det dubbla!

Just hyresverksamhet av stallplatser är en ganska dålig förtjänst för många stallägare. Ingen direkt vidare lön för allt slit det innebär att ha stall i drift.

Jag skulle i ditt fall försöka avgöra arbetsinsatserna i sin helhet för vad det krävs att hålla lösdriften och stallet igång. Och då menar jag ALLT som ligger på hyresvärdens ansvar. Därav avgöra hur stor del du står för av det totala. Rimligheten tycker jag man hittar i den totala summan som hyresvärden faktiskt tjänar i månaden på sina hyresgäster. Vad den summan blir beror ju på vad som ingår i kallhyran ... ström, material för underhåll, (standard i och runt stallet) osv. Alltså hur mkt tid krävs det totalt sett av stallsysslor för att hålla stallet i drift? Hur mkt av det gör du?

Om vi säger att det tar ca 3 timmar om dagen för stallets drift så blir det 21 timmar i veckan. 84 timmar i månaden. Inkomst på total kallhyra, inkl avdrag för omkostnader som kallhyran inkluderar, drar till med en summa 5000 kr / 84 =ca 60 kr/timmen.

ca 300 kr för 5 timmar ..

Beräkningar av tid är såklart alltid uppskattningsvis. Vissa månader måste man kanske lägga ner mer tid än andra .. Men tänker man lite och reflekterar i backspegeln något år tillbaka så får man en hum om hur mkt tid som faktiskt går åt för att hålla igång ett stall och kan göra en liten överslagsräkning.

Bara för att dina "pass" ser ut på ett visst sätt och tar en viss tid, innebär det inte att alla andra har det på samma sätt och att det tar lika lång tid. :grin:

Som ex: I mitt gamla stall tar utsläppet 20-30 minuter på 25 hästar beroende på hur de är fördelade i hagarna...

Varför ska man räkna på vad stallägaren kan tänkas ha för utgifter? Det är väl upp till denne att se om sitt hus och se till att man får de inkomster man önskar eller lägga ner, liksom det är upp till TS och avgöra om h*n anser att det är ett okej utbyte.

Bara för att dina "pass" ser ut på ett visst sätt och tar en viss tid, innebär det inte att alla andra har det på samma sätt och att det tar lika lång tid. :grin:

Som ex: I mitt gamla stall tar utsläppet 20-30 minuter på 25 hästar beroende på hur de är fördelade i hagarna...

Jo men du har 10 hästar som går i lösdrift. Inte 25 att släppa ut en och en i olika hagar.

Jag jobbar för min att minska 800kr i månaden betalar alltså 1000kr i månaden. Det ja gör är att: hjälpa till att ta ut lunch fodra ta in kvällsfodra mocka nån box lite då och då. Gör kanske detta 3-5 ggr i veckan. Sen hon ja hyr hos mockar och fixar min box oftast om ja slutar sent. Nu tar hon hand om min häst i 2 veckor för ja ska hälsa på mina föräldrar. Så ja tkr det är värt det:)

Tack för alla åsikter och tankar! :)
Det var egentligen inte menat som klag, för jag har ju som sagt gått med på överenskommelsen och om det inte passar är det ju bara för mig att börja betala, självklart! Var bara nyfiken på om andra hade samma sorts uppgörelse och hur mycket jobb som man kan tycka att man ska göra för dessa pengar. Ska nog skriva upp under en månad varenda sak jag gör som inte har med min egna häst att göra och se hur mycket tid jag lägger för att arbeta in stallhyran, kanske känns det mer än vad det är eller tvärtom! =)

Av egen erfarenhet så vet jag att detta med att det ingår jobb i en stallhyra, det kan dra iväg och bli åtskilliga timmar! :crazy:
Det som från början var en arbetsinsats på runt 1-2 timmar/vecka, blev till slut en arbetsinsats som var runt 3-5 timmar varje helg plus någon timme till en till två vardagskvällar också! Lite mycket när man jobbar heltid och har häst som hobby kände jag!

Så mitt råd är att om du ska jobba av stallhyran, se då till att det är nedskrivet hur mycket och vad som ska göras! Och nöj dig inte med typ "utsläpp varje lördag", för i mitt fall så gick ett utsläpp/insläpp från att vara runt 15 hästar till att vara det dubbla!

TACK, det blir ju gärna så :crazy: Överenskommelsen från början var att hjälpa till att mocka boxar ett par gånger i veckan bara men i vissa perioder står hästarna inte inne alls (som under betessäsongen på sommaren). Sen är det svårt att se vad jag bör göra i utbyte mot att hon fodrar min häst 2-3 gånger per dag (jag fodrar bara kväll), mot att jag fodrar de andra 10 hästarna kanske tot 2-7 tillfällen i veckan (oftast lunch och kvällsfodring på helgen och oftast kväll under veckan). Nä en skriftlig överenskommelse över vad som förväntas av mig borde jag be om.

Jag menar inte att man ska räkna på vad stallägaren tjänar eller har för utgifter.

Jag menar att det är ungefär så jag skulle bedöma rimligheten i mina insatser mot en viss summa.

Och för att göra en rättvis bedömning så får man även dra av de omkostnader som kallhyran inkluderar. Dessa pengar tjänar inte hyresvärden.

Jag tycker inte att det är rimligt att någon tjänar pengar på mina arbetsinsatser. Tjänar jag 750 kr i månaden så ska det stå i relation med vilken tid jag lägger ner. Någon normallön kan det aldrig bli. Det har inte hyresvärden heller för sina arbetsinsatser. För att ta reda på vad som är en "normallön" för hyresvärden så måste man ju räkna på det ...

Har stått i stall där vissa personers (hyresgäster) slit gjort det möjligt att stallet kunnat överleva samt hålla en viss standard. Samtidigt som andra hyresgäster samt hyresvärden (som fick in 5600 kr i månaden) gled med på en bananmacka. Kändes inte som en rättvis fördelning. I det här fallet blev det utnyttjning av somliga, och den som tjänade på det var stallvärden.

Om jag varit du hade jag tänkt som så att 750;- räcker i de flesta stall inte ens till kallhyran. D.v.s. i ett "normalstall" så hade du fått betala 750;- + hjälpa till med häst- och stallskötseln. Då ingår dessutom inget foder.
Nu slipper du ju de 750;- mot att hjälpa till "normalt" mycket s.a.s. och det tycker jag är en ganska bra deal.

Ha en vettig dialog med stallägaren bara och var noga med att ni är överens om vad som krävs av er båda. Kan man hålla en öppen dialog där båda får komma till tals blir det sällan diskussioner. Vissa veckor kanske det blir mer jobb men å andra sidan blir det nog mindre en annan vecka, eller hur? ;)
Har ni ett gott samarbete ställer säkert stallägaren upp och sköter din häst om du reser bort någon gång o.s.v.

Så länge du känner att du orkar och hinner med så tycker jag att dealen är ok, du ska ju inte jobba ihjäl dig. Jag tror du kan tjäna på det om du har rätt inställning och relation till stallägaren.

Mvh JV

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 946
Senast: lizzie
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 732
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 450
Senast: Ceta
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 796
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur