Återhämtning av muskler och leder *svammel*

Totola

Trådstartare
Hur tror ni det kan komma sig att olika hästar på samma ridnivå på ett ungefär och ålder verkar ha så olika lätt/svårt att återhämta sig? Och så olika skick på muskler/leder?
Även om man räknar in muskelspänningar, låsningar och dylikt så upplever jag ÄNDÅ att det är rätt stor skillnad på återhämtningstid och hur lätt de har för att bli stela.?

Min egen kuse t ex borde verkligen INTE vara särskilt mjuk i musklerna. Har haft sneda höfter och några låsningar fram tills relativt nyligen, är 16 år, har gått länge på trav, relativt mycket hoppning och endast lite dressyrridning.
Ändå verkar lederna rätt ok (knäpper någon enstaka gång, men inte så att jag tänker på det) och verkar återhämta sig mycket snabbt muskulärt efter träningen. Att den t ex klarar att gå rätt hårda pass (mot vad den är van vid) 3 dagar på raken eller så utan att man märker någon negativ effekt, även går den barfota bak och spänner sig så snart det blir halkigt men så snart den kommer på mer stabilt underlag märker man inga bieeffekter från det..
Annars har jag varit med om betydligt yngre hästar som haft problem med leder och allmänt lätt fått träningsvärk eller blivit anti av för hård träning, blivit spänd i muskler osv.

Vilka faktorer tror ni är de viktigaste?
(exempel/förslag)
*Foder?
*Hästens mentalitet? (tänker i banan att en del hästar kanske har lägre smärttröskel eller allmänt visar mer än andra, andra kanske är lättare att jobba bort stelhet med rörelse osv)
*Graden av tidigare spänningar?
*Allmäntillståndet i övrigt?
*Träning?
*Övrigt?

Vore intressant med lite infallsvinklar! Vad är era upplevelser av hästar som lätt blir stela eller tvärtom som alldrig verkar visa av stelhet/träningsvärk? Som återhämtar sig väldigt sakta eller väldigt snabbt?

Sv: Återhämtning av muskler och leder *svammel*

Jag tror det är väldigt svårt att peka ut någon eller några specifika orsaker. Det borde vara hur hästen har det som helhet. Hur hästen hanteras, tränas, foder, utevistelse, ja allt som rör hästens vardag. En häst som får bra foder, tränas på ett genomtänkt och varierat sätt, får röra sig mycket ute och får god omvårdnad helt enkelt, mår bra och då återhämtar den sig också snabbare. (frisk häst menar jag nu) Hästen ska ju må bra både mentalt och fysiskt.

Håller med!

Under "bra" förhållanden ur helhetsperspektiv för hästen, så upplever jag inte att en frisk och sund häst blir särskilt stel efter arbete/ansträngning. :confused: Jag anser inte heller att en frisk häst BÖR bli det.

men hon menar väl HÅRD anträngning. alltså mer träning än vad hästen är van vid/är redo för.

så förstod jag det. och då är det väl inte konstigt om dom blir stela - det blir jag också om jag plötsligt börjar jogga utan vare sig upp eller nedtrappning.

ts; tror det är väldigt många olika saker som spelar in och det går inte att peka på en. det handlar om hur man byggt upp hästen, hur man fodrar, hur man värmer upp och hur man skritter av, även hur man rider. och hästens naturliga förutsätningar, vissa har lättare att bli stela helt enkelt. som att vissa människor är disponerade för astma och andra för ryggont.

men hon menar väl HÅRD anträngning. alltså mer träning än vad hästen är van vid/är redo för.

så förstod jag det. och då är det väl inte konstigt om dom blir stela - det blir jag också om jag plötsligt börjar jogga utan vare sig upp eller nedtrappning.

ts; tror det är väldigt många olika saker som spelar in och det går inte att peka på en. det handlar om hur man byggt upp hästen, hur man fodrar, hur man värmer upp och hur man skritter av, även hur man rider. och hästens naturliga förutsätningar, vissa har lättare att bli stela helt enkelt. som att vissa människor är disponerade för astma och andra för ryggont.

jag tolkade det inte så men det kanske är fel.
att gå 3 dagar på raken och gå på halt underlag, är ngt som en frisk häst bör klara utan att bli överdrivet stel eller reagera nämnvärt på fysiskt anser jag. men jag kanske missförstod TS.

Annars har jag varit med om betydligt yngre hästar som haft problem med leder och allmänt lätt fått träningsvärk eller blivit anti av för hård träning, blivit spänd i muskler osv.

tänkte på detta.... att en häst kan gå i hage och ridas normalt är inte konstigt nej...

tänkte på detta.... att en häst kan gå i hage och ridas normalt är inte konstigt nej...

endera pratar vi förbi varandra helt eller så missförstår jag totalt och konsekvent.

om en ung häst får problem med leder så anser jag det inte en frisk häst nej. så återigen anser jag inte att en normalt frisk häst över huvud taget,bör bli särskilt stel ö.h.t rent generellt även om den pressas lite här och där i arbetet, nej.

jag tolkade det inte så men det kanske är fel.
att gå 3 dagar på raken och gå på halt underlag, är ngt som en frisk häst bör klara utan att bli överdrivet stel eller reagera nämnvärt på fysiskt anser jag. men jag kanske missförstod TS.

Jag menade givetvis gå HÅRT utifrån hästens dåvarande status i kondis/styrka. Hårt 3 dagar i rad. Inte 3 dagar i rad med normal träning, för det hoppas jag de flesta kan göra :crazy:
Det där med hovarna - är det bara jag som tycker det är konstigt om man inte blir stel när man hela tiden går och spänner sig (nåja, 12 timmar per dag i perioder) för att inte halka? Man ser hur den spänner sig på isen, men det verkar som sagt inte bli "spänningar" av det, som sitter kvar.
Kusen jag hade som blev för mycket verkad när den gick barfota bak blev ju så stel av att gå och spänna sig att man nästan misstänkte korsförlamning på bara ca 2 veckor och fick gå på finadyne-kur för att bli hyfsat bra igen. Därav att jag kopplar "gå och spänna sig" med stelhet...

Senast ändrad:

Jag tror det är väldigt svårt att peka ut någon eller några specifika orsaker. Det borde vara hur hästen har det som helhet. Hur hästen hanteras, tränas, foder, utevistelse, ja allt som rör hästens vardag. En häst som får bra foder, tränas på ett genomtänkt och varierat sätt, får röra sig mycket ute och får god omvårdnad helt enkelt, mår bra och då återhämtar den sig också snabbare. (frisk häst menar jag nu) Hästen ska ju må bra både mentalt och fysiskt.

Ja, så bör det såklart vara. Frågan är då hur man tolkar det om ett par olika hästar som tränas lika, får samma foder osv en längre tid är olika på den punkten? :p Kanske mer på Centaur´s linje då (att en del är "medfött"), för det där har jag upplevt ibland..

jag tror vi menar i stor sätt samma sak..... :p

men om en yngre häst får problem med leder, så måste det bero på dålig uppväxt, dålig exteriör, dålig ridning eller yttre skada. den är alltså inte frisk. vad orsaken är kan som sagt varier.

är det en häst på 18 år kan man däremot anta att det beror på det jämna slitaget som kroppen utsätts för genom åren, och alltså inget fel eller svaghet på hästen eller dens hantering.

men en oskadad häst utan sjukdomshistoria som rids på ett vettigt sätt och inte har blivit för hårt tagen tidigare, bör inte bli stel av att gå på halt underlag eller ridas tre dagar i rad. min gammling red jag sex dagar i rad när vi var i full gång, varav mkt intervallträning och hårda pass med galopp i grustag osv. och han blev inte ett dugg stel eller trött av det, trots att han haft massa skador i bagaget...

nuvarande blir heller aldrig stel och ovillig av arbete många dagar i rad, men kan däremot vara lite stel/spänd i början av passet om han stått i många dagar. vilket jag inte tycker är konstigt. är ju dessutom en psykisk aspekt i spändheten också (ooh i dag ska vi äntligen rida, shit vad spännande och kul).

ärligt talat tycker jag hela frågan är konstig och luddig för det är helt omöjligt att sitta här och sia om varför häst x blir stel men häst y aldrig blir det. det är alldeles för många faktorer som spelar in, så man kommer liksom inte längre än till att "det går inte att svara entydigt på frågan". :p

om en ung häst får problem med leder så anser jag det inte en frisk häst nej. så återigen anser jag inte att en normalt frisk häst över huvud taget,bör bli särskilt stel ö.h.t rent generellt även om den pressas lite här och där i arbetet, nej.

Vill bara förtydliga att de extrema exemplen mest är till för att påvisa hur stora skillnader jag upplevt att det kan vara... Blir liksom tydligare med extremfall. Självklart är det inte bra om en häst går och blir stel titt som tätt trots inte alltför hårt arbete, men även "normala" hästar kan det ju skilja en hel del på.

Även så känns det intressant hur de faktiskt påverkas t ex vid en skada. För vissa hästar blir det som att ta vid där man slutade efter en tids konvalecens, andra behöver mjukas upp och återuppbyggas en del även om det inte gått mer än en månad eller så.

ärligt talat tycker jag hela frågan är konstig och luddig för det är helt omöjligt att sitta här och sia om varför häst x blir stel men häst y aldrig blir det. det är alldeles för många faktorer som spelar in, så man kommer liksom inte längre än till att "det går inte att svara entydigt på frågan". :p

Håller med iofs, själva tanken var väl egentligen hur erfarenheterna är - om t ex foder har stor inverkan, om det sitter mest i träningen, i huvudet på hästen eller dylikt.

Om vi omformulerar det hela;
*Vilka är de vanligaste orsakerna att hästar blir stela enligt era erfarenheter (ni som aldrig haft en stel häst behöver givetvis inte svara! :p ) och;
*Kopplar ni mentaliteten till stelhet på något sätt? Varför?

dålig uppvärmning og avskrittning, för lite varierad träning, för mkt kraftfoder och underliggande fysiska orsaker som låsningar, pålagringar etc.

om man säger såhär.. en harmonisk och glad häst som trivs med sitt liv har högre tröskel för smärta och stelhet än en som redan går med massa spänning i kroppen pga att den är rädd, osäker och spänd. kroppen funkar sämre när den är under psykisk press - samma orsak som gör att stressade människor blir förkylda och sjuka.
men inte om du menar mentalitet som i pigg/lat!

dålig uppvärmning og avskrittning, för lite varierad träning, för mkt kraftfoder och underliggande fysiska orsaker som låsningar, pålagringar etc.

Använder du logik nu eller egna erfarenheter/slutsatser av erfarenheter.?
Just det där med VARIATIONEN i träningen vet jag faktiskt inte om jag har märkt av.. (Rent logiskt sett tycker jag det stämmer, men inte utifrån praktiska erfarenheter.) Eftersom det mjukaste jag haft en häst (inte av alla, men utifrån den hästen) var när den BARA tränades på ridbana i dressyr en period. Blev aldrig riktigt så mjuk igen som när den gick så intensivt/enformigt. Fast jag logiskt sett tycker att de blandade uteritterna och dressyrandet borde ha varit mycket mer lösgörande.
Har iofs aldrig varit med om någon häst som blivit stel eller spänd AV att gå varierat.

Teori - om hästarna är vana att gå på ett visst sätt så borde de musklerna mjuka upp sig vid regelbunden aktivering av de starkaste musklerna.? Tills de inte aktiveras längre...
typ aktiva travare som kan se och kännas mjuka och fina och *poff* blir stela krattor om de ställs av.

om man säger såhär.. en harmonisk och glad häst som trivs med sitt liv har högre tröskel för smärta och stelhet än en som redan går med massa spänning i kroppen pga att den är rädd, osäker och spänd. kroppen funkar sämre när den är under psykisk press - samma orsak som gör att stressade människor blir förkylda och sjuka.
men inte om du menar mentalitet som i pigg/lat!

Låter rimligt!
Angående pigg/lat så - en häst med framåtjudning har lättare att jobba igenom sina muskler trots att den är stel? Kanske.? :confused:

Ja jag tror man måste se mycket mera till individen. Hästar är ju också olika och har olika anlag. Alltså även om två hästar är lika gamla och träningsintensiteten är ungefär den samma så finns det ändå individuella skillnader mellan dem som man får ta hänsyn till. Träningen måste anpassar efter hästen. Den ena hästen kanske behöver längre tid för uppmjukning och avtrappning tex.
Tar man hänsyn till varje häst och anpassar träning och hästens miljö efter det så borde de må bra.

menar inte variation på det sättet. man kan variera träningen massor även om man endast rider på banan! så länge man gör olika övningar, tex en dag fokuserar på skolor och skänkelvikningar, en med volter, en med övergångar, en med galopp, en med trav osv.

gör man precis samma varje dag kan musklerna aldrig återhämta sig.

Det beror på nått som hästens föds med och som man inte kan påverka. dvs hur snabb återhämtningsförmåga den har.
En häst med låg vilopuls har ofta hög återhämtningsförmåga.

Nja, hästar föds ju med olika andel av de olika muskelfibertyperna där andelen snabba 2b anses bra. Med träning kan andelen öka. Dessutom gör träning att musklerna orkar med jobb bättre. En häst som inte tömmer all energi i fibrerna tror jag återhämtar sig snabbare än en som inte gjort det ( nu pratar jag trav, galopp, distans mm). Jag håller med om att låg vilopuls är bra. ( Min gamla häst hade 28 slag per minut, stolt)
Så det gäller att hitta en häst med bra förutsättningar och sedan träna rätt. Jätte lätt eller hur:)

menar inte variation på det sättet. man kan variera träningen massor även om man endast rider på banan! så länge man gör olika övningar, tex en dag fokuserar på skolor och skänkelvikningar, en med volter, en med övergångar, en med galopp, en med trav osv.

gör man precis samma varje dag kan musklerna aldrig återhämta sig.

fast det där är en sanning med STOR modifikation.
rent tekniskt sett så får du oerhört svårt att variera att olika muskler jobbar om hästen i princip rör sig på samma underlag, samma gångarter med endast marginell variation i form av övningar. till 99% använder du då samma muskelgrupper oavsett.

nej samma muskler används väl inte i trav och galopp?

sen var det ett svar på vad totola skrivit ovan, att hon bara hade ridit sin ostela häst på banan. och det GÅR att variera sig även där, kräver bara lite mer....

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 090
Senast: corzette
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 711
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 799
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka