Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan ju bygga en "hölår" att lägga höet i så kanske det inte frestar att röra runt höet åt alla håll. Du måste ku förstås tänka på att hästen inte ska kunna skada sig på något vasst hörn eller så. Det är om boxen är tillräckligt stor förstås. Hästar ska äta grovfoder från marken i mesta möjliga mån då deras saliv som produceras ska rinna framåt och blöta fodret. övrigt slem som produceras i luftvägar och så vidare rinner också ut på samma sätt istället för att hamna i lungor eller så. Att hästar då och då får hö högt tror jag inte gör så mycket men det ska vara vid enstaka tillfällen då.Det sägs ju att hästar ska äta från marken. Självklart, det är ju deras naturliga sätt att äta.
Men är det på något vis skadligt att utfodra höet i höbinge i huvudhöjd??
Min polla river runt allt i hela boxen och hönät är lite riskabelt med tanke på att dom kan fastna.
Enstaka tillfällen.... Om hon bara får höet i "binge" på natten och på dagen så lägger jag det ute i en låda (som hon lyckas ruska runt överallt i alla fall).
Kan det räknas som enstaka tillfälle?
Gör du dom själv?
Nej, jag har köpt dem.
Skickar ett PM till dej.
Immer
Fast det hinner inte ligga så länge för hästen äter upp det. Äter hon inte upp det så tar jag bort överflödet.Har läst att risken för botulism ökar ifall de äter hö/hösilage/ensilage från marken ifall det ligger länge och det har hunnit komma in bakterier, bakterierna finns tydligen i jorden...