Äter skiten.

K

knasigare

Vad kan detta bero på tro? Att hästen äter sin egen skit? Höt är jättebra, han får extra mineraler, han har blank och fin päls, bra i hull, bra med muskler och går jättebra när man rider..lite lat bara. Men han äter endå skiten ju?

Beror det alltid på någon slags brist? Är det någonting jag borde göra? Är det något som fattas som jag har missat?
Det är ju inte så hysteriskt ofta men han gör det och de stör mej väldigt.

Sv: Äter skiten.

Hur mår magen?
Ibland kan de magbakterier som finns i andra hästars skit behövas för att den aktuella hästens egen mage ska må bra.
Självklart kan man åtgärda magproblem på andra sätt, men det kan ju inte hästen göra själv.

Han äter 14kg per dag och tränas en hel del. Inget kraftfoder heller.

Han är också väldigt fin i magen. Inget löst eller liknande utan helt enkelt ganska så bra som de ska vara.

Det enda man kunnat konstaterat på en vuxen häst som koprofagerar är fiber och proteinbrist. Se över din foderstat.

Men han får över än vad han behöver i protein ju, iallafall enligt analysen och det jag räknat ut..knepigt. Är detta en anledning att ringa vet. och fråga tro?

Det är uträknad foderstat och han får hösilage.

Vuxna hästar brukar inte ägna sig åt koprofagi vid magproblem. Föl kan göra det. Men i vilt tillstånd koprofagerar endast vuxna hästar vid näringsbrist. Nu är ju inte TS häst en häst i vilt tillstånd, men tänkte mest dra en jämföresle. Det brukar höra i hop med någon slags brist, och då protein/fiber brist.

Om det är fiberbrist, borde dom inte vara lösa då? För han är väldigt bra i magen.

har även märkt att min unghäst börja göra detta lite grann nu. inte sett det ofta och inte innan igår.
han är en 3årig nätt ponny, är skadad (en sträckning pga den leriga frusna hagen) och står därför i mindre grushage (11x11 m) för tillfället.
han har sedan 2 veckor sedan då hans vila påbörjades fått sluta med kraftfoder+havre och äter bara morötter, linfrökaka, vitaminer/mineraler och lite lusern.
han äter 8 kg hö/dag uppdelat i 4 mål om 2-1-2-3 kg.

tidigare åt han endast 6kg/dag (han är väldigt lättfödd) och det är bra hö.
så funderar på vad det kan vara för brist eller anledning att han gör detta? högivan är ju större nu än tidigare.

jag funderar på om han gör detta av uttråkning av att gå i sjukhage?

ska försöka kika om han fortsätter med detta eller om det var något tillfälligt jag sett nu bara.

har bara hört talas om hästar som gjort det när dom fått för lite grovfoder, så i ditt fall verkar det lite obefogat. Kan det vara någon annan brist tänkte på vitaminbrist eller liknande?

kanske skrev det lite luddigt. ska hålla uppkik imorgon och se om det var ngt tillfälligt han gjorde eller om det är något han har börjat med helt och hållet...

Vuxna hästar brukar inte ägna sig åt koprofagi vid magproblem. Föl kan göra det. Men i vilt tillstånd koprofagerar endast vuxna hästar vid näringsbrist. Nu är ju inte TS häst en häst i vilt tillstånd, men tänkte mest dra en jämföresle. Det brukar höra i hop med någon slags brist, och då protein/fiber brist.

Här håller jag inte med, mitt dräktiga sto hängav sig till att äta skit. Orsaken visade sig senare bero på både strå och proteinbrist, det i sin tur hängde ihop med att den analys vi fått inte stämde på en enda punkt.

När det ändrade sig, tog det inte mer än någon enstaka dag innan hon slutade att käka skit.

jag har en kompis där en av hennes hästar äter sitt bajs . dom kom fram till att han gjorde det när han fick havre ,han ville åt havren i bajsen.. fick kolik och på djursjukuset kom dom på detta.. så det kan bero på mycket.
hon bytte till annat foder och nu har han slutat.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 071
Senast: super
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 603
Senast: mrkarisma
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 008
Senast: Egonson_
·
Hästvård har en 5 åring som är helt hopplös! Han äter sin en avföring, hela boxen är ren på skit varje morgon. Han har haft höbal i hagen, men...
2
Svar
25
· Visningar
4 787
Senast: Miedo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar