Att anlägga/sköta bräsbana!

Fenestra

Trådstartare
Som sagt hur ska vi få en god gräsbana? Marken arrenderar vi så därav är det bara intressant med gräs..
Har hägnat en plätt som är ca 40x20, behöver ju ngnstans att vara med unghästarna mm..
Nu är den ngt (mkt lite) trampskadad men problemet är att vi har ingen traktor och jag undrar oooom det går att få ordning på det med handdrivna vanliga maskiner eller är traktor måste??
Jag måste nämligen öppna hagarna mm för att traktor ska kunna komma in samt givetvis hitta bonde med tid vilket inte är det lättaste.

Problemet är att dels har gräset skapat rejäla tuvor på sina ställen samt det är traktor"ränder" då de har putsat när det varit för blött i marken.

Har ni ngr tips på hur jag ska kunna göra plätten ridbar?? Eller ska jag helt sonika låta hästarna gå där nu när det blir torrare och få trampa till marken vilket de ju gör när det blir torrt.. sen efter det bearbeta den med insådd och vält etc..

Jätte tacksam för tips och råd för jag är verkligen totalt super sämst på sånt här.. Har haft inackorderat hela mitt liv iom det aldrig behövt tänka på allt jobb som ligger bakom..

Senast ändrad:
Sv: Att anlägga/sköta bräsbana!

Hej,

Vi har en gräsbana och jag vet inte hur du skall få den plattare men det som jag tänkte på är att du kanske skall göra den större så att du får mer yta att rida på. Då sitter man inte och rider i samma spår så att säga utan har mer att spela på. Då blir det ju inte så upptrampat.

Vår gräsbana är jättestor och vi använder den endast när det är torrt ute! Strikt!

Vid vissa tillfällen har det gödlats på gräsbanan med stallgödslet och då har det blivit väldigt mycket svikt i!

detta intresserar mig också! är det ngn som vet vilken grässort som passar bäst (inte blir söndertrampad lika snabbt som andra)?

Vi har en platt stor gräsbana som varit lite för mjuk och hal om det varit fuktigt ute.
I helgen toppdressade vi denna bana med stendamm,ett lager på 5cm kanske.Det blev jättebra!
Mycket stabilare än gräs men ändå inte lika hårt och dammigt som rent stendamm.

Vår gräsbana är en gammal vall som vi har "byggt om" till gräsbana.
Det togs hö där förr...

OK det låter bra (det är det jag funderar på om man kunde göra hos oss). Tror inte att vi får lägga stendamm på, men kanske funkar med gammal vall när det är torrt iaf? Smart att ha en större bana så att man inte rider runt i samma gamla spår hela tiden, som du skrev.

JA man får vara noga med att rida när det är torrt annars blir det knöligt, man får inte heller rida upp ngra "stigar" så att det inte blir spårigt.

Hästarna ÄLSKAR gräsbanan och går superbra där!

har också en gräsbana, undrar om man lägger på stendamm, växer inte gräset upp genom lagret med stendamm? undrar bara lite hur de fungerar för de lät som en bra idé.

Jag antar att man bara skall ha litegrann så att det håller ihop lite om det är regnigt ute tex. Det skall ju fortfarande vara en gräsbana antar jag.

Jo det ska de, men gräset växer ju, Klippa det menar jag.

Ja,det är ju bara för att det ska bli stabilare grund,det är meningen att gräset ska växa igenom.Min man klipper det med en vanlig åkgräsklippare en gång i veckan ungefär.

Ja,det är ju bara för att det ska bli stabilare grund,det är meningen att gräset ska växa igenom.Min man klipper det med en vanlig åkgräsklippare en gång i veckan ungefär.

KL
en väldigt intressant ide, har du någon bild på banan?

Har bra bilder nu ,men kan inte få in dem.:devil:Jag kan maila dej om du pmar mej din adress.

Liknande trådar

Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 597
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·
Ridning går det? Man läser och hör ofta om att skrittarbetet är underskattat och att det går att bygga upp hästarna bra i skritt. Dessutom...
2
Svar
28
· Visningar
12 674
Senast: Hedwig
·
Anläggning Jag är inne på att arrendera mark för framtida bete. Det är platt åkermark som idag odlas. Förra året sattes potatis, idag är det något...
Svar
12
· Visningar
4 797
Senast: Elisabethh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama