Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är mkt lättare för hästen att gå på bogarna i lång o låg- huvudet visar vägen.
en häst i hagen som springer o krummar sig. har antingen upp huvud o svans eller går rund o djup.
Åh, herre min Gud jävlar, ska jag behöva tänka?
Du verkar mkt kunnigare än jag, men jag håller inte med det jag uppfattade du skrev, som att det är omöjligt att rida upp bogen om hela överlinjen stretchas.
Det är svårt, såklart mycket svårare än bara lägga ner och kanske då få hästen på bogarna.
Jag själv klarar det bara på en av mina hästar och jag ser inte heller att jag kommer att klara det på den andre inom de närmaste åren.
Men jag antar att det är som med allt annat, extriören spelar in hur lätt /svårt hästen har även för en sådan sak.
Denna form kallar jag normal för oss. Hästen går i lod, arbetar med bakbenen och är rätt hög och fin. Låg form kallar jag det när jag släpper ut tyglarna och hästen sänker sitt huvud framåt, nedåt och får gå med ganska lång hals.
När man ser bilder på andra som rider i "normal" arbetsform är formen betydligt djupare än när jag rider min häst i för oss "normal" form. Rider jag då min häst för hög? Fast han själv vill gå där, och bakbenen jobbar??
Menar du att nosen brukar vikas in lite längre mot bringan om hela överlinjen ska stretchas eller att den fortfarande ska vara framför lod?
Stretcha överlinjen, djup, låg, näsan fram, manken upp.
Stretcha överlinjen, djup,låg, näsan ngt bakom lod, hästen dock inte bakom hand, manken upp.
Två alternativ och det förstnämnda anser jag är rätt för alla hästar.
Men jag anser också det sistnämnda som rätt, huvudsaken är att hästen inte är så mycket bakom lod att den vid ett upptagande till nacken högsta punkt även där ligger bakom.
Jag anser inte det sistnämnda som enklare för att jag anser det förstnämnda måste fungera först.
Men det är mina erfarenheter och eftersom de inte är så stora så blir det jag anser.
Kollad bara lite snabbt på ytlig muskelatur och antar att dessa ovan kan hjälpa till med att "ta upp bogen " vid ridning även om ryggmuskelaturen är stretchad och lång.
Är det omöjligt?
Intressant!
Glömde. Jag vill ha ett stöd och att hästen suger tag i bettet.
Tycker inte man kan säga att man ska ha si och så många gram i handen. Visst- hästen kommer bli "lätt" om den bär sig bra och är avslappnad, men den kan bli "lätt" av att spänna sig också. Oftast - inte alltid, men oftast - om man inte kan få hyfsat lika bra lätthet och kvalitet även i lägre form så spänner sig hästen i den högre formen mer eller mindre. Kan vara något yttepyttelitet som ändå påverkar formen, eller att man inte riktigt kommit åt bakre delen av halsen+manken utan *borde* ha en betydligt mer samlad form utifrån höjden om det hade varit ärligt. Vilket ofta är fallet skulle jag tro.