Återigen en formfråga!

Sv: Återigen en formfråga!

Brachiocephalicus: halsmuskel som tar upp frambenet när huvudet är fixerat

Triceps brachi:fäster i skulderbladet och böjer bogleden

Bicps Brachi/Pectoralis:överarm och bröstmuskel, tar benet framåt

Trapetzius:som du skrev, skulderblad upp och framåt

Kollad bara lite snabbt på ytlig muskelatur och antar att dessa ovan kan hjälpa till med att "ta upp bogen " vid ridning även om ryggmuskelaturen är stretchad och lång.

Är det omöjligt?

Förstår inte hur du menar, som jag läser menar du att manken inte kan höjas vid lång och låg ridning?

Men du skriver först att det går och sedan att musklerna inte kan jobba så vid lång och låg..."Eftersom de fäster så långt upp så kan de inte jobba i djup och rund - de lyfter ju basen av halsen. När de går igång - vilket de inte alltid gör - så skapar de denna lyftning i basen av halsen som gör att välvningen av halsen kan bli jämn."

Svara gärna ja den höjs för att...
eller nej det går inte för att...

Tack på förhand :bow:

Det är mkt lättare för hästen att gå på bogarna i lång o låg- huvudet visar vägen.

Är det verkligen så i rörelse också? Att det är hyfsat bevisat att hästar får lägre manke vid stillastående när den har huvudet lågt jämfört med högt är ju en sak, men jag är skeptisk till att det nödvändigtvis är samma sak i rörelse. I rörelse har den bakbenen som kan balansera upp så länge manken är med (så hästen inte är nedsjunken i manken menar jag).

en häst i hagen som springer o krummar sig. har antingen upp huvud o svans eller går rund o djup.

...och är oftast spänd, + inte formad av sin ryttare för att bära upp något. Så det känns inte riktigt som en bra jämförelse! :p

Undrar fortfarande om defenitionerna stämmer riktigt. För enda skillnaden mellan "rund och djup" och "lång och låg" som jag ser det är att jag förknippar det förstnämnda med en lite väl kort undre del av halsen, att hästen är bakom handen/bakom lod, och då inte kommer upp ordentligt fram. Det är liksom min defenition på "rund och djup". För "lång och låg" enligt de defenitioner jag lärt mig kan (och bör, om det utförs bra!) fortfarande vara med kortad mittlinje, lätt vinklad rumpa, höjd manke men med lång överlinje och hals som söker ordentligt framåt/nedåt. Att skillnaden egentligen bara blir att i "rund och djup" så låter man medvetet eller omedvetet, frivilligt eller ofrivilligt hästen krulla ihop sig så den inte längre har näsan framför lod utan snarare en bra bit innanför i regel för att ryttaren inte lyckas "hålla ihop" hästen annars.

Åh, herre min Gud jävlar, ska jag behöva tänka?;)

Du verkar mkt kunnigare än jag, men jag håller inte med det jag uppfattade du skrev, som att det är omöjligt att rida upp bogen om hela överlinjen stretchas.

Det är svårt, såklart mycket svårare än bara lägga ner och kanske då få hästen på bogarna.

Jag själv klarar det bara på en av mina hästar och jag ser inte heller att jag kommer att klara det på den andre inom de närmaste åren.
Men jag antar att det är som med allt annat, extriören spelar in hur lätt /svårt hästen har även för en sådan sak.

Fortfarande är jag lite fundersam över defenitionen, menar du och axel olika saker månntro? (Tänker på det jag läst av dig i andra trådar också)
Menar du att nosen brukar vikas in lite längre mot bringan om hela överlinjen ska stretchas eller att den fortfarande ska vara framför lod? (pratar om vad man strävar efter).
För det du beskriver låter ungefär som "lång och låg" i mina öron. Bara att man strävar efter nosen framåt men baken tillräckligt vinklad för att kunna balansera upp så kusen inte trillar på näsan!
En del verkar ha gett upp den biten just för att det blir så mycket svårare?

Denna form kallar jag normal för oss. Hästen går i lod, arbetar med bakbenen och är rätt hög och fin. Låg form kallar jag det när jag släpper ut tyglarna och hästen sänker sitt huvud framåt, nedåt och får gå med ganska lång hals.

När man ser bilder på andra som rider i "normal" arbetsform är formen betydligt djupare än när jag rider min häst i för oss "normal" form. Rider jag då min häst för hög? Fast han själv vill gå där, och bakbenen jobbar??

Man ska inte rida sin häst där den själv vill gå.
Man ska rida den i den form där den blir bäst och jobbar bäst.

För att känna det måste man kunna rida hästen i olika lägen, man kan alltså inte säga att hästen känns bäst i en hög form om man inte klarar av att känna efter i en lägre form.

Menar du att nosen brukar vikas in lite längre mot bringan om hela överlinjen ska stretchas eller att den fortfarande ska vara framför lod?

Jag förstår inte riktigt din fråga, eftersom jag bara diskuterade manke upp med ridtravare angående djup och rund form.

Därför svarade jag på TS så jag kommer in i diskussionen::)

Stretcha överlinjen, djup, låg, näsan fram, manken upp.
Stretcha överlinjen, djup,låg, näsan ngt bakom lod, hästen dock inte bakom hand, manken upp.

Två alternativ och det förstnämnda anser jag är rätt för alla hästar.
Men jag anser också det sistnämnda som rätt, huvudsaken är att hästen inte är så mycket bakom lod att den vid ett upptagande till nacken högsta punkt även där ligger bakom.

Jag anser inte det sistnämnda som enklare för att jag anser det förstnämnda måste fungera först.

Men det är mina erfarenheter och eftersom de inte är så stora så blir det jag anser.

Jag vet inte riktigt var vi tappar varandra.

Om det beror på olika definitioner av lång och låg och djup och rund?

I lång och låg så har ju hästen "bara" släppt ner halsen. ( Det här gör man ju för att få igång den 3 dimensionella rörelen -så att arbetet blir dynamiskt)

I djup och rund så har ju hästen halsen lägre (det är ju därför det heter djup)
- manken är ju ofta högsta punkt. Den har då mera påverkat den led som har större rörlighet dvs övergången mellan hals och bröstkorg.
Då måste de stabiliserande halsmusklerna ge efter.
Halsen blir inte längre en fortsätning på ryggen. ( Kranen sitter inte ihop.) Detta arbete gör man ju för att kontrollera hals och bröstrygg

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar definitivt inte att jag inte kan variera formen, jag har bara valt att skippa den där "mellanformen" djup och rund. Jag rider antingen i arbetsform eller låter släpper hästen i lite lägre form med ganska lång hals.

Dessutom vill jag tillägga att det är inte hästen här som har valt fomen, jag har fått jobba som f-n för att komma dit vi är nu, ridit för tränare som förespråkar (alldeles FÖR) djup och rund form och även gått igenom perioder där hästen varit spänd och inte kunnat gå i form alls. Om min häst skulle få bestämma själv i nuläget, skulle han springa med nosen i backen konstant. Min nuvarande tränare har verkligen hjälpt oss att hitta den för oss ultimala formen, där jag njuter och hästen gillar sitt jobb!

Bara för att man tänker på ett annat sätt, rider på ett annat sätt behöver inte det vara fel. Alla har sina vägar och anledningen till att jag startade denna tråden var att jag vill ha saken belyst från olika håll. Inte att det skulle bli en diskussion om vad som är rätt eller fel.

Angående rätt och fel och ditt första inlägg
"Miljarder flugor kan inte ha fel - ät skit" :angel:

Med det menar jag att majoriteten inte behöver ha rätt.
Men jag förstår att man kan bli konfunderad om man tittar sig omkring.
Och hör man till den självransakande typen så är ju frågan naturlig - har jag fel :confused:

Det finns ju flera test som man kan göra för att checka av om man är på rätt väg.

Överstrykning - halvhalter - svarar hästen på hjälperna.
Hästen gensvar är ju en bra mätare på om man är på rätt väg.

Och så finns ju kriterier på hur övningar skall se ut.

Bästa checken tycker jag är olika övergångar mellan rörelser.

Ju mer avancerade övergångar man klarar utan att tappa takt och tempo - ju gladare blir man ju :)

Stretcha överlinjen, djup, låg, näsan fram, manken upp.
Stretcha överlinjen, djup,låg, näsan ngt bakom lod, hästen dock inte bakom hand, manken upp.

Två alternativ och det förstnämnda anser jag är rätt för alla hästar.
Men jag anser också det sistnämnda som rätt, huvudsaken är att hästen inte är så mycket bakom lod att den vid ett upptagande till nacken högsta punkt även där ligger bakom.

Jag anser inte det sistnämnda som enklare för att jag anser det förstnämnda måste fungera först.

Men det är mina erfarenheter och eftersom de inte är så stora så blir det jag anser.

Intressant! :)

Har ungefär samma filosofier själv, förutom att jag faktiskt tycker det är svårare att ha nosen framför lod även i den "runda" formen (om man nu jämför något liknande fri skritt med något liknande att lägga ner hästen med bibehållen balans, att det senare skulle vara den "runda" formen) och eftersträvansvärt även om man kanske inte behöver haka upp sig på nån cm om det känns som att hästen jobbar bra och rygg/manke kommer upp.

Det svåraste upplever jag är att få tag på bakre delen av halsen och få en jämn välvning genom hela halsen. Har man fått det i den långa/låga lär det inte bli lika stort kliv till den rundare formen.?

Kollad bara lite snabbt på ytlig muskelatur och antar att dessa ovan kan hjälpa till med att "ta upp bogen " vid ridning även om ryggmuskelaturen är stretchad och lång.

Är det omöjligt?

Min muskeldiskussion kom av sig.:confused:
Lägger till att det såklart finns djup muskelatur som är lika viktig som den ytliga.

Glömde. Jag vill ha ett stöd och att hästen suger tag i bettet.

Stöd även i lång och låg?
Menar du verkligen stöd då eller kontakt + sökning?
Känns bara som större risk att stackarn trillar på näsan om den trycker huvudet framåt/nedåt i handen! :p

Senast ändrad:

men stödet kommer sig av att den vinklar om bäckenet dvs - flyttar vikten bakåt.:angel:

När det sker så sträcks halsen framåt.

Och hästens sägs trampa in i handen - och halvhalten kommer att gå igenom

Det måste kanske upplevas

***Knapplån***

Nu var jag tvungen att radera en hel hop inlägg igen - en del med riktigt bra förklaringar och synpunkter eftersom de dessutom innehöll något som kan betecknas som personangrepp. Dessutom fick jag följdaktligen radera svar på dessa inlägg.

Kan ni vara vänliga och uppföra er som de vuxna och civiliserade människor ni - förhoppningsvis - är!

Immer
Moderator

Tycker inte man kan säga att man ska ha si och så många gram i handen. Visst- hästen kommer bli "lätt" om den bär sig bra och är avslappnad, men den kan bli "lätt" av att spänna sig också. Oftast - inte alltid, men oftast - om man inte kan få hyfsat lika bra lätthet och kvalitet även i lägre form så spänner sig hästen i den högre formen mer eller mindre. Kan vara något yttepyttelitet som ändå påverkar formen, eller att man inte riktigt kommit åt bakre delen av halsen+manken utan *borde* ha en betydligt mer samlad form utifrån höjden om det hade varit ärligt. Vilket ofta är fallet skulle jag tro.

Exakt! Har en sådan häst som kan vara lätt i handen med hög och låg form. Det är svårt att få till den höga formen utan att hästen spänner sig och det blir en oärlig bjudning.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar