Äter upp halmen.

K

Kixet

När jag kom ut till stallet i morse så möttes jag av att hästarna stod på direkt på betongen. De hade ätit upp all halm och kvar fanns bara kiss och bajs. Det har hänt många ggr att de har ätit mycket av halmen men aldrig så att de blivit såhär tomt. Jag är inte direkt snål när jag stör så det beror inte på mängde de får.

Någon med samma problem?
Märker oftast inte att de äter något av halmen på kvällen utan sover direkt efter maten. Ska jag behöva gå ut och morgonfodra 5 på morgonen för att de inte ska hinna äta något? Det vill jag verkligen inte då jag har jätte svårt för att somna om och det känns bara onödigt. Kan det bero på för lite hö till dom, kanske jag skulle behöva köpa ngn boll som de kan roa sig med ist?
Vad ska man göra. Lägga bädd, byta till annan sorts halm, byta till spån? :confused:

Jag vill ju hälst inte byta strö då jag får halmen gratis.

Sv: Äter upp halmen.

det finns hästar som äter upp halmen och således får man byta till något annat... spån äter även en del hästar..

varför inte torv? det har jag inte stött på någon häst som äter, bortsett eventuella pinnar i det.

Mitt sto på ca 500kg får 8kg hö om dagen och min valack på 650kg får 10kg hösilage om dagen.

Ja, de går i en ganska gräsig hage. Men inte så att de kan leva på det.

Jag hade testat med att lägga in lite extra hö på kvällen för att se om de äter mindre halm.

Jag har testat med det. Men som sagt så verkar det som om det är när de vaknar på morgonen som de äter upp halmen. Jag vet inte om det är för att de är hungriga eller uttråkade.

Fast det gräset som finns nu innehåller i princip ingen näring alls. Ge mer hö (det är vad jag skulle rekommendera) eller byt stö.

Jag har testat med det. Men som sagt så verkar det som om det är när de vaknar på morgonen som de äter upp halmen. Jag vet inte om det är för att de är hungriga eller uttråkade.

Lägg in mer hö så det räcker till morgonen. De antal kg som du skiver är mycket lite hö. Mina stora äter ca 12-15 kg om dagen. Så testa att ge dubbelt av höet på kvällen och se om de äter upp eller om de grisar runder med resten.

Har testat att lägga in dubbelt och de grisarna äter bara upp allt på kvällen. :/

Hur länge står de inne i box?
Du kanske kan stoppa höet i hönät så tar det längre tid att äta upp och de hinner inte bli så hungriga innan frukost?

Prova att lägga in mer hö/hösilage. Så att det verkligen räcker hela natten.. Eller blanda i Halm i höt ifall dom har lätt för att bli tjocka. Då kanske dom inte äter upp bädden. När fodrar du på morgonen å när får dom sitt kvälls hö???
Annars får du helt enkelt byta ut halmet mot typ Torv.

Hästar sover inte hela nattens om vi gör... ;)

Troligtvis plockar de lite under hela natten och vilar lite då och då bara, precis som det ska vara. Har höet då tagit slut är det såklart halmen som ryker.

Hästar känner inte hunger eller mättnad som vi gör, de har förutom det rena näringsbehovet ett stort behov av att plocka i sig lite hela tiden. I det fria betar de minst 16 timmar per dygn och gör inte längre frivilliga uppehåll än ca 3 timmar. Det är sällan vi matchar hästens tuggbehov i fångenskap, om man säger så...

De tas in vid 21-22 tiden och går ut vid 7. Ska prova med hönät. Som sagt, vill gärna ha kvar halmen då jag har den gratis. Valacken fick endast 6 kg hösilage om dagen av förra ägaren och där åts aldrig halmen upp. Insläpp 21 och utsläpp 8. Kan det bero på halmen?

Havrehalm är ju mycket smakligt och om det är halm med mycket spannmålsrester i så äter de ju gärna utav det.

Min häst var oxå sådan, han fick ordentligt med hö men det spelade inte någon roll hur mycket man skulle ha lagt in till natten av höet så hade han ätit upp ALLT tills det var slut i ett svep. Så när jag kom för att mocka så var det bara den halm med kiss o bajs kvar....
Jag hade vetehalm som dom inte ska tycka om.
Jag fick helt enklet köpa torv istället.

Men däremot så stog han på halm nere i skåne utan att äta upp den så jag vet inte vad som utlöste detta när han stog i det stallet(uteboxen) där han åt upp allt.

Men vissa hästar kan ju bara inte stå på halm.

min gjorde de samma ge MER hö, ta in senare på kväll

Jag tycker det låter som om det är för lite halm.
Strö på ordentligt, 20 cm tjockt, packat lager kan hästen omöjligt hinna äta upp över natten. Mer än 15 kg kan de bara inte hinna äta.

tar in senare och ut tidigare vid tillfälle. Lite halm är där inte, Det går åt som smör. Till och med så att hovslagaren påpeka att mina hästar hade en givmild matte.
Ska köra och handla hönät sen och testa ikv och försöka packa halmen extra mycket så får vi se hur det ser ut i boxarna imorgon.

Vad säger ni om annan sysselsättning i boxen? Har själv inga erfarenheter om det.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Har senaste veckorna funderat lite över vår hunds mat- och sömnklocka. Hon blev 10 månader häromdagen (vallhundsras) och har sedan...
Svar
7
· Visningar
3 823
Senast: Sleepan
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII