Äter upp halmen.

Sv: Äter upp halmen.

Testa att hänga in grenar av gran, björk och asp. Då har dom annat att göra, om du nu inte vill att dom ska äta av halmen?!

Jag hade öst på med rejält med hö i nästa fri mängd och sett om det gjorde någon skillnad. En del hästar som får FÖR begränsad mängd blir med ha-galna och äter upp allt i ett nafs, känner de att de får rejält med hö brukar de reglerna och lugna sig och du kan trappa ner igen.

Halmbädd är det bästa jag vet. :love:
Vi brukar använda allt boss ifrån hö och halm och lägga in som grund längst ner. När vi gör bäddarna så brukar höet vara slut så det passar oss bra.
Sedan brukar vi ha på ett lager kalk och över detta ett rätt tjockt lager spån. Sedan halm såklart.
Dock har vi en herre som gärna verkar tycka om att gräva så hans bädd brukar se ut som efter en jordbävning. Men när väl bäddarna har lagt sig så är det så himla smidigt!
Och ja, vi brukar kalka lite lätt över de blöta som blir kvar just för lukten.
Många har kommenterat att man luktar knappt stall efter att ha varit hos oss.

Är det någon speciell sorts kalk ni har?

Jag strör ett lager kutterspån i botten och sen ordentligt med halm ovanpå. Skulle sen halmen vara uppäten så står de iallafall på lite spån. Sen när jag mockar blandar jag spånet och det som är kvar av halmen och ett nytt halmlager. Varannan dag lägger jag lite nytt spån i botten så det blir en jättebra blandning till slut. Jag strör ca 10 kg halm om dan och de äter inte upp precis allt.
Ni som säger fri tillgång på hö.........Jag räknade på foderstat och enligt normerna ska enegin vara 53Mj om dan för min häst. Jag ger min 10 kg hö om dan och kommer då upp i 77 Mj. Sen får hon lite kraftfoder också, så då är hon ju överutfodrad??? Jag förstår inte riktigt det där med foderstat och fri tillgång.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Har senaste veckorna funderat lite över vår hunds mat- och sömnklocka. Hon blev 10 månader häromdagen (vallhundsras) och har sedan...
Svar
7
· Visningar
3 823
Senast: Sleepan
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII