Återköp av hund! -regler-

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare hasttjanst
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 5 034
H

hasttjanst

Om uppfödaren kryssat nej i avtalet på återköp, men ändå erbjuder sig att köpa tillbaka hunden om den skall säljas, och parterna inte kommer överens om återköps summan, visst gäller då fortfarande det som står i återbetalnings punkten?
Det skall ju vara vägledande om parterna inte kommer överens.
Uppfödaren påstår att det skall följas, medans hundköparen vill ha samma summa tillbaka som denne köpte hunden för.
Kan till lägga att hunden blivit 8 månader dvs 40% i återbetalning.

Sv: Återköp av hund! -regler-

Nej, det gäller inte!

Det är helt upp till ägaren att bestämma prislappen på hunden och vill uppfödaren köpa tillbaka hunden får den vackert betala det pris som ägaren vill ha.

Det beror väl på hur själva försäljningen ser ut. Om ägaren vänt sig till uppfödaren och bett denne köpa tillbaka hunden pga någon anledning, då är det den summa uppfödaren rimligen erbjuder (40%). Om ägaren istället lagt ut hunden på blocket till högstbjudande, och uppfödaren kommer på att den vill förtsöka köpa tillbaka hunden, då får den som Gnist säger betala begärt pris.

Det beror väl på hur själva försäljningen ser ut. Om ägaren vänt sig till uppfödaren och bett denne köpa tillbaka hunden pga någon anledning, då är det den summa uppfödaren rimligen erbjuder (40%).

Det är ju ikryssat NEJ i rutan för återköp och då kan faktiskt inte uppfödaren bestämma priset.

Det står ju såhär på punkten

Om NEJ är ikryssat men säljaren accepterar återköpet av hunden skall säljaren och
löparen i första hand själva försöka upprätta köpeavtal samt i detta överenskomma
om de ekonomiska villkoren. Om parterna har olika uppfattning om hur
återbetalningens storlek skall bestämmas bör villkoren under föregående stycke (om
JA är ikryssat…) vara vägledande

Blir det en tvist blir det ju 40% som följs?

Fast hur skulle det kunna bli en tvist?
Man kan väl inte gå till domstol för att man inte kommer överens om vad en vara ska kosta?

Det står ju bör, alltså är det bara en rekommendation och ägaren kan fortfarande bestämma själv hur mycket h*n vill ha för hunden.

Ja, så är det.

Uppfödaren får betala vad ägaren vill ha eller inte köpa tillbaka hunden. Finns inget att tvista om eftersom ägaren i sin tur (pga nej är ikryssat) inte heller kräva att uppfödaren ska köpa tillbaka hunden.

Halvt OT men jag passar på: Om man som uppfödare har kryssat JA i rutan för återköp- är man förpliktad att köpa tillbaka hunden även om man inte vill?

Ja och dessutom är du skyldig att göra det under hundens hela livstid oavsett vilket skick de är i OM ägaren bums vill att hunden ska åter till uppfödaren.

Eller köpa och köpa, efter x tid så behöver du som uppf. inte betala för hunden, men du är skyldig att ta tillbaka den om du kryssat i "ja".

Kan hända någon redan svarat på det. Hade tråden uppe och ids inte uppdatera innan jag svara :angel:

Ja och dessutom är du skyldig att göra det under hundens hela livstid oavsett vilket skick de är i OM ägaren bums vill att hunden ska åter till uppfödaren.

Så min RR uppfödarkompis blir stämplad för att h*n inte kryssar i rutan om återköp.
Vem tusan vill bli nedlusad av x antal stora icke rumsrena hanar när man bor i en 1:a på 6:e våningen o knappt tasr sig runt kvarteret?

Är det över huvud taget många uppfödare som kryssar "ja"? Och riskerar att bli tvungen att ta tillbaka hunden, vare sig det passar eller ej.

Däremot ställer väl många upp och hjälper till om omplacering blir aktuellt. De har ju ofta ett större kontaktnät än en enskild hundägare, och bryr sig om hur det går för deras uppfödningar.

Jag har två hundar, båda med "ja" ikryssat. Har aldrig reflekterat över det tidigare. Kan ju skilja lite vad det är för hundar och hur många man föder upp per år. Bägge mina är från uppfödare som tar ca 1 kull per vartannat/vart tredje år..

Jag kryssar alltid i JA! Jag anser att det är mycket viktigt att jag får alla chanser att omplacera till ett bra hem, det är inte något lätt jobb att sålla bland alla som svarar på en Blocket-annons för en Amstaff.. Så, oavsett vad så tar jag alltid hem en uppfödning om det behövs - jag har satt dom till världen, och vill och kommer alltid att ta mitt ansvar för dom alla.

Jag kryssar alltid i JA! Jag anser att det är mycket viktigt att jag får alla chanser att omplacera till ett bra hem, det är inte något lätt jobb att sålla bland alla som svarar på en Blocket-annons för en Amstaff.. Så, oavsett vad så tar jag alltid hem en uppfödning om det behövs - jag har satt dom till världen, och vill och kommer alltid att ta mitt ansvar för dom alla.

Ah jag blir KÄR dig när du säger sådana saker :love:! Underbart tänk som uppfödare :bow:!

Ah jag blir KÄR dig när du säger sådana saker :love:! Underbart tänk som uppfödare :bow:!

Håller med föregående talare :) Min leonbergeruppfödare hör till dem som kryssar ja... det är inte dåligt när man föder upp en sån maffig ras! Det är ju skillnad att råka få hem två lejon mot att få hem två vavvor liksom.

Tack :) Men det är ju bara sanningen liksom. Jag har medvetet sett till att dom fötts och sedemera placerat dom i det hemmet, och om det inte fungerar (Pga tid, ekonomi, allergier eller precis vad som helst) så är det ju självfallet att jag då vill ha hem dom igen, och försöka mitt allra bästa till att hitta ett nytt optimalt hem!

Jag har tagit hem en hund än så länge, men det var pga vanvård och inte för att dom ville lämna tillbaka den - men jag hade tagit hem allihopa om det så krävdes..

Jag har också alltid skrivit JA i rutan. Men nu har jag tänkt ett steg längre. Jag tänker både på mig själv och framförallt på mina egna hundar.
Tänk om man får tillbaka en hund som inte fungerar med nån av min hund, eller om jag inte fungerar med den. Då blir hela familjen/flocken lidande. Och tänk om det kommer flera samtidigt och vill lämna tillbaka, eller om det bara är problemhundar.
Lite känner jag att jag även måste tänka på oss här hemma.
Att köpa hund ska inte betyda att man bara kan släppa allt när något inte fungerar.

Själklart hjälper jag till att placerar om, eller om det är en hund som jag vet fungerar här hemma.
Men den kullen jag har nu, kommer bli första gången jag inte kryssar i JA. Däremot kommer jag skriva och säga till att vi hjälps åt att hitta nytt hem osv om det behövs.

Ibland kan jag känna att hunduppfödare alltid ska finnas till. Vi ska vara veterinärer, psykologer, veta allt om hur och varför en hund gör på ett visst sätt.
Visst hjälper jag till. Men ibalnd kanske man kan ringa en veterinär och fråga, eller söka på nätet.
Ja nu är jag väl oseriös tycker flera. Men varför måste jag alltid finnas tillgänglig 24 timmar om dygnet bara för jag gillar hundar och älskar detta med avel och uppfödning.
Ska inte de som köpt hunden ta ansvar för någonting?

Missförstå mig inte nu. Jag tycker det är kul att hålla kontakten osv. Men jag är också en människa som har jobb, hundar som ska skötas, en gård med andra djur osv.
Är bara med hund som det ska vara på detta sätt och jag förstår det inte faktiskt...

Det är ju ikryssat NEJ i rutan för återköp och då kan faktiskt inte uppfödaren bestämma priset.

Om säljaren vände sig till uppfödaren och sa; snalla hjälp mig jag måste sälja hunden pga X och Y, kan ni ta den? Då har ju uppfödaren en ganska god chans att kunna säga, "Ja, för 40% kan jag tänka mig det." Men här verkar det ju vara en vanlig försäljning det handlar om, där uppfödaren är en av kanske flera möjliga intressenter, och då får denne såklart betala vad säljaren vill ha.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 159
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 565
A
Övr. Hund Väljer att vara anonym i detta, med respekt för de inblandade. En nära vän till mig har/hade ett muntligt avtal med en "kompis" om...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 763
Senast: _Amazing_
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 757
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka