Att använda en sjumånaders hane i "avel"

Cezzan

Trådstartare
Jag måste bara vråla ut min frustration över ägaren till amrisen jag är dagmatte åt.
Hon har nu betäckt sin syster amris med sin hane, och han är knappt sju månader gammal.

Ni kanske kommer ihåg min tidigare tråd om ägaren till honom.
Jag vet som inte riktigt vad jag ska ta mig till, jag blir så ledsen och frustrerad när jag tänker på hur hon hanterar sin hund :(
 
Sv: Att använda en sjumånaders hane i "avel"

Om det är bra avelsmässigt sett kan jag inte yttra mig om men hundarna hade nog bara kul.
Dvs det är absolut inte på något sätt skadligt för en ung hane att para sig.
En 7-månaders tik vore däremot inte bra alls.
 
Sv: Att använda en sjumånaders hane i "avel"

Tok, finns det gott om tyvärr.

Chansen/risken att det blir valpar är ju något lägre eftersom han är så ung ännu. Just det faktum att han är så pass ung är ju dessutom = Inte ögonlyst eller annat :mad:

Tycker nog att man bör vänta med att använda en hane tills den är 12-18 månader och har genomgått de för rasen rekomenderade undersökningar som finns, samt att hunden då också förhoppningsvis även hunnit meriteras en aning.
 
Sv: Att använda en sjumånaders hane i "avel"

huu jag kan inte så mkt om avel men själv ser jag den ung hunden som en litet barn.
Känns fel att låta ett barn skaffa barn:p
Så jag tycker inte de lät ok, skulle iaf aldrig para min 8 månaders hane nu, tänkte på det igår faktiskt..jag tänker låta honom få göra vuxen grejorna när han är vuxen och ung hund grejorna då han är ung hund;) ;)
 
Sv: Att använda en sjumånaders hane i "avel"

Ja med tanke på vad det är för ras borde ju ögonlysning vara tämligen viktigt :smirk:
Men jag skulle sätta en rejäl slant på att matten inte ens vet vad det är...

Och den mentala biten... han är ju långt ifrån vuxen vid knappa sju månader. Han kanske blir "dålig" psykiskt sett som vuxen och inte alls lämplig att använda i avel.

Frågade matten om de var säkra på att det var rätt dag för parning de gjorde det.
Hon såg ut såhär ---> :confused:
Och sa sedan att de "har hållt på hela helgen"....
 
Sv: Att använda en sjumånaders hane i "avel"

Är inte båda föräldrarna ögonlysta kan inte valparna registreras i SKK.
 
Sv: Att använda en sjumånaders hane i "avel"

Betyder ju inte att det tar sej men vansinnigt totlt vansinnigt:confused: :crazy:
 
Sv: Att använda en sjumånaders hane i "avel"

:eek: de var alltså inte ens säkra på om tiken var i löp? Herregud, vilket j*vla patrask det finns... :mad:
 
Sv: Att använda en sjumånaders hane i "avel"

huu jag kan inte så mkt om avel men själv ser jag den ung hunden som en litet barn.
Känns fel att låta ett barn skaffa barn:p
Så jag tycker inte de lät ok, skulle iaf aldrig para min 8 månaders hane nu, tänkte på det igår faktiskt..jag tänker låta honom få göra vuxen grejorna när han är vuxen och ung hund grejorna då han är ung hund;) ;)

Nu tror jag nog kanske att du förmänskligar hunden alltför mycket.

Är en hane könsmogen så är han. Han har ingen aning om huruvida har är far till valpar eller inte och att para är absolut inte skadligt på något sätt.
I naturen är en hund vuxen i o m att han är könsmogen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 791
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 881
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp