Återhämtning efter snitt

MVA

Trådstartare
Hur snabbt har ni återhämtat er efter ett planerat snitt? Hur länge dröjde det innan ni kände att ni kunde leva som vanligt igen? När orkade ni att rida igen?

Är nyfiken att höra era erfarenheter utav dessa.

Sv: Återhämtning efter snitt

Jag återhämtade mig riktigt fort. Tog hand om lilleman direkt och gick/satt/låg precis som vanligt direkt efter. Det som var lite jobbigt var ju att vrida sig runt i sängen till bebis som låg i vaggan brevid min säng. Det gjorde ont att sätta sig upp från liggande samt vrida sig åt sidan de första 3 veckorna typ.

Efter 3v kände jag mig precis som innan, men jag väntade till efter 6 veckor för att rida på grund av riskerna med bråck och allmän läkning av muskler och vävnader osv.

Jag var riktigt pigg och uppe på benen samma eftermiddag som jag hade snittats ( jag var hel-sövd ). Jag förlorade dock mycket blod ( över 2 liter så jag ser verkligen hemsk ut på alla bilder och var lite yr ).

Det enda som jag hade ont av var när det "drog" i snitt-såret = vänder sig i sängen, eller gör någon annan vridning. Lång promenad i flera timmar promenerade jag efter ungefär en vecka. Efter 2 veckor kände jag mig återställd ( men det tar ju längre för op-såret att läka så man bör ju ta det lugnt och följa läkarens rekommendationer ).

Sedan vet jag dom som blivit jätte dåliga efter snitt och inte känt sig återställd på flera veckor. Men de allra flesta planerade snitt som jag hört om har ändå haft en hyfsat snabb återställning.

Ska du snittas?

Senast ändrad:

Vet du om det är någon skillnad på återhämtningen på ett planerat snitt och akutsnitt? Läkningsmässigt tänkte jag. Jag hade ju en jättejobbig förlossning och sen akutsnitt och det tog flera månader innan jag fungerade normalt. De 6 första veckorna var vidriga och mina värden var tokdåliga.

Självklart varierar det person till person, men rent generellt tänkte jag. :)

Kan tänka mig att det blir en rejäl skillnad för kroppen. För dig som först genomgick nästan en hel vaginal förlossning och sedan slutade med att bli snittad blir ju mer påverkad än någon som bara blir bedövad/sövd och sedan snittas.

Hur snabbt som helst. Åkte hem efter 3 dygn på bb (och då var det sista dygnet ändå främst till för att jag ville få igång amningen ordentligt). Medicinerade värktabletter till kanske dygn 6 efter snittet. Det var svårt i början att ta sig upp ur sängen hemma och man var lite "långsam". Klamrarna som satt istället för stygn satt i 10 dagar och på slutet började de "skava" lite. Fick ju undvika bära för tungt osv. Annars gick det prima!

Leva som vanligt - hm, svårt att svara på egentligen då inget blev som förut i och med att man blev förälder. ;) Jag hade ingen egen häst längre, men red nog på mammas hästar ett par månader efter snittet. Men hade säkert utan problem KUNNAT rida ännu tidigare om jag velat.

Skulle nog säga 4 veckor för att bli så återställd att man vågade bete sig som vanligt fysiskt.

Jag akutsnittades, med både ryggbedövning och sövning, så maximalt usla förutsättningar, kan man säga.

Hade fruktansvärt ont i början, såpass att det svartnade för ögonen och jag hade svårt att stå upp om tabletterna gick ur. Men man får ju väldigt mycket smärtstillande, så det var inget jätteproblem. Kunde inte lyfta något i början, så min man fick ta blöjbytena. Efter någon vecka kunde jag gå kortare promenader, typ några hundra meter. Efter två veckor klarade jag mig rätt bra, givet att jag tog mina smärtstillande (voltaren och maxdos alvedon) som jag skulle. Efter en månad klarade jag mig på enbart alvedon, och ganska snart utan dem också.

Hade ont av snittet ungefär ett halvår, tydligen ganska vanligt och beror på att de skär av nerver när de snittar, men nu känns det väldigt sällan. Är lite öm fortfarande just över snittet, men obehindrad i rörelser. Springa var en sån sak jag inte kunde göra utan att få ont det första halvåret.

Började rida efter två månader, kände av lite grann då men inte värre än att jag kanske fick ta en alvedon innan.

Jag akutsnittades, men blev inte sövd, för 6 veckor sedan. Hade ett långdraget värkarbete bakom mej, totalt höll det på i 2½ dygn. Att det tog sån tid innan det blev kejsarsnitt berodde mycket på att jag var så rädd - rädd att bli helt funktionshindrad i flera veckor, av snittet. Men min rädsla var helt obefogad för min del. Var uppe på benen i princip direkt efter snittet, men hade första dygnet svårt att räta på mej ordentligt eftersom det drog i snittsåret. Första veckan gjorde det ont när jag skulle resa mej upp från liggande. I övrigt kan jag inte påstå att jag blivit påverkad av snittet eller på något vis känt mej begränsad, mer än av restriktionerna man får. Har kunnat leva som vanligt med snöskottning, eldning, promenader etc i princip från det jag kom hem från BB (efter 3 dagar). Tog heller inga smärtstillande från det jag kom hem - det "enda" som gjorde ont då var eftervärkarna när jag ammade och de kunde jag liksom "leva med", och de hade väl kanske inget med snittet att göra heller.

Det som finns kvar nu av orkeslöshet och tappad styrka beror inte på snittet utan på graviditeten. Har varit på Mamma/Baby-gympa nu ett par gånger i veckan ett par veckor (började vid 4 veckor efter snittet) och där märker jag ju att jag saknar styrka men faktiskt framförallt i ben och armar - märkligt nog känner jag mej hyfsat stark i mellangärdet. Försöker förstås ta det lugnt och inte ta ut mej så mycket ändå, och är definitivt inte lika stark som "innan graviditeten", men jag trodde nog att eventuell svaghet pga snittet skulle kännas tydligare.
Har också haft rätt dåligt flås, märker det på barnvagnspromenaderna när det snöat (blir andfådd!), det kanske har påverkats av snittet eftersom jag ju förlorade lite blod (har känts som om jag haft lite järnbrist), men mycket är det nog på grund av att jag förlorade kondition under graviditeten.

Nu är det sista jag väntar på att "tillåta mej att göra" just att rida. Men det tänkte jag nog vänta någon vecka till med, risken för eventuell sårruptur är väl totalt minimal men det känns onödigt att riskera ändå. Jag är förvånad över hur fort och fint såret läker, jag hade inte en bild av att det skulle ta evigheter och vara ett jäkla bök att sköta om, men verkligen inte. Har varit "numb" runt ärret, eftersom nerverna skärs av, men har sedan kanske 1 vecka tillbaka känseln runt hela ärret.

Jag drabbades av PUPPP efter akutsnittet, för mig tog det nog 3 mån innan jag kände mig helt återställd. Red efter drygt 4 månader.

Jag blev planerat snittad i feb -09 och i sept -10. Har funkat helt fantastiskt. Tyckte att det gick jättebra första gången men hade en del ont när jag vände/vred mig i sängen. Hjälper om man har något att ta tag i när man ska t ex upp ur sängen. Tyckte också att det var lite halvtveksamt att köra bil de första dagarna eftersom man använder diagonala magmuskler när man t ex bromsar och frikopplar. Var uppe efter ca 4-5 timmar båda gångerna och tog mig en dusch morgonen efter snittet båda gångerna. Gång nr 2 så fick jag tydligen en doktor som har små snitt som sin specialitet, jösses vad skicklig! Hade inga som helst problem med att lyfta eller vrida mig i sängen. Kunde bära vår äldsta dotter efter två dygn då vi åkte hem från bb. Ärr nr två är ca 15 cm kortare än ärr nr ett och jag tror att det minskade smärtorna i bukmuskulaturen betydligt. Jag slapp metallhakar, hade självupplösliga stygn, så det fanns inget som skavde.

Jag snittades med ryggbedövning, fick ha pappan och barnen hos mig hela tiden. Hade förmånen att få planerade snitt så jag var helt utvilad inför operationerna. Det måste ju göra enormt stor skillnad jämfört med om man kämpat i flera dygn i en vaginal förlossning.

Första natten har man rätt till "morfin", snåla inte med det, då kan man få ont. Sen är det bara att knapra värktabletter (två Alvedon + en Diklofenak) tills man känner att man inte behöver dem längre.

Har känt mig helt återställd efter max två veckor. Inga problem att hoppa upp i sadeln om man vill då.

Stort lycka till!

Har känt mig helt återställd efter max två veckor. Inga problem att hoppa upp i sadeln om man vill då.

Jag fick rekommendationer att vänta med ridning i tre månader. Två veckor låter väldigt tidigt? Även om man känner sig återställd så tar det ju en tid för kroppen att läka efter ett snitt.

Till TS: Jag hade visserligen inget planerat snitt utan blev akutsnittad med ryggbedövning. Dock ganska "tidigt" så förlossningen hann inte komma igång ordentligt. Mådde ofärskämt bra efteråt. Första natten var dock ingen höjdare. Säger som många andra här att det var svårt att vända sig. Sen hade de glömt att informera mig om att jag kunde få morfinspruta... Efter den blev det mycket lättare! ;)

De rekommendationer jag fick vara att inte lyfta tyngre än barnets vikt den första månaden, sen kunde man öka successivt och efter tre månader skulle jag vara helt återställd. Rekommendationerna växlar mellan olika sjukhus har jag förstått!

Lycka till!

Hur snabbt har ni återhämtat er efter ett planerat snitt? Hur länge dröjde det innan ni kände att ni kunde leva som vanligt igen? När orkade ni att rida igen?

Är nyfiken att höra era erfarenheter utav dessa.

Jag åkte hem dagen efter snittet. Red efter 14 dagar. Jag hade inget ont efter varken första eller andra snittet som skedde innom 11 mån.

Jag tycker ändå att man ska följa läkarens rekommendation vad gäller återställning. Även om man som jag ( mf ) känner sig helt återställd så har man just genomgått en stor bukoperation.

Att utmana kroppen med att rida efter två veckor är nog inget som läkaren ( eller jag för den delen ) skulle rekommendera :)

Låter som man ändå återhämtar sig ganska fort efteråt. Det låter bra:)
Tack för att ni delade med er av era erfarenheter!!

Japp, jag ska också snittas, därav min nyfikenhet.

Jag är snittad 4 gånger och har¨återhämtat mig bra alla gångerna.
Faktum är att man förtränger lite, men jag tror nog att jag ur snittsynpunkt varit ganska återställd 1-2 månader efteråt alla gångerna. Två av gångerna har galenpannan visat fram (shettis-) hingstar knappt 3 veckor efter snittet (ena gången skulle avelshingsten visas på hingstvisning, andra var en utställning som jag lyckats tjata fram som jag givetvis då borde delta på då...) Jag kan inte påstå att jag sprang särskilt bra, men med en rejält stödjande byxgördel som höll maggen på plats var det inte så stora problem.
Och nej, det kan nog inte rekommenderas att göra som jag gjorde, men det funkade i alla fall....

KL

Lite trådkapning men frågan hör ju lite till ämnet så någon kanske kan svara? Jag blev snittad 1 februari och jag tycker att ungefär halva snittet känns väldigt hårt och knöligt, inuti alltså, inte i huden. Ser liksom kantigt ut när jag ligger på rygg... Andra halvan har krympt ihop bättre. Är det vanligt att det blir så? Det gör inte ont eller så, visst lite ömt och känsligt är det fortfarande men inte nämnvärt. Men lite orolig blir man ju att något har strulat till sig med läkningen?

Kan väl passa på att svara också att jag tycker första återhämtningen rätt gått fort och bra. Klart det känns av lite fortfarande och man vill inte riktigt ta i med magmusklerna eller lyfta tungt, men då har det inte gått riktigt 3 veckor än heller.

Snittades natten till tisdag och kom upp på benen tisdag kväll, innan dess bar inte benen tillräckligt. Det gjorde ont, men inte så hemskt att röra sig utan själva lägesändringarna - att resa sig ur sängen, även vända sig i sängen osv var värre. Under onsdagen tog jag mig runt utan problem på avdelningen och på torsdag åkte vi hem, då kände jag mig inte speciellt handikappad längre även om vissa rörelser såklart fortfarande gjorde rätt ont. Gjorde ont att kissa också första veckan minns jag... och hosta! Tog väl smärtstillande tabletter en gång per dag (på morgonen, ont att komma igång då man legat länge) 3 eller 4 dagar efter hemkomst tror jag, sen behövdes det inte mer.

Mitt snitt var dock akut, efter 24 timmars förlossningsarbete, så lite sliten var man ju.....

Red efter fyra veckor, skrittade iofs mest, bara en liten galopp nästa gång efter 5 veckor. Kändes inte konstigt alls, men då red jag ju inte varje dag eller ansträngande på minsta sätt. (blev uppkastad på hästen, tänkte inte anstränga såret med att sitta upp själv).

Jag red absolut fullt efter 8 veckor har jag för mig (läkaren sa att det inte var ngra problem alls då, men sådant ska man ju fråga sin egen läkare om efteråt inte lyssna på andra.) Men jag rider inte dressyr heller, mer full galopp o lätt sits.

Akutsnitt efter två dygns "förlossning" och jag sov nästan ingenting på de två dygnen så jag vet inte/minns inte när jag stod upp och gick, inte dag ett i alla fall. Svårt att resa sig ur sängen var det. 5 dygn kvar på sjukhuset, sista pga att bebis gick ned 13% i vikt. Inte speciellt ont, fick iofs morfin i säkert tre dagar eller så, jag tålde inte deras alternativ (vilket de ansträngde sig extra över eftersom jag hade reagerat allergiskt på blodplasman jag fick. De glömde kolla att livmodern drog ihop sig på uppvaket. faktiskt om du är vaken nog på uppvaket och de inte kommit förbi och känt på din mage inom en timma, säg verkligen till om det!). Jag åt nog sedan andra smärtstillande av ngt slag i två dagar till, sedan ingenting.

Klarade bara korta promenader först, långsamma, men efter 1,5 veckor så gick jag i 30 minuter eller så i alla fall.

Senast ändrad:

Jag fick rekommendationer att vänta med ridning i tre månader. Två veckor låter väldigt tidigt? Även om man känner sig återställd så tar det ju en tid för kroppen att läka efter ett snitt.
De rekommendationer jag fick vara att inte lyfta tyngre än barnets vikt den första månaden, sen kunde man öka successivt och efter tre månader skulle jag vara helt återställd. Rekommendationerna växlar mellan olika sjukhus har jag förstått!

Lycka till!

Jag fick samma rekomendationer. Doktorn sa att om man ansträngde sig för tidigt så ökar riskerna för att man ska få framfall senare i livet. ("Rid du om det är väldigt viktigt, men...")

Angående att bli återställd: Jag hade akut snitt, ryggbedövning. Sjuksköterskan tvingade mig att gå upp ur sängen efter ett drygt dygn, det gjorde jätteont såfort jag använde magmusklerna det minsta. Jag hade inte klarat mig utan en säng som man kan luta upp i sittande, samt något halt att sitta på som hjälp att vrida kroppen (slänga benen över kanten). Jag åkte hem efter fem dagar och hade då fortfarande ont och var tvungen att få hjälp ur sängen (det gjorde trots det jätteont). Efter en vecka klarade jag mig utan voltaren och såg mest bara rolig ut när jag skulle resa mig ur en fotölj (hävde mig upp mha armstöden).

...några dagar efter snittet skrattade jag, prova inte det såvida du inte känner dig hyfsat smärtfri...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
Svar
19
· Visningar
1 794
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 519
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 001
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka