F
Fredrik_
Sv: Återigen en formfråga!
Var skriver man under
Jag är traditionalist. Jag anser att det finns ett stort spann inom "korrekt form" som passar de flesta sorters hästar. Med korrekt anser jag då vara en häst som bjuder framåt mot bettet utan att spjärna emot det eller hänga sig i det, samtidigt som den länger överlinjen = höjer ryggen + vinklar om bäckenet + rätar ut halskotpelaren så att manken kan lyftas ur bogarna. Bakbenen ska succesivt utbildas att trampa och bära under hästen, med lite kortare steg under samling, inte bara skjuta på eller kastas in så långt som möjligt för att sedan släppa taget en halvmil bakom hästen. Halsen ska vara lång, inte krullat rund eller svanformad. Nacken, dvs nackstycket, ska i arbete vara högsta punkt - men behöver inte vara HÖG för det, strax ovanför manken klarar vilken unghäst som helst.
Att skifta form innebär för mig att låta hästen stretcha ut framåt-neråt, ofta. Fortfarande med lång hals, inte krullad. Fri skritt (eller jogg). Men då Arbetar vi inte, då vilar och stretchar ryggen. Men också inom arbetsformen ändrar man samlinggrad hela tiden, beroende på vilken rörelse man ska utföra och naturligtvis vad hästen kan klara av beroende på styrka och utbildningsnivå. Ökad trav är inte samlad som piaff precis, för att hårddra det.
En halvhalt ska samla upp hästen, få den att vinkla om bäckenet och väga över lite extra på bakbenen. Gör man halvhalt i varje steg närmar man sig passage, men även den svagt utbildade hästen ska ju tränas att bli starkare genom sådana små samlingsmoment som ett extra tramp kan vara.
Jag begriper inte varför folk envisas med att rida hästar i direkt felaktig form (dvs "djup och rund") i tron att de bygger rätt muskler så. Rent anatomiskt byggs inga ryggmuskler genom att de stretchas. Hästen blir inte mer genom ryggen för att den går lågt, ryggen svingar faktiskt mest i fri form. Men i vissa fall tränas magen stark vilket kan vara bra så länge man inte gör det så ensidigt att frambenen tar stryk. Vilket de lätt gör i djup och låg form - manken kan inte lyftas när ryggen stretchas, överlinjen måste hänga ihop för det, dvs sträva uppåt. När den inte gör det sjunker manken ner mellan bogarna, på frambenen. Själv tränar jag hellre magen på andra sätt, normal korrekt arbetsform på hästar som förmår det. Tricks som galoppfattningar ur halt eller ryggning, skolor, styrketräning i allmänhet som klättring, gymnastikhoppning, cavalettiträning osv funkar också.
Motsatta felet är förståss om hästen sänker ryggen och höjer halsen och nacken - då spänner den rygen och svankar så bakbenen hamnar bakom. Vilket är minst lika fel. Hög nacke i sig är inte målet. Det är motiverat att rida hästen lägre då för att lära om den, men det räcker egentligen att be den slappna av i nacke och rygg, det behöver normalt inte böjas och stretchas en massa i halsen.
Var skriver man under