Att använda "höbinge"???

tinafinis

Trådstartare
Det sägs ju att hästar ska äta från marken. Självklart, det är ju deras naturliga sätt att äta.

Men är det på något vis skadligt att utfodra höet i höbinge i huvudhöjd??
Min polla river runt allt i hela boxen och hönät är lite riskabelt med tanke på att dom kan fastna.

Sv: Att använda "höbinge"???

Skadligt och skadligt men det är inte bra. Bland annat påverkas hästen tänder. De är placerade för att hästen i huvudsak ska tugga med huvudet i markhöjd (beta) och när man höjer äthöjden ändrar man också hur tänderna träffar varandra. Du kan själv känna efter att dina käkar rör sig när ändrar ditt huvud i olika ställningar.
Sedan är hästen anatomiskt byggs så att luftstrupen har friast passage när hästen sänker huvudet. Titta på en häst när den hostar då säkner den huvudet. Så det påverkar även andningen något om hästen håller huvudet uppe länge. Lär vara sam sak med foderstrupen att den har bäst passage när hästen har huvudet lågt.

Det sägs ju att hästar ska äta från marken. Självklart, det är ju deras naturliga sätt att äta.

Men är det på något vis skadligt att utfodra höet i höbinge i huvudhöjd??
Min polla river runt allt i hela boxen och hönät är lite riskabelt med tanke på att dom kan fastna.
Du kan ju bygga en "hölår" att lägga höet i så kanske det inte frestar att röra runt höet åt alla håll. Du måste ku förstås tänka på att hästen inte ska kunna skada sig på något vasst hörn eller så. Det är om boxen är tillräckligt stor förstås. Hästar ska äta grovfoder från marken i mesta möjliga mån då deras saliv som produceras ska rinna framåt och blöta fodret. övrigt slem som produceras i luftvägar och så vidare rinner också ut på samma sätt istället för att hamna i lungor eller så. Att hästar då och då får hö högt tror jag inte gör så mycket men det ska vara vid enstaka tillfällen då.

Nu gör jag reklam för HayBar igen (får väl snart kräva provision :p)

14678642.jpg

Hmm, de där var en smart konstruktion som inte tar så mycket plats hellerl!!!
Gör du dom själv?

Enstaka tillfällen.... Om hon bara får höet i "binge" på natten och på dagen så lägger jag det ute i en låda (som hon lyckas ruska runt överallt i alla fall).
Kan det räknas som enstaka tillfälle?

Enstaka tillfällen.... Om hon bara får höet i "binge" på natten och på dagen så lägger jag det ute i en låda (som hon lyckas ruska runt överallt i alla fall).
Kan det räknas som enstaka tillfälle?

Nej det kan det inte göra. Det är ju halva tiden ungefär. Enstaka tillfällen skulle t ex vara i en transport under en resa.

Jag ger inte mina i höbinge för att risken att dom drar ner en massa dammpartiklar och annan skit i lungorna är för stor.

Sen är min valack hosthäst om man inte sköter honom rätt så det finns inget annan alternativ för mej än att lägga på marken/
boxgolvet.

//Domino_s

varför inte bygga en stor "ho" av trä i ena hörnet av boxen som är typ en halv meter djup och lägga höt i den?? sånna är det i gamla hingststallet på wången - en grovfoderkrubba. :idea: skitsmart!

Kom på det att min häst kan inte ha något så i en hörna för då lär hon bajsa i det...
Hon e lite knas..

Har läst att risken för botulism ökar ifall de äter hö/hösilage/ensilage från marken ifall det ligger länge och det har hunnit komma in bakterier, bakterierna finns tydligen i jorden...

Har läst att risken för botulism ökar ifall de äter hö/hösilage/ensilage från marken ifall det ligger länge och det har hunnit komma in bakterier, bakterierna finns tydligen i jorden...
Fast det hinner inte ligga så länge för hästen äter upp det. Äter hon inte upp det så tar jag bort överflödet.
Min polla är även vaccinerad mot bot....

Funder verklien på att köpa en höbinge... men tänderna slits ju fel då pga hur käken arbetar.... Fast o andra sidan står väl inte hästen upp med huvudet i bingen hela tiden???
Någn som har en binge som vet hur hästen beteer sig?

Jag har en vanlig murarbalja (vattenbalja om sommaren) som jag hängt upp på väggen. Hästen verkar inte ha speciellt ont av det, men jag har i och för sig inte kollat hans tänder på sistonde.
Han står inte med huvudet i baljan hela tiden, trots att han älskar mat. Han tar en tugga, tittar sig lite omkring, kanske kastar runt halmen för att komma åt ensilaget, lägger lite i krubban.. Ja, kort sagt, han äter så länge det finns mat men står inte stilla med huvudet i samma höjd hela tiden.

Är inte bra på hästtänder, men så fruktansvärt fort slits de väl inte att det skulle vara farligt att ge mat lite över markhöjd? I så fall borde min vara totalsne i hela munnen, han käkar ju grenar som en giraff hela vinterhalvåret :crazy:

vad menar du med binge?? i min hästs hage har dom en hö häck så höet ligger kankse 30-40 cm upp från marken...

Hihi, binge... ja, en höbinge! som man hänger uppe på väggen. Eller hö häck kan man väl med kalla det ;-)

Hur ser den ut i botten?

Mitt största problem är att den ena hästen blaskar ngt vansinnigt med vattenkoppen-flottör

Har idag köpt en stor vattenbalja( den där svarta ni vet)
O ska testa om det funkar.
När den äter ur sitt hönät går det bra utan att det är uppblött:confused::mad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 207
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka