Sv: Återhämtning efter snitt
Jag akutsnittades, men blev inte sövd, för 6 veckor sedan. Hade ett långdraget värkarbete bakom mej, totalt höll det på i 2½ dygn. Att det tog sån tid innan det blev kejsarsnitt berodde mycket på att jag var så rädd - rädd att bli helt funktionshindrad i flera veckor, av snittet. Men min rädsla var helt obefogad för min del. Var uppe på benen i princip direkt efter snittet, men hade första dygnet svårt att räta på mej ordentligt eftersom det drog i snittsåret. Första veckan gjorde det ont när jag skulle resa mej upp från liggande. I övrigt kan jag inte påstå att jag blivit påverkad av snittet eller på något vis känt mej begränsad, mer än av restriktionerna man får. Har kunnat leva som vanligt med snöskottning, eldning, promenader etc i princip från det jag kom hem från BB (efter 3 dagar). Tog heller inga smärtstillande från det jag kom hem - det "enda" som gjorde ont då var eftervärkarna när jag ammade och de kunde jag liksom "leva med", och de hade väl kanske inget med snittet att göra heller.
Det som finns kvar nu av orkeslöshet och tappad styrka beror inte på snittet utan på graviditeten. Har varit på Mamma/Baby-gympa nu ett par gånger i veckan ett par veckor (började vid 4 veckor efter snittet) och där märker jag ju att jag saknar styrka men faktiskt framförallt i ben och armar - märkligt nog känner jag mej hyfsat stark i mellangärdet. Försöker förstås ta det lugnt och inte ta ut mej så mycket ändå, och är definitivt inte lika stark som "innan graviditeten", men jag trodde nog att eventuell svaghet pga snittet skulle kännas tydligare.
Har också haft rätt dåligt flås, märker det på barnvagnspromenaderna när det snöat (blir andfådd!), det kanske har påverkats av snittet eftersom jag ju förlorade lite blod (har känts som om jag haft lite järnbrist), men mycket är det nog på grund av att jag förlorade kondition under graviditeten.
Nu är det sista jag väntar på att "tillåta mej att göra" just att rida. Men det tänkte jag nog vänta någon vecka till med, risken för eventuell sårruptur är väl totalt minimal men det känns onödigt att riskera ändå. Jag är förvånad över hur fort och fint såret läker, jag hade inte en bild av att det skulle ta evigheter och vara ett jäkla bök att sköta om, men verkligen inte. Har varit "numb" runt ärret, eftersom nerverna skärs av, men har sedan kanske 1 vecka tillbaka känseln runt hela ärret.