Äter spån?

schelin_j

Trådstartare
Jag har noterat att en häst i stallet äter spån? Boxströ = sågspån alltså... någon som har någon uppfattning om varför hon gör så?

Har sett det efter tävling (travare) och då har hon ju inte fått mat eftersom ägaren vill att det ska gå en stund efter loppet innan hon får käk så att hon är lugn och så. Men så fort vi ställer in henne i boxen på banan börjar hon småtugga på spånet. Hon dricker inte då utan bara tuggar på spånet...

Ska tillägga att hon alltid fått mat någon dryg timme innan loppet så det är max en tre timmar sedan hon ätit ordentligt.

Men jag tycker att det känns som om det borde vara farligt eller i vart fall onyttigt att äta spån. Och äckligt förstås.

Ibland ser jag henne tugga på spån hemma också. Fast hon har mat.

Innehåller spånet något hon kan behöva/vilja ha? Tecken på att något saknas i foderstaten? Alla hästarna i stallet äter samma ensilage och alla tävlingshästar har mer eller mindre identisk foderstat men det är bara den här hästen som äter spån.

Tankar?

Sv: Äter spån?

Borde det inte vara bra att ge halm så har den något att tugga på?

Hon får cirka 15 kg grovfoder/dygn och står på halm med spån under. Hon käkar halm också men det jag reagerat på är att hon ibland alltså tar rent spån i munnen och står och tuggar. Mest efter lopp i och för sig och då har hon ju inget annat (boxarna på banan innehåller bara spån).

Fast hon är kanske extremt hungrig just efter lopp. Ska höra med hennes ägare om man inte kan ge henne lite hö i alla fall när hon sprungit.

Vet en häst som ätit spån när det varit sjuk och inte fått äta nåt. Då åt den spån, och gör inte det annars. Alltså var den säkert uttråkad eller hungrig.

Min ena häst brukar ochså ta en rejäl tugga spån och äta upp ibland men jag tror inte det är farligt dom äter ju grenar och kvistar med och det är ju samma material:rofl:.

Skönt att höra att det finns fler knasbollar i alla fall. Det måste ju vara rätt otäckt att äta spån ju.

Tack alla för era tankar och reflektioner!!!

Det handlar nog om tuggbehovet. Får den ingenting efter ett lopp menar du ? Knasboll är den knappast, handlar nog mer om dess behov.

Det handlar nog om tuggbehovet. Får den ingenting efter ett lopp menar du ? Knasboll är den knappast, handlar nog mer om dess behov.

Hon får inte mat på banan, det vill säga direkt efter ett lopp. Där får hon bara vatten. Jag vet inte varför men det "ska" vara så säger ägaren. Hänger ihop med att hon ska komma helt till vila på något sätt tror jag, men jag förstår inte riktigt (jag är ju inte så erfaren själv och kan inget om det där)

Brukar väl ta en knapp timme innan vi är hemma eller - om vi åkt längre - hon står i transporten och där får hon ju hö.

Väl hemma får hon stå i box ett tag och då får hon hö, havre, betfor och vatten.

hört talat om foderstrupsförstoppning??

det är inte så jättesmart att ge en häst som har 100 i puls en massa hö att äta. de måste få varva ner och hamna rätt i puls och sluta blåsa innan de får äta om man inte vill riskera livet på hästen.

så jag tycker det är helt vettigt att inte ge hästen nåt att äta närmsta tiden efter start. sen när hästen slutat blåsa och har druckit får min äta. och då utan problem

Tack, där kom förklaringen!!! Som jag så väl behövde höra. Nu vet jag ju VARFÖR hästen inte får mat på banan.

Fast man kanske i och för sig kan ta med lite hö att ge henne efter en stund. Pulsen sjunker ju väldigt fort och blåser gör hon inte många minuter efter loppen.

Fast det är kanske bara jag som gör en höna av en fjäder. Det är kanske inte direkt hela världen att hon tar någon tugga spån. Det är som sagt var inte frågan om någon häst som inte får mat...

Snarare tvärtom. Min stallägares hästar brukar vara de rundaste på banan!

Näe, har aldrig hört talas om foderstrupsförstoppning ;)

Men givetvis FÖRUTSÄTTER jag att hästen varvat ned..detta kan knappast ta flera timmar.

kanske är för att hon är stressad? Har själv sett många travhästar som kommer in flåsandes i stallet och sen ska duschas typ 1 min sen ini boxen...
Menar inte att det är så i det här fallet, men eftersom jag själv sett det... Skulle nog försöka slänga in lite hö när hon kmr in...
Får hon den mängden grovfoder och halm så borde det ju inte vara att hon behöver tugga mer iaf..

Hon ÄR förvisso den mest hungriga häst jag någonsin träffat... fick hon så skulle hon säkerligen gladeligen peta i sig dubbelt så mycket. Speciellt havre. Men som sagt var, hon får så pass mycket grovfoder att jag inte riktigt kan tycka att hon skulle behöva mer.

Stress kan däremot vara en alldeles sannolik förklaring. Det är en lättstressad tjej det där.

När hästen kommer tillbaks från lopp brukar rutinen se ut ungefär som så att

1. Sele och övrig utrustning tas av.
2. Eventuella kontroller av puls eller liknande görs, hästen känns igenom och kollas så att hon inte verkar ha ont någonstans.
3. Hästen duschas. Vanligen gör jag det och jag brukar försöka göra detta i lugnt tempo och se till att hon njuter av duschen. Fast det beror lite på vilken bana vi är på och hur lång kö det är till duschen förstås. Ibland står det ju fyra hästar på kö utanför duschspiltan och då är det inte riktigt aktuellt med någon längre mysdusch...
4. Hästen klappas om och torkas med handduk efter att svettskrapan karat av det värsta. Sedan får hon på sig täcke/täcken och gå in i boxen.

Innan punkten 1 brukar hon skrittas av av kusken/ägaren. Hinner han inte det brukar vi peta in en liten promenad efter punkten 2.

Någon som ser något i rutinerna som bör förändras för att hon inte ska stressa?

Och när jag läser igenom det jag själv har skrivit så ser jag också att det faktiskt borde gå att ge henne lite grovfoder på banan. Det är ju vanligen minst en kvart mellan lopp och det att hon hamnar i sin box igen.

I och med att travhästar faktiskt är elittränade så sjunker ju puls och andhämtning ned till normalnivåer fort. Hon brukar ju inte vara andfådd alls efter att man skrittat lite med henne och efter dusch och så så borde hon ju faktiskt kunna äta lite.

Min häst tuggar också på spån ibland men bara när det är helt nytt kutterspån. Då spelar det ingen roll om det finns ensilage eller hö i boxen - hon tar en smakbit av spånet ändå. Det luktar ju ganska mycket trä av just nytt kutterspån så jag antar att det påminner om goda grenar i hagen. Har aldrig sett henne smaka på sågspån.

Tja jag vet inte vad det är för skillnad på kutterspån och sågspån...:angel:

Jag menar alltså sådana spån som man brukar köpa i fyrkantiga "balar" på till exempel Granngården... om det är kutter eller sågspån har jag ärligt talat ingen aning.

Det kanske heller inte har någon betydelse, men kutterspån är ju lite större och mer "hyvlade" medan sågspån är mindre varför iaf jag tycker att kutterspån lukter mycket mer trä än sågspån gör. Kan också vara hur man paketerar det, har inte sett sågspån på bal på samma sätt som man ofta köper kutterspån.

Min pålla älskar att gnaga på grenar odyl i hagen varför jag dragit slutsatsen att det är trälukten som triggar behovet att ta sig ett smakprov på nytt spån.

jag har nog aldrig vart med om att man ger hästen mat efter ett lopp. alla jag jobbat åt och känner har med sig lite hö som de får pilla med en stund innan lopp. men sen får hästarna äta när de kommit hem. då har de återhämtat sig ordentligt. kan hända att nån har hö i transporten med de brukar ju stå ett bra tag i boxen innan man lastar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 200
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 029
Senast: Alexandra_W
·
B
Foder & Strö Efter att ha läst Spader äss inlägg ang hur hästar reagerar på fett i fodret tänkte jag spinna vidare på ämnet hur man bäst utfodrar...
Svar
2
· Visningar
1 812
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka