Atros - glykosamin?

V

Visa

Har en boxerkille på 8 år som har fått artros. Har varit hos vet. och har gett attrox, men då det inte funkade vidare bra, ska jag börja ge metacam nu också. Har letat lite i tidigare trådar om artros och ser att många har skrivit om nått glycosalim(stavas?).
Vad är det? Vad hjälper det mot? för metacamen är ju bara smärtstillande typ, vad jag har förstått.
Ska man ge metacam jämt, eller behövs det bara ges ett tag sen kan man sluta? För av vad jag har förstått har de flesta skrivit att deras hundar "går" på mtacam, men min vet sa att jag skulle ge i några månader, sen sluta ge å se om det har gått över.. :confused:

Så hur funkar det egentligen? Vad är bra att ge, och vad hjälper till vad?
 
Sv: Atros - glykosamin?

Glucosamin är en glucosaminoglycan (GAG) som är en beståndsdel i ledbroskets grundsubstans. GAG bryts ner av ett enzym för att sedan ersättas med nya för att ledbrosken ska bibhålla sin struktur och funktion. Vid artros finns det för mycket av dessa nedbrytande enzymer samt att äldre hundar har en sämre förmåga att bilda nya GAGs, vilket leder till att glucosaminerna i ledbrosket bryts ner snabbare än det hinner bildas nya. Omega-3-fettsyran EPA (som bland annat finns i fiskolja) hämmar, om jag minns rätt, detta enzym och bromsar därmed brosknedbrytningen. Så glucosamin och omega-3 har som funktion att stärka ledbrosken. Det finns särskilda foder för hundar med ledproblem som innehåller dessa ämnen, sen att de kostar skjortan är en annan femma :angel:

Som du skriver så är Metacam smärtstillande. Det är ett sk. NSAID-preparat och fungerar som alvedon, ipren och andra smärtstillande läkemedel hos människor. NSAID´s ger biverkningar om man använder de en längre tid och därför ska långtidsanvändning undvikas. Men om jag inte missminner mig ger Metacam relativt lite biverkningar jämfört med andra NSAID´s. Så jag skulle inte ge metacam regelbundet om inte hunden har väldigt ont, utan hellre vid behov. Men det är nog bäst att du pratar med vet. som har sett hunden.
 
Sv: Atros - glykosamin?

Ge seraquin eller liknande fodertillskott. Det innehåller glycosamin och det ger jag till min westie hane som ocksåp har artros. Tycker symptomen har lättat /ej blivit värre efter det.
 
Sv: Atros - glykosamin?

Tack för en väldigt utförlig och bra förklaring! Kan man ge glukosamin för människor till hundar, funkar det likadant?

Ska köpa sånt där fodere som du pratar om också, och hoppas att det ger effekt.

Hon sa att jag skulle ge metacam under ca 2 månader (har recept för 4 uttag som räcker ca 2 veckor vardera) sen ska jag sluta ge och kolla om det är bättre.

Men glukosamin är nått man kan ge alltid va? inte nått man bara behöver ge en viss period?
 
Sv: Atros - glykosamin?

Ok ska kolla upp det. Hur är det med din hund då? Har han blivit bättre/hur är det att ha en hund med artros? Begränsar det jättemkt vad man kan göra tillsammans?
 
Sv: Atros - glykosamin?

Ok ska kolla upp det. Hur är det med din hund då? Har han blivit bättre/hur är det att ha en hund med artros? Begränsar det jättemkt vad man kan göra tillsammans?

Alltså, det blir ju aldrig bättre om man inte opererar bort pålagringarna, dom brukar dock inte göra det på äldre hundar.
Det glucosaminet gör (fodertillskottet) är helt enkelt att de till att det iaf inte försämras och "bromsar" alltså upp. Det tycker jag verkligen seraquinet gör. Det kan man f.ö köpa receptfritt på apoteket. Min vovve är inte precis stel i bak när man är ute och gör aktiviteter (hans artros sitter i bakkärran) utan det märks snarare när han legat ner ett tag och sen ska gå någonstans..då är det som att det behöver "Oljas i gångjärnen"..Han går lite stelbent tills allt kommer igång..Ha täcke på vintern, det underlättar jättemycket att ha det varmt om det drabbade området. Massera området en gång om dagen om det går för att iom att leder o dyl blir stela blir även musklerna det och då är det bra om blodgenomströmningen får komma igång ordentligt! Jag ger absolut inte metacam varje dag. Man kan ju men jag ger det när jag märker av att han har lite ont eller är besvärad på ngt sätt av det...då är det även viktigt att inte luras om hunden blir piggare efter ett tag av metacamet. Låt hunden ta det lugnt resten av dagen..

Jag gör så gott som allt som vanligt nu trots artrosen men jag försöker bära honom uppför trappor och om vi är i skogen bär jag honom i jobbig terräng samt hjälper honom upp för soffor och höga avsatser. Det är nog ganska viktigt att göra men du ha rju lite större hund än mig:angel: ..
Sen så det absolut viktigaste. Hunden måste vara så smal som det går utan att den blir mager. Minsta övervikt är illa för artroshundar.

Hoppas det löser sig!:)
 
Sv: Atros - glykosamin?

Man kan iaf ge det till häst, så det borde gå att ge till hund också. Glucosamin kan du ge hela tiden. Enligt en veterinär på Hill´s har deras ledfoder haft väldigt bra effekt på hundar med ledproblem och tydligen kan man snabbt se förändringen. Så du kan ju prova det ett tag och se om det blir bättre.
 
Sv: Atros - glykosamin?

Vår nioåriga boxertik har artros i ryggen, vilket uppdagades efter att hon varit nedsövd pga bortoperation av epulider.

Hon blev riktigt dålig ett par dagar efter operationen och kunde knappt lägga sig ned eller ta sig upp när hon väl lagt sig. Röntgenbilderna av ryggen gav besked. Initialt fick hon metacam ett par dagar, därefter bestämde sig behandlande veterinär att ge cortison istället, och hon svarade mycket bättre på den behandlingen.

Sedan februari har hon sammanlagt fått två cortisonsprutor. Vi är noga med att hon får motion i lagom dos och masseras regelbundet. De största skillnaderna är att vi dragit ned på långpromenader och minskat på "busaktiviteter".
 
Sv: Atros - glykosamin?

Ok. Min hund visar det också bara när han är inne å tar det lgunt. När vi är ute är det helst full far överallt å det syns nästan aldrig att han har det minsta problemet med benet. Men då man kommer in så ser man att han är stel och går som lite snett. Vet. sa också att det syntes på muskulaturen att han försökte avlasta det benet han har ont i.

Märkte nu att det är glukosamin jag har gett. Trodde det hette attrox, för det var det jag frågade efter i butiken, men det hette tydligen glukosamin :P Så det har han fått nu i nån månad, utan vidare resultat..

vet. sa nått om att det höll på att bildas pålagringar nu (trodde hon) så det är därför han har så ont. Men jag tänkte, kommer det att minska sen eller? För jag kan ju so sagt inte ge han metacam för alltid..

En till fråga som kanske är svår att veta: Har dom bara ont när dom "använder" det onda området eller har dom ont hela tiden? Alltså har han ont bara när han springer o går å så, eller har han även ont när han liggerå vilar..?
 
Sv: Atros - glykosamin?

Såg att det var det jag hade gett, och dt har inte gett nått reultat än. Men jag har hört att det är ju mer långsiktit, så det kanske inte riktigt har börjat verka ännu..?
 
Sv: Atros - glykosamin?

Ok, det låter ju bra!
Men min vet. sa att om det här metacam inte funkade finns dt inget annat att göra, är det fel då alltså?
Jag menar inte operation eller så, men som du säger, cortisonspruta..? Vad är det? Funkade det bättre än metacam? Kanske ett alternativ för mig ifall metacam inte skulle funka?
 
Sv: Atros - glykosamin?

**raderar**
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Atros - glykosamin?

Märkte nu att det är glukosamin jag har gett. Trodde det hette attrox, för det var det jag frågade efter i butiken, men det hette tydligen glukosamin :P Så det har han fått nu i nån månad, utan vidare resultat..
Nej alltså, glukosaminet gör ju inte hunden varken frisk eller bättre.
Det hjälper bara till att bromsa och inte göra det värre med pålagringar.

vet. sa nått om att det höll på att bildas pålagringar nu (trodde hon) så det är därför han har så ont. Men jag tänkte, kommer det att minska sen eller? För jag kan ju so sagt inte ge han metacam för alltid..
Glukosamin behövs för att kroppen ska kunna bilda större molekyler som finns i bland annat ledvätska och brosk och det är det som det råder brist på i våra hundars kroppar. Därav pålagringarna. Ger man tillskott i form av glukosamin ska pålagringarna sluta helt att bildas eller åtminstone minskas. Vissa hundar behöver kanske mer än rekommenderad dos.

En till fråga som kanske är svår att veta: Har dom bara ont när dom "använder" det onda området eller har dom ont hela tiden? Alltså har han ont bara när han springer o går å så, eller har han även ont när han liggerå vilar..?
Allt beror ju på hur pass kraftig artrosen är och det är väldigt svårt att se smärta på en hund då dom tenderar att vara experter på att dölja den. Min hund verkar inte ha ont alltid..Jag kan tänka mig att det känns lite som träningsvärk i området dom gångerna det inte gör riktigt ont. Det är viktigt att massera minst en gång per dag..Då brukar det komma igång i det drabbade området. Jag brukar se om min hund har ont om han är stressad. Dvs att han vandrar runt och inte får ngn ordentlig ro i kroppen. Då masserar jag och ger en dos metacam ..men det är säkert olika från hund till hund..Min hund har också tappat muskulatur på det drabbade området:( ..

Sen om dom ha ront hela tiden beror på hunden oc hur pass kraftig artros hunden har. En granne till mig avlivad enyss sin gamla collie för att hon knappt kunde gå..Hon hade artros i både armbågar och höfter och "vaggade" liksom fram..Inte kul. Så är inte fallet för min hund utan han är tämligen normal utöver stelheten ibland..
Det absolut bästa man kan göra som nästan kan ta bor alla symptom är att simma med hunden så mycket det bara går och dessutom hålla området varmt så ofta som möjligt. Ha inte hunden i drag utan ex täcke. Jag tänkte börja simma med min hund..de tvar dock för dyrt för mig..Som tur är så är han liten och behändig..ska nog försöka med badkaret istället:angel: :D
 
Sv: Atros - glykosamin?

På förpackningen jag har står det 3 ggr per dag för människor. Så jag har gett hunden 2 tabletter per dag, en på kvällen å en på morron. Tänkte, blir nog för mkt om man ger mer, då det är rekomenderat för människor?

Vad jag ser på min hund så har han inte ont när han är ute eller blir glad och uppspelt. Det är som att han glömmer det då, och vill srpinga omkring i djupsnön, blir helt tokig när han får leta godis eller leak med boll osv. Det är när man tar det lugnt han är stel. Typ när han ska resa sig ur soffan å gå till vattnet, eller när man har varit ute och gått å så..

han har ju artros i höfterna (vet inte om det är båda eller bara en, han har iaf bara ont i en), så det är så svårt att sätta på nått öbver höfterna.. Har ett täcke som jag har på honom när jag är ute med han, men det räcker ju inte ens till svansen, så det täcker ju inte höfterna. Finns det några special täcken eller så man kan köpa kanske?

Ska definitivt börja massera, bra att du sa det för det sa vet. inget om!

Men nu har jag börjat ge metacam igår då, men det har typ inte blivit nån verkan än då man ser att han haltar litegrann, eller iaf går lite "snett". Men det kanske tar längre tid innan det syns verkan?

Om det nu funkar å det blir bättre å så, kommer man kunna ha han lös då? För han älskar ju att springa omkring i skogen och så, han är helt tokig i det! Brukar racea omrking som en greyhound ibland å är överlycklig, och vill som att han inte ska måsta gå i koppel resten av sitt liv.. Men ja.. Det beror väl säkert på från hund till hund också såklart. Men kan du ha din lös? Hur var han innan du hedde han på metacam å det? Hur pass dålig var han?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Atros - glykosamin?

Vi gav vår hund Rimadyl (recept från Vet) och BioGlucomin (Granngården). Sedan började vi ge AscorFlex (oxå Granngården) och då kunde vi minska lite på Rimadyl-doserna.
 
Sv: Atros - glykosamin?

ska kanske tillägga att vi fick veta det när hon var 8-9år och att hon skulle få gå på Rimadyl (värktabletter) och Glucosamin resten av livet för att inte må sämre. AscorFlex fick vi nys om via nätet. Tack vare dessa preparat så fick hon några år till hos oss. Självklart fick vi hålla koll på hennes vikt, hur och när hon busade och att promenaderna inte blev för många eller för långa. Vi skaffade täcke till henne för att hon inte skulle bli blöt och kall när det regnade/snöade eller var riktigt, riktigt kallt. Vi försökte även komma i håg att massera henne dagligen så att hon skulle hålla sig mjuk och avslappnad och så att hon inte spännde sig mer än hon behövde. Vi körde även simträning ett tag. Fick rådet att träna med Cavaletti för hund. Dvs träna att gå över låga hinder.

Många små saker som säkert hjälpte till.
 
Sv: Atros - glykosamin?

Hej! Tack för svaret :)
Så eran hund gick på rimadyl regelbundet resten av livet? Är rimadyl ungefär samma sak som metacam?

Min hund är literädd för att simma, vill hålla koll på vars marken är, men cavaletti skulle man ju kunna börja med..
 
Sv: Atros - glykosamin?

Ok, det låter ju bra!
Men min vet. sa att om det här metacam inte funkade finns dt inget annat att göra, är det fel då alltså?
Jag menar inte operation eller så, men som du säger, cortisonspruta..? Vad är det? Funkade det bättre än metacam? Kanske ett alternativ för mig ifall metacam inte skulle funka?

Nu är jag inte veterinär till yrket så jag kan inte svar på vad som ger bästa resultat för din hund. Vår veterinär resonerade som så att det är bra att få ned smärtan så att hunden kan komma igång med rehabiliteringsträning och upprätthålla god rörelseförmåga, dvs hålla igång musklerna. Bara för att hunden är smärtfri innebär det ju inte att grundproblemet är borta.

Simträning har vi också fått tips om, men tyvärr finns det inga sådana faciliteter i vårt närområde.

I övrigt kan jag nämna att det är populärt på vissa ställen här i Tyskland att göra inplantering av guldpreparat på akupunkturpunkter hos hundar med artros.
 
Sv: Atros - glykosamin?

Jo, hon gick på det i lite drygt 2 år. Kan inte säga om Rimadyl och Metacam är likvärdigt. Låter i alla fall inte helt otroligt. Du får väl kolla i FASS.

Våran hund gillade inte att simma. Gillade inte att blöta ner sig. Men sa vi åt henne att simma runt så gjorde hon det. Det gick också med koppel att hålla henne i från kanterna och därmed hålla henne i gång. Sen lite lock och pock så simmade hon runt ett tag.

Har även haft hund som varit rädd för att simma och tappa kontakten med botten, men det övervanns med en envis husse. ;) När han väl lärde sig så var det sen omöjligt att få honom ur vattnet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 285
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp