Återigen: frysmärkning??

lady_vip

Trådstartare
Flytta om den ligger fel kära moderator.

Vill gärna frysmärka mina hästar i stället för att chippa. Anledningarna är olika, men dels är det ett stöldskydd och dels är jag inte så glad för chippen.

Ex. har jag en brun häst utan tecken, ser ut som vilken kuse som helst utan några direkta kännetcken. Hon är dock värd en del pengar och jag hade känt mig lugnare om det syntes enkelt och lätt att hon är min. Min skäck är ju desto lättare att hitta i mängden, men jag frysmärker gärna henne också.

Jag har kollat runt lite och åsikterna är olika. Vissa säger att man enbart får märka travare och islänningar, vissa att det borde gå. Vissa påstår att jag då ska hitta någon speciell "frysmärkare", andra att veterinären gör det. En vanlig ID-kontrollant gör väl knappast det?

Är det praktiskt genomförbart och vart vänder jag mig?

//E

Sv: Återigen: frysmärkning??

I Sverige är det bara travare som, än så länge, frysmärks. STC har fyra personer antällda som utför frysmärkningen. Kontakta registrator i din/dina hästars rasförening och hör efter om det är möjligt att frysmärka istället för att chippa. Jag skulle inte tro att det går, men man vet ju aldrig.

jag skulle oxå vilja frysmärka mina hästar i stället för chipp. Varfär kan inte varje häst få ett nummer typ på insidan av ett ben eller i man kamm? Tror det skulle vara mycket säkrare när man köper häst o så.
Jag tycker i alla fall att svenska hästar skall få märkas på låret, en märkning som visar att dom är svenskfödda:smirk:

Jag tror inte det är möjligt, men vem vet. Jag tror i alla fall att alla hästar måste chippas för eller senare ändå.

M vH A_Z som inte heller vill chippa:cry: men precis chippat alla sina hästar

Vet inte hur det ligger till med frysmärkning....

Har ikväll precis chipmärkt mina 3 hästar och när jag ser att ni, ja några av er inte vill chipmärka, vad beror det på??

Hej
Kan bara svara för mig själv. Jag ville inte chippa pga att man hört att de flyttar runt i kroppen på de. Jag vet bl a några hundar som chippen har flyttat sig på. Det andra varför jag inte vill chippa är att det är inte naturligt att ha något sådan under huden i resten av deras liv.
M vH A_Z

Det är ju så att OM hästen blir stulen så skulle hon antagligen föras ut ur landet illa kvickt, superlätt med bron här... Men om hon då har en lång sifferrad på ryggen/halsen/benet, var som helst, är hon inte lika attraktiv att stjäla, även om hon är värd massa pengar.

Jag är inte heller lika glad för chip för att en dag har det vandrat och då hittar man inte chippet. Vet flera hundar som har chippet i benet, pannan osv, men det är lättare att leta upp chippet på en hund än en häst...

Men framförallt är det en stöldförsäkring för min del iaf.

//E

Jaha, ja det kan ju vara lite otäckt ifall chipet vandrar runt i djurets kropp.

Men om det inte finns några andra alternativ för märkning så skulle jag tveklöst välja chip iaf, även om det innebär att det vandrar i kroppen, för att hitta åt det gör man ju, men har man inget som stryker hästens identitet annars ifall den blir stulen så känns det ändå tryckt att ha den märkt på ngt sätt.

Öh? Tror inte att jag har vaknat ännu, det blev lite svamligt, men ni förstår säkert på ett ungefär hur jag menar:crazy:

PÅ häst kan chippet inte flytta!! PÅ hund å katt sätts chippet mellan skulderbladen subkutant (under huden) å då sitter det "löst" och kan vandra. På häst sätts chippet inte subkutant utan intramuskulärt (i muskulaturen) och kan alltså inte vandra.

Chippet är av ett material som kroppen inte reagerar mot utan accepterar som "kroppseget" så så särskilt onaturligt är det inte...

Om hästen är värd pengar och säljs som tävlingshäst så är chippningen fortfarande säker som stöldskydd känner iaf jag....

Jaså, det visste inte jag, att det inte kan vandra alltså. Låter bra ju!!

Dock är det ju ändå så att chippet inte syns, man vet ju inte från utsidan vilken häst som är chippad och vilken som inte är det. Förs min häst till Tyskland/Polen/Frankrike osv (jag vet att jag har livlig fantasi) så kollar de ju knappast om den är chippad om de ska köpa...

//E

Det är ju bra. Ska ha ut vetrinären igen om ca 3 veckor så han ska få kolla den jag chippade i hösten 2003 för att se om det sitter kvar:smirk: .
M vH A_Z

asterix_zaphir skrev:
Jag tror inte det är möjligt, men vem vet. Jag tror i alla fall att alla hästar måste chippas för eller senare ändå.

M vH A_Z som inte heller vill chippa:cry: men precis chippat alla sina hästar

Varför tror du det? Om förslaget om obligatorisk märkning av alla hästar går igenom är det i alla fall inte tal om att ta bort frysmärkningen? Det är väl bara Ridsportförbundet som inte godtar frysmärkning?

Lena_B skrev:
Varför tror du det? Om förslaget om obligatorisk märkning av alla hästar går igenom är det i alla fall inte tal om att ta bort frysmärkningen? Det är väl bara Ridsportförbundet som inte godtar frysmärkning?

Nu har jag islandshästar och när jag skulle id kontrollera de så hade jag ringt SIF innan och frågat om man måste chippa hästar som är födda 2002 och tidigare. Jag fick då till svar (hon jag pratade med är id kontrollant) att förr eller senare skall hästarna vara chippade.
M vH A_Z

Lady_A skrev:
PÅ häst kan chippet inte flytta!!

det kan det vist flyttas
vi hade ett travsto från finland som det tog nästan en timme innan dom hittade chippset och då fans det i rumpan.. två veckor innan satt det i halsen...

lady_vip skrev:
Men framförallt är det en stöldförsäkring för min del iaf. //E

stöldförsäkran???
nu är jag inte riktigt med.. hoppas att du inte menar att det är mindre chans att pållen blir stulen för att den är chippad?
det hjälpte inte tjejerna som fick sina shettisar stulna...

Har precis läst hela den tråden...

Jag menar att om de funderar på att ta min häst och ser att hon har en lång sifferrad på halsen el. liknande så tänker de nog en gång till. Ett chip syns inte och de vet inte om hon är chippad, trots tvång, därför tror jag att en frysmärkning skyddar mer.

Kan tillochmed, efter att ha läst tråden om de stulna shettisarna, tänka mig att bara sätta en sifferrad och inte regga det nånstans bara för att ha ett signalement som ingen kan ta bort... Det kan ju knappast någon säga nåt om, får man frysmärka travarna borde jag kunna skriva "emma" på mina kusar...

//E

ja det köper jag, men då ska den vara relativt dold, tex på insidan av låret eller så..

Enl. min hästs pass så är han frysmärkt! Men jag har för mig att en frysmärkning blir vitaktig! Iaf om man tittar på travare. Min hästs är mörk! :confused:
Det är inte någon siffer"kod" min har heller utan en märkning (vagnshjul med en krona ovanför) från Tyskland där han kommer ifrån! Inte från stuteriet utan från just det området i Tyskland! Har nämligen ingen stam på honom. Tycker detta sätt att märka hästar är lite märkligt!

Någon annan som har något liknande???

har inte vissa raser speciella brännmärkningar? som trahnkerer (stavning)?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 330
Senast: WildWilma
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka