Äter upp halmen.

Sv: Äter upp halmen.

Mitt fullblod (500 kg) äter mellan 21-07 8 kg hö, finns inte ett strå kvar på morgonen och hon går på bete sen dagtid med en massor av gräs.

Sen undrar jag hur mkt halm du la in? När jag halmar upp en box brukar de vara en bra bit över knäna på hästarna för de är så mkt luft.

Jag lägger in ca 4dm halm i hela boxen sedan slänger jag in lite extra i mitten där de oftast öser runder halmen.

tar in senare och ut tidigare vid tillfälle. Lite halm är där inte, Det går åt som smör. Till och med så att hovslagaren påpeka att mina hästar hade en givmild matte.
Ska köra och handla hönät sen och testa ikv och försöka packa halmen extra mycket så får vi se hur det ser ut i boxarna imorgon.

Vad säger ni om annan sysselsättning i boxen? Har själv inga erfarenheter om det.

Jag är lite nyfiken på hur mycket halm du har i boxen. 30 kg?
Det kan en häst omöjligt hinna med att äta upp över en natt. Mitt stora halvblod äter mellan 5 och 10 kg halm/natt förutom sitt nattahö på 3 kg.

Ett av hästens största behov är att äta och jag tror inte du kan få den att sysselsätta sig med nåt annat så länge det finns nåt ätbart i tillhands.

Jag har alrig vägt mängden men som jag skrev så lägger jag ca 4 dm högt och öser på extra i mitten. Tog precis in hästarna och har öst på extra mycket och gett dom extra mycket hö/hösilage och blandat runt de med lite halm. Så jag får se imorgon hur det ser ut.

Har bara haft hästarna sen Mars. Det va ju lite ätande men inte så extremt som nu.

Nu i morse så va där ganska mycket kvar men nästan inget längst fram och i mitten av boxen. Tänkte att jag ska ta foto ikv och imorgon bitti så att ni ser.

Jättebra idé :)

Ska bli kul att se.

Min häst är fenomenal att möblera om bland halmen. Lägger gärna upp den i en hörna eller innanför boxdörren så där är 1 meter högt med halm när man öppnar.

Hästen är ju gjord för att äta stråfoder! Om hästen är fin i övrigt och halmen är gratis är det ju bara att le och vara nöjd!!

Jag kom att tänka på en sak! När min häst i våras vräkte i sig precis all halm i boxen, hur mycket jag än hade i, han fick då 13 kg hö om dagen, så tipsade en annan tjej i stallet att ge min häst lusern. Det blev märkbar sklillnad på en gång och nu käkar han inte så mycket halm alls längre. Kanske inte funkar på din men tänkte bara säga vad som funkade på min (:

kl

Måste kapa tråden lite. Till vintern har jag tänkt att göra halmbädd till min häst då han gärna blir uttråkad. Går det att göra på följande sätt?: I botten kalk, ett tjockt lager med spån, torv och eventuellt lite halm nerblandat. Ovanpå detta en massa halm. Tanken är förstås att kisset skall ligga kvar, att man tar ut halm som är blött och lägger in nytt halm vid behov. Kan man kalka kissfläckarna? Eller låter man det vara?

Min häst äter mycket halm och jag ger henne halm i samband med sitt hö, hon få 8 kg hö/dag (kan inte ge mer pg energin) + ca 5kg halm väger ca 480 kg i sina hö påsar. Är nöjd med hennes intat för då vet jag att magen arbetar bra

Jag lägger in halm i boxen i samma takt som hon äter den, ser jag någon dag att hon har ätitít mycket ger och strör jag mer. 4 cm halm i boxen tycker jag är är lite för att ligga på minst 15 cm om inte mer för att få en mjuk sov plats för hästen.

Så var för inte stö boxen mer när hästarna äter upp halmen. Du säger ju att halmen är gratis

min ena häst äter också mycket halm. när jag lägger in ny halm så blandar jag det med kissig blöt halm ( vet att det låter äckligt)
men hon äter inte av det då.
jag lägger dock alltid "ren" halm i ett hörn som hon kan få äta av

Jag lägger in halm i boxen i samma takt som hon äter den, ser jag någon dag att hon har ätitít mycket ger och strör jag mer. 4 cm halm i boxen tycker jag är är lite för att ligga på minst 15 cm om inte mer för att få en mjuk sov plats för hästen.

Så var för inte stö boxen mer när hästarna äter upp halmen. Du säger ju att halmen är gratis

Inte 4cm. 4dm alltså 40cm.
Tog tyvärr inga foto för jag fick inte tag i någon kamera. :(
Men kan medela att det äts mindre halm nu men jag tror det går periodvis. Ger dem båda mer att tugga på och blandar upp det med lite av halmen. Blir ju bädd när det blir kallare och då äts det alltid mindre. Men vill inte lägga någon än då det fortfarande är rätt varmt och de gärna blandar runt skiten med kisset.

jag ger mina hästar så de har fri tillgång, även om de står inne eller är ute på natten. om en häst äter 16-18 timmar om dygnet så räcker inte höet. jag antar att höet e slut väl?
men hur mkt lägger du in på kvällen? de får väl inte 8 kg på kvällen? jag tog tiden härom dagen när min sambo tog in sina hästar och gav de hö, för ungefär 4 kg hö tog de lite mer än en timme för en häst. de betyder ett ANTAL timmar utan mat tills frukosten kommer nästa morgon! dina hästar kan ju stå och äta halm i ganska många timmar mao, jag tycker de e skit bra att de har halmen, tänk va illa de farit om de inte hade något alls resten av tiden?

de mår väl bra annars? de e ju inget dumt med att äta grovfoder menar jag =)

KL

Hur många hästar är det du har? Äter ALLA så mycket halm? Står hästarna i ett privat stall eller kollektiv? Om det finns andra hästar runtomkring så kan du lägga in "gammalt" halm till dina hästar. Med gammalt menar jag det halmet som finns kvar i boxen efter att man mockat ur den. Det halmet är ju aldrig riktigt rent, så jag vet att det har fungerat för andra hästar. Kanske något att testa?

Jag har 2 hästar och de står hemma hos mig. Båda äter halmen.
Som sagt så har det blivit bättre nu när jag blandar hö/hösilaget med halmen och slänger in lite extra halm i en hörna. Tack för alla tips.

Om du vill ha kvar halmen; Varför inte lägga en torvbädd i botten och sedan halm ovanpå det? Då behöver du fylla på torv väldigt sällan men slipper att hästarna står på bara betongen.

M

kl

Måste kapa tråden lite. Till vintern har jag tänkt att göra halmbädd till min häst då han gärna blir uttråkad. Går det att göra på följande sätt?: I botten kalk, ett tjockt lager med spån, torv och eventuellt lite halm nerblandat. Ovanpå detta en massa halm. Tanken är förstås att kisset skall ligga kvar, att man tar ut halm som är blött och lägger in nytt halm vid behov. Kan man kalka kissfläckarna? Eller låter man det vara?

Halmbädd är det bästa jag vet. :love:
Vi brukar använda allt boss ifrån hö och halm och lägga in som grund längst ner. När vi gör bäddarna så brukar höet vara slut så det passar oss bra.
Sedan brukar vi ha på ett lager kalk och över detta ett rätt tjockt lager spån. Sedan halm såklart.
Dock har vi en herre som gärna verkar tycka om att gräva så hans bädd brukar se ut som efter en jordbävning. Men när väl bäddarna har lagt sig så är det så himla smidigt!
Och ja, vi brukar kalka lite lätt över de blöta som blir kvar just för lukten.
Många har kommenterat att man luktar knappt stall efter att ha varit hos oss.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Har senaste veckorna funderat lite över vår hunds mat- och sömnklocka. Hon blev 10 månader häromdagen (vallhundsras) och har sedan...
Svar
7
· Visningar
3 823
Senast: Sleepan
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII