Återigen en formfråga!

Sv: Återigen en formfråga!

Jag är traditionalist. Jag anser att det finns ett stort spann inom "korrekt form" som passar de flesta sorters hästar. Med korrekt anser jag då vara en häst som bjuder framåt mot bettet utan att spjärna emot det eller hänga sig i det, samtidigt som den länger överlinjen = höjer ryggen + vinklar om bäckenet + rätar ut halskotpelaren så att manken kan lyftas ur bogarna. Bakbenen ska succesivt utbildas att trampa och bära under hästen, med lite kortare steg under samling, inte bara skjuta på eller kastas in så långt som möjligt för att sedan släppa taget en halvmil bakom hästen. Halsen ska vara lång, inte krullat rund eller svanformad. Nacken, dvs nackstycket, ska i arbete vara högsta punkt - men behöver inte vara HÖG för det, strax ovanför manken klarar vilken unghäst som helst.

Att skifta form innebär för mig att låta hästen stretcha ut framåt-neråt, ofta. Fortfarande med lång hals, inte krullad. Fri skritt (eller jogg). Men då Arbetar vi inte, då vilar och stretchar ryggen. Men också inom arbetsformen ändrar man samlinggrad hela tiden, beroende på vilken rörelse man ska utföra och naturligtvis vad hästen kan klara av beroende på styrka och utbildningsnivå. Ökad trav är inte samlad som piaff precis, för att hårddra det.
En halvhalt ska samla upp hästen, få den att vinkla om bäckenet och väga över lite extra på bakbenen. Gör man halvhalt i varje steg närmar man sig passage, men även den svagt utbildade hästen ska ju tränas att bli starkare genom sådana små samlingsmoment som ett extra tramp kan vara.

Jag begriper inte varför folk envisas med att rida hästar i direkt felaktig form (dvs "djup och rund") i tron att de bygger rätt muskler så. Rent anatomiskt byggs inga ryggmuskler genom att de stretchas. Hästen blir inte mer genom ryggen för att den går lågt, ryggen svingar faktiskt mest i fri form. Men i vissa fall tränas magen stark vilket kan vara bra så länge man inte gör det så ensidigt att frambenen tar stryk. Vilket de lätt gör i djup och låg form - manken kan inte lyftas när ryggen stretchas, överlinjen måste hänga ihop för det, dvs sträva uppåt. När den inte gör det sjunker manken ner mellan bogarna, på frambenen. Själv tränar jag hellre magen på andra sätt, normal korrekt arbetsform på hästar som förmår det. Tricks som galoppfattningar ur halt eller ryggning, skolor, styrketräning i allmänhet som klättring, gymnastikhoppning, cavalettiträning osv funkar också.

Motsatta felet är förståss om hästen sänker ryggen och höjer halsen och nacken - då spänner den rygen och svankar så bakbenen hamnar bakom. Vilket är minst lika fel. Hög nacke i sig är inte målet. Det är motiverat att rida hästen lägre då för att lära om den, men det räcker egentligen att be den slappna av i nacke och rygg, det behöver normalt inte böjas och stretchas en massa i halsen.

Var skriver man under :bow:

ja vet inte vad du menar med djup och rund form men när jag rider min häst i rund form..alltså inte någon rollkur nu...så har alltid min häst manken som högsta punkt och kommer upp fram ur manken och trampar in under bak och höjer ryggen som mest då.
och de försöker jag sen behålla när ja tar upp honom i lite högre form sen, alltså att rygg och bakben och magmusker ska arbeta på lika bra.
de bygger en bra överlinje när hela överlinjen får jobba..överlinjen ska ju vara som en båge hela tiden om man säger så..oavsett form och rider man hästen i låg form men rygg och bakben och allt hänger med så är inte de mer skadligt än någon annan form.

Det verkar som Greger har fysiologisk utbildning

Upp med manken betyder inte att manken är högre än halsen. Eller högre än korset

Utan det betyder att att hästen hissar upp manken/bålen mellan frambenen - Det känns som om manken blir en dm högre.

Det kan bara ske när halsen sträcks framåt - som Greger skrev.

Så ni påstår att de som rider sina i djup o rund form- rider sina på bogarna:confused:

ångramej..

Senast ändrad av en moderator:

A o o är iallafall hur den jobbar bak- problemet med samling kommer senare- om det inte går att få cirkelenergi genom hästkroppen- motorn störs av formen.

Vilket de lätt gör i djup och låg form - manken kan inte lyftas när ryggen stretchas, överlinjen måste hänga ihop för det, dvs sträva uppåt. När den inte gör det sjunker manken ner mellan bogarna, på frambenen.

Varför skulle man inte kunna rida upp manken på en häst som går djup och låg?
Som du förstår håller jag inte med.

delvis KL

Den här diskussionen om manken och djup o rund o låg osv har återkommit gång på gång och jag håller fortfarande inte med i det greger skriver, eftersom det beror på hur hästen rids dit, men det känns rätt tröstlöst att ta omigen så jag rekommenderar Greger mfl att söka i trådarna istället och/eller prata med någon skicklig ryttare i omgivningen......och kanske få en demonstration:idea::cool:

Var skriver man under :bow:

Hur kan du bocka och buga för det inlägget?
För inte så länge sedan medgav du att nacken inte ens alltid behöver vara högst under samling.
Nu bowar du en som menar att nacken alltid ska vara högst under arbete.
Och arbete behöver inte ens betyda samling.
Hur ska du ha det egentligen?

Om man menar med djup och låg att ryggmusklerna stretchar, ryggfileerna Longissimus dorsi, den löper ju från första halskotan och till korset.

Om denna muskel stretchas tror jag det är svårt att dra ihop Trapezius som lyfter skulderbladet uppåt och bakåt och löper över manken...

Eller förklara gärna för mig, jag får inte ihop det alls hur man ska få upp manken vid lång och låg ridning?

Jag är inte emot lång och låg alls för övrigt. Jag får bara inte ihop det hur det skulle kunna fungera.

Om man menar med djup och låg att ryggmusklerna stretchar, ryggfileerna Longissimus dorsi, den löper ju från första halskotan och till korset.

Om denna muskel stretchas tror jag det är svårt att dra ihop Trapezius som lyfter skulderbladet uppåt och bakåt och löper över manken...

Eller förklara gärna för mig, jag får inte ihop det alls hur man ska få upp manken vid lång och låg ridning?

För det första så är det väl inte bara Longissimus som stretchas?
Även Latissimus ,eller har jag fel?
Och halsens överlinje?

Och Trapezius, löper den verkligen över manken? Och inte är det bara den som lyfter i fram?

Förklara gärna mer ingående, annars får jag väl plocka fram mina papper från Axelssons.

Man får gymnastisera sin häst så den ena muskelgruppen kan arbeta oberoende av den andra, dessutom är det inte bara muskelgrupper i fram som lyfter bogarna, man måste ha en bra bak.
Det går inte att rida upp bogen i fram om inte energin kommer från hästens bakkärra.

Hejsan! Som sagt du får gärna förklara för mig! :bow:

Latissimus Dorsi sitter vid sidan av ryggen och kan dra överarmsbenet uppåt och bakåt samt höjer bogleden. Naturligtvis stretchas fler muskler än longissimus dorsi.

Vad jag undrade över var hur genom stretching av den hur de andra musklerna kan jobba för att höja manken?

M trapezius höjer bogbladet, drar det framåt och uppåt och verkar isärförande på frambenet...

Ta gärna fram dina Axelssons papper- jag vill lära mig mera!

Tycker inte man kan säga att man ska ha si och så många gram i handen. Visst- hästen kommer bli "lätt" om den bär sig bra och är avslappnad, men den kan bli "lätt" av att spänna sig också.
Oftast - inte alltid, men oftast - om man inte kan få hyfsat lika bra lätthet och kvalitet även i lägre form så spänner sig hästen i den högre formen mer eller mindre. Kan vara något yttepyttelitet som ändå påverkar formen, eller att man inte riktigt kommit åt bakre delen av halsen+manken utan *borde* ha en betydligt mer samlad form utifrån höjden om det hade varit ärligt. Vilket ofta är fallet skulle jag tro.

Jobbar själv med häst som helst väljer en lite högre huvudposition och visserligen kan gå väldigt trevligt där - men för att komma vidare och få det riktigt "ärligt" kommer vi behöva länga bakre delen av halsen mer = lättast i en längre och lägre form. Tro mig, under de tappra försöken att få allt att hänga ihop i strävan att få det där sista lilla så känns det höga MYCKET bättre! :grin:
Men det är ju inte det som är slutmålet, även om det där höga icke-perfekta är som en platå där vi fått stanna ett tag för att komma ikapp med grundjobbet - sen är det dags att kräva mer.

Jag kan inget om sånt här, men kan tro att den använder sina bukmuskler mer.

Så ni påstår att de som rider sina i djup o rund form- rider sina på bogarna:confused:

Skillnaden var väl mellan "djup och rund" och "lång och låg"?
Det som känns mest optimalt för att få loss bogarna är iaf i mitt huvud "lång och låg" för det andra alternativet känns det stor risk att man då låser framdelen. Kanske beror på hur man definerar det?
Anser att överlinjen kan vara "rund" och baken lite vinklad även om halsen är lång och hyfsat låg. Djup - menar man då att hästen kortar undre delen av halsen?

Det är mkt lättare för hästen att gå på bogarna i lång o låg- huvudet visar vägen.

en häst i hagen som springer o krummar sig. har antingen upp huvud o svans eller går rund o djup.

Jag är inte emot lång och låg alls för övrigt. Jag får bara inte ihop det hur det skulle kunna fungera.

Om vi håller isär begreppen

ja du kan få upp manken i lång och låg.
Halsen måste rätas ut framåt, och hästen måste vara rak.

Upp med manken är bara en större anspänning i den muskelslinga som bålen hänger i.

Bara och bara är felsagt egentligen för som sagt så måste bålen hänga rakt i balans för att det skall ske liksidigt. Och liksidigt eller inte alls.
Djup och rund - får ju inte till samma strävan/sträckning framåt i halsen som kan hjälpa till att balansera rakheten. För att hästen skall vara rak måste den få balansera lite med sin hals.

Det som lyfter framdelen = är erector spinae gruppen där bla longissimuss ingår. Erector spinae funkar tillsammans med gluteus som en lyftkran - men för att det skall ske så måste själv kranen vara stabil - så det krävs att stabiliserande muskler är påslagna

Bla spinalis som den liksom longisusmus cervicis (c4) ( halsdelen fäster ända uppe på C3 :idea: )

Eftersom de fäster så långt upp så kan de inte jobba i djup och rund - de lyfter ju basen av halsen. När de går igång - vilket de inte alltid gör :angel: - så skapar de denna lyftning i basen av halsen som gör att välvningen av halsen kan bli jämn. :idea:
Dessa muskler rätar ut fulkroken - om de aktiveras vill säga :angel:

Däremot så kan longisimus arbete under längning - heter nåt flott (annars skulle inte galoppen kunna bli rund)

sedan ryggfileerna aja baja (dadde?) Vilken muskel avses eg.... :devil:

Trapezius roterar bogbladet, håller med om manken och skulderbladsåsen

Senast ändrad av en moderator:

Ta gärna fram dina Axelssons papper- jag vill lära mig mera!

Åh, herre min Gud jävlar, ska jag behöva tänka?;)

Du verkar mkt kunnigare än jag, men jag håller inte med det jag uppfattade du skrev, som att det är omöjligt att rida upp bogen om hela överlinjen stretchas.

Det är svårt, såklart mycket svårare än bara lägga ner och kanske då få hästen på bogarna.

Jag själv klarar det bara på en av mina hästar och jag ser inte heller att jag kommer att klara det på den andre inom de närmaste åren.
Men jag antar att det är som med allt annat, extriören spelar in hur lätt /svårt hästen har även för en sådan sak.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
684
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
909
Senast: Esmeralda
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 559
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31