Äter spån?

Sv: Äter spån?

Kan det inte vara värt att hålla henne ifrån boxen tills hon är så pass "nere" att det är riskfritt igen för att äta? Om det nu är stor risk för foderstrupsförstoppning när de är uppe i varv så borde ju sågspån vara lika illa att få i sig just för att det är så tortt. Borde lätt klumpa sig i halsen tycker man.

Om det inte fungerar att inte ställla in i boxen så hade jag nog personligen i det fallit valt att sätta munkorg på henne just för att förhindra att hon äter spån.

är väl bättre å knyta fast henne i boxen i sånna fall brevid vattenhinken så hon kan dricka. det är ju viktigt efter ett lopp.

Hon är lite knepig damen i fråga - det är sällan vi får henne att dricka innan hon har kommit hem. Då brukar hon däremot sluka två hinkar på raken nästan.

Det är en stressig tjej tyvärr. Det kanske är därför hon äter spån också.

Men att binda upp är det sätt vi har löst det på hittills och det fortsätter vi nog med. Vill ju inte att hon ska äta spån till "middag" precis och i synnerhet inte direkt efter lopp med tanke på vad ni skrivit om foderstrupsförstoppning.

Tack alla för synpunkter och tankar!!! Skönt att ha Buke att få fråga av sig lite hos!!!

Och när jag läser igenom det jag själv har skrivit så ser jag också att det faktiskt borde gå att ge henne lite grovfoder på banan. Det är ju vanligen minst en kvart mellan lopp och det att hon hamnar i sin box igen.

I och med att travhästar faktiskt är elittränade så sjunker ju puls och andhämtning ned till normalnivåer fort. Hon brukar ju inte vara andfådd alls efter att man skrittat lite med henne och efter dusch och så så borde hon ju faktiskt kunna äta lite.

Här skulle jag avråda. Hästen i fråga även om pulsen är nere slappnar inte av fören hon är tillbaka i sin box dvs hemma i stallet. att ge henne man innan vilket kan resulterar i att hon dels vaktar maten med sitt liv och stress nivån höjs och att hon kastar i sig all mat i ett svep bara för att få ha det för sig själv.

däremot så skulle hon nog må bra av längre nervarvning, en rejäl sådan. så får hon chansen att återhämta sig innan vi börjar riva av henne sakerna och fixa. jag tror att det går för fort för henne att hänga med i svängarna.

Ta det med en nypa salt. Du har varit med längre än mig så det mönster jag har sett stämmer kanske inte med ditt. Men iaf så litar jag på ditt omdöme om du tycker olikt mig:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 200
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 029
Senast: Alexandra_W
·
B
Foder & Strö Efter att ha läst Spader äss inlägg ang hur hästar reagerar på fett i fodret tänkte jag spinna vidare på ämnet hur man bäst utfodrar...
Svar
2
· Visningar
1 812
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka