Återköps tvång...??

S

Sissan

Hörde denna historia om ett hästköp och jag undrar om hur detta kan gå till, har tyvärr inte alla fakta men ändå..

Säljaren köpte för några år sen en unghäst som hon red in och skolade men tyckte sen att hästen var lite för liten för henne så hon satte ut han på annons. Köparen kom och tittade och provred hästen och föll direkt för honom så hon köpte och hämtade honom bara nån vecka senare. Hästen kostade 115 000kr.
Sen 1-1,5 år senare ringer köparen upp säljaren och berättar att nu får säljaren köpa tillbaks hästen för det är nåt fel på den. Hon har ett veterinärutlåtande från sin veterinär om att det är fel på hästen. Säljaren svarar ju att inte kan hon väl köpa igen hästen då det inte var fel på den när hon sålde han och att det måste ju i såna fall uppkommit under den tid som köparen haft hästen. Säljarens veterinär fick då också undersöka hästen men hittar inga fel på den. Köparen drar nu igång en rättegång om detta som till slut dömmer att säljaren ska köpa tillbaks hästen, betala köparens alla veterinärkostnader, sin egna veterinärundersökning i fallet och rättegångskostnaderna, allt som allt till en summa som lär överstigit 250 000kr.
När då säljaren hämtar hästen blir hon alldeles förskräckt för hästen visar sig vara i ett uselt skick, mager och tussig...

Nu har jag ju som sagt inga fakta om vad som var felet med hästen utan bara fått detta berättat för mig men denna historia gör mig mörkrädd! Hur långt efter att man sålt en häst kan man bli dömd att köpa igen den??

Sv: Återköps tvång...??

Beror på om man sålt som privatperson (2 år) eller som näringsidkare (3 år).

Så om jag sålt en häst och köparen kommer på att det är fel på hästen inom två år så måste jag köpa tillbaks den??
Kan ju hända massor med den på två år!!:eek:

Allt beror på vad det är för fel. Man måste ha alla fakta från bägge håll och inte så knapphändiga uppgifter som här. För att kunna säga vad som är rätt och fel.
Det man ska tänka på är att i juridiskmening skiljer man inte på en häst och något annat föremål i samma prisklass. Köparen ska under tiden två resp tre år ha en form av "garanti." Men precis som med andra varor så är det helt och hållet upp till vad det är för fel som avgör om "garantin" gäller eller inte. Som bekant slänger man en mobil i vatten gäller inga garantier. Men om den aldrig fungerar som telefon gäller det. Om p g a handhavande fel sliter ut något gäller det inte. Men om man använder varan i normaltbruk och den slits onaturligt gäller det.

Sålde i fjol en äldre häst, med vissa svagheter. I samband med den försäljningen fick jag lära mej att du som säljare har skyldighet att inom 2 år köpa tillbaka hästen utan någon som hellst anledning. Trots min ärlighet och tydlighet i kontraktet så var det för alla parter lugnast att köpa tillbaka hästen. Men enl jurist så hade köparens undersökningsplikt i detta fall brustit, men att det krävs mkt ork och stridslystnad att gå till rätten. I vårt fall så handlade det inte om så mkt pengar så vi köpte tillbaka vår häst för framför allt hästens skull. Vi ville inte att den skulle bli någon slit och slänghäst pga av denna oseriösa köpare. Tydligen finns det människor som utnyttjar konsumentköplagen för häst,den ser ju faktiskt lite annorlunda ut än annat som man handlar.
Det är i mina ögon konstigt att man efter 2 år plötsligt upptäcker brister som säljaren ska stå för.
Om dessutom hästen är i dåligt skick så kan väl inte tidigare ägare stå till svars för de kostnaderna, alltså om hästen är mager och i allmänt dåligt skick. Så där kan väl jag tycka att rätten dömt lite underligt, om nu alla uppgifter stämmer dvs.

Förenklat och förkortat:

Om hästen inte motsvarar det som man kommit överens om i köpeavtalet eller inte motsvarat det som köparen med fog kunnat förvänta sig och om felet varit ursprunligt samt dolt vid köpetillfället så kan köparen vinna en talan om hävning av köpet, som jag tror är det du menar.

Enligt Köplagen har köparen två år på sig att reklamera felet om affären är mellan privatpersoner eller B2B. Är det en näringsidkare så har man tre år på sig, även övriga regler skiljer sig en del.

Fel som uppstått under tiden köparen ägt hästen eller fel som funnits vid köpetillfället som köparen på grund av att man brustit i sin undersökningsplikt kan inte göras gällande mot säljaren. Observera att omfattningen på undersökningskravet i rättslig mening beror på köpeskilling, köparens kunskapsnivå och även vilken typ av häst och fel det gäller. Det går alltså inte att kategoriskt säga att man måste exportröntga för att vinna i rätten. En dyr halvblodshäst som ska användas för svåra hoppklasser ställer alltså högre krav på köparens undersökningplikt än en skogsmulle. Å andra sidan minskar antalet saker man kan kräva om det rör sig om en skogsmulle.

kl

Vilka saker är de ungefär som kan leda till återköp?
Hur vet man vilka skador som uppstått efter köpet?

Hur bestämms summan som säljaren måste köpa tillbaka hästen för? veterinär såklart, men annars, en häst kan ju vara väl inriden två år senare, eller gått hur långt som helst i hela sin utbildning, eller andra klara värdeökningare/ sänkningar då? Konditon, hög ålder mm??

Hej!
Har ett par följdfrågor eftersom jag inte är uppdaterad numera.
Vad gäller för begagnade varor? Förr gällde en kortare reklamationstid.
Om så fortfarande är fallet, hur ser man på en häst? Den är ju alltid begagnad men samtidigt, åtminstone under många år, ännu ej färdig såsom vara.

LIA

Låter helt klart som en skröna..

Det finns ingen som vinner en rättegång om man inte kan bevisa att felet funnits innan köp... och i detta fall kunde de ju inte hitta något fel...

Främst dolde fel. Dolda fel är sådan fel som inte kunnat eller borde kunnat upptäckas vid köparens uppfyllande av undersökningsplikten. Undersökningsplikten är relativt långtgående. För vissa raser gäller även röntgen för att vara säker på att som köpare ha fullgjort sin undersökningsplikt (fullblod/ks och islandshäst/spatt t ex). En ordentlig klinikbesiktning är tillrådligt. Viktigt är att köparen står för besiktningen. Att gå på säljarens besiktningsutlåtande kan innebära en försvagad ställning för köparen vid en eventuell tvist.

Det är upp till veterinärmedicinsk kunskap att avgöra.

Hur bestämms summan som säljaren måste köpa tillbaka hästen för?
Om köpet ska återgå ska hela köpesumman återbetalas under förutsättning att hästen återlämnas i det skick den utlämnades. Köparen kan också i vissa fall få ersättning för de utlägg denne haft som t ex uppstallning, skoning, träning etc. Detta är dock upp till antingen parterna att komma överens eller rätten att avgöra.

Låter som att det måste vara en del fakta i fallet som utelämnats. Det är INTE så att man som säljare är skyldig att ta tilllbaks hästen utan ngn anledning. Tvärtom är det så att mkt stor bevisbörda läggs på köparen. Man måste som köpare kunna BEVISA att felet fanns hos hästen redan före köp eller att köparen kännt till att ngt var fel med hästen. Om det som det påstås i detta fallet att hästen var uppenbart vanskött har jag svårt att se att man utan vidare skulle gå på köparens linje (beror ju naturligtvis på vad det var för fel på hästen). Dessutom kan man ju fundera på om hästen inte röntgades före köp eftersom det rörde sig om en relativt stor köpesumma?

Kanske det är samma vi tänker på nu?
Jag pratade isf med köparens sambo för ca ett år sen. Nu minns jag ju inte vad det var för fel på hästen, men jag minns att jag tyckte det var konstigt att hon skulle få göra återköp då hästen inte var röntgad vid vetbesiktningen. Jag minns iaf att felet skulle ha synts vid en röntgen.

kl

Hur bestämms summan som säljaren måste köpa tillbaka hästen för? veterinär såklart, men annars, en häst kan ju vara väl inriden två år senare, eller gått hur långt som helst i hela sin utbildning, eller andra klara värdeökningare/ sänkningar då? Konditon, hög ålder mm??

Glöm ordet återköp, det existerar inte i detta sammahang. Hävning handlar det om (eller prisavdrag, inte så vanligt när det gäller hästar antar jag). Vid hävning av köpet ska prestationerna återgå, dvs huvudregeln är köparen lämnar tillbaka hästen och säljaren lämnar tillbaka pengarna. Sen kan man alltid argumentera för ökningar/minskningar i värde, den som vinner är den som är bäst på att övertyga rätten. Observera att köparen rätt ofta lyckas med att få betalt för kostnader man haft under tiden man haft hästen samt att man normalt sett får betala motpartens rättegångskostnader om man förlorar när man stämmer någon.

Det är i civilrättsliga tvistemål den som hävdar något som har bevisbördan. Dvs hävdar man att ett fel varit ursprungligt och felet varit dolt vid köpetillfället så är det upp till dig att ha bevisning som stöder detta.

Reglerna är 2 års reklamationstid, dock ska man reklamera så fort man upptäcker felet, detta gäller oavsett varuslag, nytt eller begagnat. Observera dock att vad köparen med fog kan förutsätta också varierar med ålder och typ av vara.

Helt rätt, tre år gäller om säljaren är näringsidkare. Jag talar tidigare om Köplagen i huvudsak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 485
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023