Åtgång av bete

Calvaro

Trådstartare
Ska stängsla in en bit av en vall och funderar på hur mkt det kan gå åt. Det är en 2:a års vall som är gödslad i höstas. Det ska gå två lättfödda hästar på bete i sommar. Tyvärr är det klöver i vallen men det är inte så mkt att göra något åt. Hur mycket ska jag ta till? 1ha?

Sv: Åtgång av bete

Det är inte helt enkelt att dimensionera! Under maj/juni med normalt kraftig tillväxt behövs inte speciellt stor areal. Om du senare får en torrperiod i juli/augusti så går det åt 2-3 gånger så stor areal. Bäst är att göra flera mindre hagar. Om du har åkervall och bara två lättfödda hästar så kommer de inte att klara av att beta en hel hektar. Brukar bli så att de står i ett hörn där de betar millimeterkort medan resten av hagen blir midjehög och full av ogräs. Hästar brukar tvinga fram en hel del vitklöver genom sitt sätt att beta.

Vad tror du går åt under maj/juni då? Kan ju utöka hagen efter 1:a skörden.

Beror på om du har lera, sand eller annat. Om det inte torkar ut för snabbt och du har bra vall så räcker troligen en tredjedels hektar om du senare kan utöka/byta bete. Problemet med åkervall är att det blir mycket foder på liten yta. Det är som Macdonalds, bara vara stilla och fylla magen. Magrare bete uppmuntrar "födosök" som är mer stimulerande. Man ska också vara observant på att det kan svänga snabbt vilket utgör risk för fång när hästar står på åkervall.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar