Äter inte

Det är njurarna.. så nu blir det medicin och specialfoder.
Mår så dåligt nu :(

Inte roliga besked men tack och lov på något sätt ändå, det hade ju kunnat vara så mycket värre.
Hoppas verkligen att hon svarar bra på behandling och maten.
Sen ska du komma ihåg att du reagerade snabbt och inte lät dagarna gå utan agerat för hennes bästa som en sann djurvän gör :love:

Det är njurarna.. så nu blir det medicin och specialfoder.
Mår så dåligt nu :(
Så tråkigt, det är aldrig ett roligt besked! :(

MEN även om det känns jobbigt nu så kanske jag kan muntra upp dig lite genom att säga att det definitivt inte behöver vara ett dödsbesked. Du kan ha många fina år kvar tillsammans med din fina kise. :heart

Min Luna fick kronisk njursvikt konstaterad i vintras, vid 1,5 års ålder. Med hjälp av specialkost fick vi snabbt ner hennes värden igen, och nu har jag börjat våga hoppas på att vi ska få många, många år till tillsammans.

Många kramar till dig och din katt! Det ska nog bli så bra, ska du se. :heart

Vilket foder bör jag välja? RC, Hills, nåt annat?
Smokie verkar gilla både RC och Hills blötmat. Hon lämnar lite på botten men det har hon alltid gjort oavsett foder.

Nu matvägrar hon igen.. Petat i sig lite torrfoder i morse, sen sovit i garderoben sen dess. Vägrade Hills k/d blötmat i burk.
Precis gett andapsin så ingen ny mat på två timmar.

Jobbigt det här. Har massor med blötmat hemma, Bozita och Applaws, ska jag försöka få i henne det istället för njurmaten? Den sorten hon gillade är slut (hade bara en provpåse) men jag ska handla mer imorgon när det är öppet.
Tänker att det är bättre att hon äter nånting än ingenting.

Jag vet inte om hon matvägrar för att det inte är gott eller för att hon mår illa.

Hur är det med räkor och tonfisk till njurkatter? Ska det undvikas eller kan jag ge det ibland med gott samvete?

Har femtielva tusen frågor men ska ta det med veterinären imorgon.

Nu matvägrar hon igen.. Petat i sig lite torrfoder i morse, sen sovit i garderoben sen dess. Vägrade Hills k/d blötmat i burk.

Jobbigt det här. Har massor med blötmat hemma, Bozita och Applaws, ska jag försöka få i henne det istället för njurmaten? Den sorten hon gillade är slut (hade bara en provpåse) men jag ska handla mer imorgon när det är öppet.

Jag vet inte om hon matvägrar för att det inte är gott eller för att hon mår illa.

Hur är det med räkor och tonfisk till njurkatter? Ska det undvikas eller kan jag ge det ibland med gott samvete?

Ett tips är att ställa upp maten så den kommer högre upp. När de lutar sig framåt för att äta från golvnivå kan de bli illamående när de är sura och känsliga i magen som njurkatter lätt blir. Det kan även stimulera aptiten att lika lite innan. Det bästa är om hon äter sin njurmat men det är bättre för henne att äta något än ingenting alls. Så i nödfall får man ge något annat bara de äter.

Som andra sagt: viktigast är att hon äter och då helst blötmat. Min katt kunde inte äta njurfoder pga allergi så bra blötmat fick helt enkelt duga i vårt fall. I kombination med medicin levde hon helt utan symtom från njurarna (och med stabila värden) i flera år (hon togs bort som nästan 15-åring av andra orsaker). Kanske kan du fasa in njurfodret lite åt gången?

@monster1 tack för tipset! Ska testa att ställa upp skålen en bit. Borde väl funka med en bok eller två?
Hon är inte så leksugen, tittar mest på leksakerna och kanske slår lite med ena tassen om man har tur. Ska ändå göra ett försök.
Tänkte ta en liten promenad och se om det piggar upp aptiten lite.

@Tassetass Försökt fasa in foder tidigare, hon pillar ut det som är gott och lämnar resten. Upplever att tvära byten har funkat bättre. Men det skadar inte att testa igen! Hon måste ju äta.

Halvtimmes promenad avklarad, matskålen uppallad med en ordbok och två olika sorters blötmat serverat. Än så länge inte intressant. Bara nosat lite på skålarna och gått sin väg.

Bör jag tvångsmata redan nu? Har en liten ingivare till medicinen som jag kan blanda lite blötmat i och tvinga i henne. Eller ska jag ge henne en timme till?

Det gick inte med ingivaren, öppningen var alldeles för smal för att få ut någon blötmat.. Ska till veterinären imorgon och köpa en annan modell. Och annat foder.

Kan jag ge äggula? Eller är det för skarpt för njurarna? Ägg har jag hemma och kan ge med sprutan. Hur mycket och hur ofta?

Usch vad jag är orolig :( Försökte få tag i jourveterinären innan men inget svar. Hen var väl upptagen på akutärende.

Personligen avstår jag från ALLT godis och gojs som inte är njurfoder till Luna. När hon hade UVI första gången så brukade hon få lite godis som belöning efter att hon tagit antibiotikan. Jag frågade veterinären om jag kunde fortsätta med det när njurarna konstaterades vara dåliga, men vet tyckte då att jag hellre skulle ge njurmaten som godis istället för något annat. Helst ska katten liksom inte få i sig något annat än njurmaten. Men det här var vad MIN vet sade till MIG, så hör med din vet - hen kanske tycker att det är helt rimligt att kunna ge en räka lite nu och då. Men min sade nej. :(

Angående att din katt inte äter alls nu - även om det inte är bra för katten att äta annat än njurfoder, så är det ju bättre att hon får i sig något än inget alls! I sådana situationer, för att få igång aptiten igen, så är det bättre att ge något som är dåligt för njurarna, än att katten svälter sig och de inre organen tar stryk på grund av detta.

@Caoimhe Då matar jag i henne allt hon äter nu! Har lite panik över att ingenting går ner..
Nu ska jag dela ägg och få i henne det.
Sen hoppas jag att hon kommer äta njurmaten. Den gick ju ner första dagen..
Imorgon ska jag köpa mer av den sorten. Dessutom ska hon få en tablett aptitstimulerande imorgon (mitrazapin) så förhoppningsvis kommer hon igång igen.

@Caoimhe Då matar jag i henne allt hon äter nu! Har lite panik över att ingenting går ner..
Nu ska jag dela ägg och få i henne det.
Sen hoppas jag att hon kommer äta njurmaten. Den gick ju ner första dagen..
Imorgon ska jag köpa mer av den sorten. Dessutom ska hon få en tablett aptitstimulerande imorgon (mitrazapin) så förhoppningsvis kommer hon igång igen.
Jag skulle rekommendera att du bara ger liiiite ägg till att börja med för att se om det får igång hennes aptit. Just eftersom det är så pass mycket protein i, och protein är just vad en bör undvika med njursjuka katter. Men som sagt, mycket hellre hög proteinhalt än en svältande kise.

Hoppas att hennes aptit kommer igång snabbt! :heart Tänker på er och vet hur jävligt det känns.

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
674
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 700
Senast: Frida.G
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama